Liderii inovatori ai viitorului
Reflectând la transformările rapide ale pieței muncii, ne gândim cu toții la cât de importantă este investiția în oameni, mai ales în educație. Inteligența artificială, digitalizarea și mobilitatea angajaților au schimbat mediul de business şi societatea într-un mod inimaginabil. Educația devine piatra de temelie pentru formarea unui capital uman capabil să se adapteze și să prospere în fața acestor schimbări. În acest context, discuția cu Ioana Rădulescu, director adjunct al Liceului Teoretic Dr. Mioara Mincu, aduce în prim-plan importanța educației și a valorilor organizaționale în construirea unui mediu de lucru sănătos și productiv.
Ce face ca o școală să fie de succes?
M-am întrebat deseori ce face ca o școala să fie cu adevărat de succes. Răspunsul este simplu: reputația, prin oamenii din interiorul ei. Și o bună parte din această reputație provine din angajamentul și formarea resursei umane față de educație. Companiile care investesc în educația continuă a angajaților lor atrag talente, parteneri valoroși și clienți fericiți. Educația continuă creează un mediu de lucru atractiv și dinamic, care reține ,,talentele” și le permite să se dezvolte. Oamenii fericiți cresc oameni mari fericiți.
Investiția în oameni este fundamentală pentru construirea unui capital uman solid, iar acest principiu este fundamentat în misiunea școlii noastre „Misiunea noastră este de a oferi elevilor noștri o educație completă, educație cu dragoste pentru știință care să îi pregătească nu doar pentru examene, ci și pentru viața de zi cu zi. Scopul nostru este de a forma caractere puternice, sănătoase, oameni responsabili și capabili să ia decizii importante într-un mediu complex și într-o continuă schimbare”. Liceul nostru promovează știința și tehnologia, oferind o educație riguroasă în aceste domenii și încurajând dezvoltarea abilităților de gândire critică și analitică, comunicare și colaborare. Profilul Științe ale naturii acoperă biologia, fizica, chimia și matematica, pregătind elevii pentru cariere în domenii precum medicina, farmacia și ingineria. În plus, oferim o varietate de activități extracurriculare și consiliere în carieră, inclusiv antreprenoriat, educație pentru sănătate, teatru, muzică, sport și voluntariat, pentru a promova dezvoltarea personală și culturală a elevilor.
Care sunt principalele priorități ale organizației dvs și cum sunt acestea aliniate cu valorile fundamentale și obiectivele strategice? Cum vă asigurați că valorile acestea sunt reflectate în comportamentele și acțiunile tuturor membrilor organizației?
În calitate de director adjunct al Liceului Teoretic Dr. Mioara Mincu și absolventă a unui EMBA, am învățat câteva lecții valoroase despre importanța investiției în oameni.
Educația și formarea continuă nu sunt doar priorități, ci și valori fundamentale care ar trebui sa ne ghideze pașii. Educația – investiția în oameni și în educație – este fundamentul pe care construim viitorul, astfel am lărgit oferta educațională, încă de anul trecut, prin lansarea nivelului gimnazial, introducând încă din clasa a V-a Science Squad – club de științe în limba engleză. A investi în educație este ca și cum ai planta semințele unei păduri de stejar: durează timp, necesită răbdare dar roadele sunt incredibile și durează generații. Atunci când ne gândim unde să ne investim resursele, educația și formarea continuă se evidențiază ca fiind printre cele mai valoroase alegeri. Cunoștințele acumulate și abilitatea de a învăța mereu lucruri noi sunt resurse de neprețuit care nu pot fi luate de nimeni. Este un exercițiu constant de modestie, recunoscând că întotdeauna există loc pentru îmbunătățire și că procesul de învățare este continuu pe tot parcursul vieții.
Oferim o educație concentrată pe științe, pregătind elevii nu doar pentru examene, ci și pentru provocările vieții. Ne propunem să îi învățăm pe elevi să gândească critic și să colaboreze eficient. În paralel, încurajăm dezvoltarea personală și profesională prin activități extracurriculare variate și servicii de consiliere în carieră. Aceste inițiative îi ajută pe elevi să-și dezvolte abilitățile esențiale pentru viața de adult. Inovația și creativitatea sunt motorul progresului într-o lume în continuă schimbare. Fii mereu curios și deschis la nou! Iar noi îi încurajăm pe elevi să iasă din zona de confort și să dezvolte o pasiune pentru cunoștințele noi. Și noi adulții din jurul lor ne perfecționăm constant și ne adaptăm la schimbările din domeniul educațional și nu numai. Astfel, îi pregătim pe elevi să fie lideri inovatori ai viitorului.
Colaborăm strâns cu părinții și implicăm activ comunitatea în viața școlii. Prin această colaborare, promovăm valori sociale solide și asigurăm un mediu de învățare sănătos și suportiv pentru elevi. Ne concentrăm pe formarea caracterelor puternice și sănătoase, promovând sănătatea fizică și mentală. Integrăm în programul școlar activități care încurajează alimentația sănătoasă și relațiile pozitive. Scopul nostru este de a forma oameni responsabili și capabili să ia decizii importante într-un mediu complex
Investim în personalul școlii și elevii noștri pentru a-i pregăti să devină lideri și inovatori. Așa cum un artist modelează argila pentru a crea opere de artă, noi modelăm mințile și inimile tinerilor noștri pentru a deveni oameni mari.
Educație pentru viață, nu doar pentru școală. Cea mai bună investiție este în oameni. Oamenii își pot pierde bunurile materiale, dar nimeni nu le poate lua cunoștințele și abilitățile dobândite. Prin educație și formare continuă, asigurăm viitorul lor și, implicit, al nostru. Arta de a făuri oameni mari este o responsabilitate pe care o îmbrățișăm cu pasiune, entuziasm și dedicare.
Ca model de bune practici, ne puteți împărtăși un exemplu din trecut în care prioritățile și identitățile organizaționale au contribuit semnificativ la performanța companiei dvs?
Un exemplu emblematic din trecutul nostru relevă cum prioritățile și identitatea organizațională contribuie zi de zi la performanța Liceului Teoretic Dr. Mioara Mincu. Cu 34 de ani în urmă, Doamna Doctor Mioara Mincu înființa prima școala sanitară postliceală particulară din România, care venea să acopere golul uriaș ce exista la vremea aceea în domeniul formării de personal specializat în domeniul asistenței medicale.
Pentru a răspunde acestei nevoi, ne-am orientat prioritățile în jurul consolidării expertizei și a echipelor noastre de specialiști în nursing și management. Preocuparea pentru educația pentru sănătate și știință a Fundației Umaniste Dr. Mioara Mincu a continuat cu înființarea Liceului care poartă cu mândrie și cu responsabilitate numele Doamnei Doctor. Abordare ce reflectă angajamentul nostru față de dezvoltarea unei societăți sănătoase și educate.
Am investit resurse considerabile în perfecționarea profesorilor noștri, oferindu-le acces la programe avansate de formare și dezvoltare profesională. Astfel, ne-am asigurat că aceștia sunt în permanență la curent cu cele mai recente practici și tehnologii din domeniu, fiind capabili să ofere o educație personalizată elevilor noștri. De asemenea, am pus un accent deosebit pe dezvoltarea echipei noastre de management, oferind cursuri și programe specializate în domeniul administrării și conducerea instituțiilor de învățământ. Acest lucru ne-a permis să avem o abordare strategică și eficientă în gestionarea resurselor școlii și în crearea unui mediu optim de învățare pentru elevii noștri
O altă prioritate a noastră a fost să creăm un mediu școlar sigur, inclusiv și motivant pentru fiecare elev. Am investit în programe și resurse suplimentare pentru consiliere și sprijin emoțional, promovând o cultură a respectului reciproc și a responsabilității individuale. În plus, am pus accent pe dezvoltarea competențelor transversale și a abilităților sociale ale elevilor noștri. Avem numeroase colaborări, proiecte, parteneriate, programe și activități extracurriculare care încurajează colaborarea și leadershipul, consolidând astfel încrederea și înțelegerea între colegi.
Identitatea noastră organizațională s-a conturat în jurul ideii că fiecare elev are potențialul de a reuși și că noi, ca instituție, suntem acolo pentru a-i ghida și sprijini în călătoria lor. Am promovat această viziune prin intermediul comunicării interne și externe, implicând în mod activ părinții și comunitatea în procesul educațional.
Cum credeți că valorile organizaționale influențează cultura organizațională și contribuie la crearea unui mediu de lucru sănătos și productiv?
Consider că valorile organizaționale reprezintă pilonii unei culturi organizaționale sănătoase și prospere. Ele oferă un cadru moral și principii de conduită care orientează comportamentul și interacțiunile angajaților în interiorul organizației. Atunci când aceste valori sunt integrate în mod autentic în cultura organizațională, ele contribuie la formarea unui mediu de lucru pozitiv, încurajând profesorii să fie mai implicați și motivați în sarcinile lor zilnice.
Concret, noi încurajăm comunitatea Liceului Teoretic Dr. Mioara Mincu să exploreze idei noi și să își pună în aplicare creativitatea în munca lor de zi cu zi. Colaborarea este încurajată prin intermediul echipei interdisciplinare și a sesiunilor regulate de brainstorming, care stimulează schimbul de idei și dezvoltarea soluțiilor.
De asemenea, transparența a fost promovată în toate nivelurile organizației, de la managementul de vârf până la nivelul de bază. Prin deschiderea comunicării și împărtășirea informațiilor relevante, angajații au simțit că sunt implicați în procesele decizionale și au fost încurajați să își asume responsabilitatea pentru succesul organizației școlare.
IOANA RĂDULESCU,
director adjunct al Liceului Teoretic Dr. Mioara Mincu. Absolventă a Facultății de Matematică, Universitatea București, titlul de doctor în științe exacte, profesor gradul I echivalat cu doctorat, membru al Corpului Național de Experți în Management Educațional, Formator și Coach educațional, Analist educațional din 2023, Absolventă a programului postuniversitar Leadership educațional pentru transformare sustenabilă, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea București. Ioana Rădulescu este absolventă a programului de master ,,Managementul Educațional,, Universitatea Tehnică de Construcții București, Alumni a Academiei de Leadership și Management Școlar. Prof. Ioana N. Rădulescu a obținut în 2018 premiul pentru ,,Cel mai tânăr director al anului” acordat de Asociația pentru Valori în Educație – AVE România, Absolventă a programului Mentalitate Deschisă, SuperTeach România. Recent a obținut și certificarea în Executive MBA la ASEBUSS Business School And Georgia University (Atlanta, U.S.A. Program). În prezent onboarding Academia de Leadership și Formare în Educație, Teach for Romania.
,
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 290
Pentru abonare, click aici