Lipsa de încredere și spaima de a fi considerat inferior, adevăratele obstacole în comunicarea într-o limbă străină
„Nu vorbesc suficient de bine, așa că nu prea deschid gura în întâlniri”. „Înteleg tot ce mi se spune, dar la vorbit… Sunt varză!…” „Oamenii ăștia tineri știu engleza perfect; mi-e jenă să vorbesc cu ei!” „Nu am învățat la timp; acum ce rost mai are?”
Iar exemplele ar putea continua. Mailuri, către partenerii de afaceri, traduse într-o engleză aproximativă cu Google Translate. Cursuri obligatorii în carieră, dar greu de urmărit căci sunt… în engleză. Oportunități ratate în lipsa ușurinței de a explica ceva, rapid, unui coleg din altă țară.
Poate părea paradoxal, dar experiența ne arată că cel mai mare obstacol în comunicare nu vine din necunoașterea la perfecție a limbii, ci din lipsa de încredere și din spaima de a fi considerat inferior. Este un fenomen întâlnit pe tot globul, căci, deși engleza este cea mai folosită limbă din lume, nativii sunt doar o minoritate dintre vorbitori.
În același timp, pentru cei mai mulți dintre noi, engleza este o simplă unealtă care ne permite să comunicăm, nu o artă care ar trebui stăpânită la perfecție. Pe stradă, când te întreabă cineva „Bank?”, înțelegi imediat ce își dorește, nu-i așa? Nu îi trebuie să știe structuri complexe de politețe („Excuse me, could you possibly direct me to the nearest bank?”) ca să îl înțelegi și ajuți.
În întreaga lume, oamenii au înțeles de mult că, din punct de vedere practic, este mai avantajos să se concentreze pe folosirea cît mai eficientă a limbii engleze, decât să evite comunicarea din spaima de a nu vorbi „perfect”. Evident, te ajută să știi cît mai bine limba în care comunici, dar cuvântul cheie aici este “a comunica”. Dacă frica de greșeli te împiedică să-ți transmiți ideile colegilor și partenerilor de afaceri, vei rata nenumărate oportunități! Nu este mai bine să comunici, cât de bine poți, decât să te auto-cenzurezi?
Mai mult, frica de a nu greși este cel mai mare obstacol în învățarea unei limbi străine. Nu poți progresa dacă nu exersezi și nu poți exersa fără a face greșeli! De fapt, chiar ăsta este scopul exercițiilor: de a scoate la iveală greșelile pentru a le putea corecta. Cum altfel ai putea să faci lucrurile mai bine dacă nu afli mai întâi ce nu este în regulă?
De asemenea, învățarea este un proces care necesită timp. Mâine vei ști mai multe decât azi, dar azi deja știi mai multe decât ieri. Așa că nu ți-ar prinde bine să-ți folosești chiar azi cunoștințele de limbă, chiar imperfecte, decât să nu comunici deloc?
De ce să-ți fie frică? Vorbitorii nativi de engleză cu care interacționezi în context de business nu vor ridica niciodată din sprâncene la un accent diferit și vor face tot efortul necesar pentru a te înțelege. Vor asculta cu răbdare și deschidere și vor verifica că au înțeles corect ce le spui. Până la urmă, chiar dacă tu nu vorbești engleza la perfecție, ei nu vorbesc româna deloc! Așa că de ce să te simți complexată?
Cu cât vorbești mai mult, cu cât îți exersezi cuvintele și structurile gramaticale învățate într-un curs de limbă, cu atât vei progresa mai repede și, în același timp, vei beneficia mai mult de avantajul de a ști engleza. Fără îndoială, cu cât vei avansa, vei putea exprima concepte tot mai complexe, dar asta nu înseamnă că trebuie să aștepți până când totul va fi “perfect”. Pentru a transmite clar și direct o idee nu ai nevoie de foarte multe cuvinte și structuri gramaticale, iar un curs bine structurat de engleză de afaceri ți le poate oferi cu ușurință.
Mulți dintre oamenii care apelează la noi știu în realitate mai multă engleză decât cred, dar se feresc să vorbească în public de teama de a nu greși. Sunt oameni competenți, dedicați și plini de creativitate, dar care sunt îngrijorați că nu au un accent “perfect” sau că nu au un vocabular suficient de “elevat”. Totuși, în cele mai multe medii de business sau profesionale, un nivel B2 (intermediar superior) este suficient pentru a-ți permite să funcționezi eficient, iar școala noastră, care oferă lecții de engleză online cu profesor, îi ajută să-l atingă, oferindu-le înțelegere, empatie și respect pentru ritmul de învățare al fiecăruia.
Școala de limba engleză a fost înființată în urmă cu trei ani, plecând de la credința că oamenii pot învăța la orice vârstă și că experiențele anterioare de învățare, nefericite și bazate pe atitudini învechite ale profesorilor, pot fi depășite. Poate și mai important în anumite situații, este oferit un mediu sigur și relaxat, în care inevitabilele greșeli de pronunție și exprimare sunt corectate cu blândețe și înțelegerea faptului că sunt un aspect normal în procesul de achiziție al unei noi limbi. Mai mult, confidențialitatea lecțiilor este garantată, ferind astfel cursanții din companii de teama că subordonații sau ceilalți colegi să nu-i judece.
Miruna Pătrașcu, fondatoarea școlii, a studiat la Facultatea de Limbi și Literaturi Străine a Universității din București, după care a absolvit programul de MBA al The Open University din Marea Britanie. Întreaga sa carieră a fost definită de efortul constant de a schimba mentalitățile și de a găsi modalități noi și prietenoase pentru a-i ajuta pe oameni să învețe mai ușor. Majoritatea profesorilor școlii de limbi sunt români stabiliți în străinătate, entuziaști și deschiși la nou.
E simplu să-i întâlniți; e suficient să trimiteți un mail la mailto:[email protected] sau să vizitați https://LectiideEnglezaOnline.ro/
*Acest material este de tip advertorial.