MBA-ul mi-a fost (și îmi este) foarte util! Dar ce se întâmplă pe termen lung depinde de prestația ta profesională
Pe o piață a muncii din ce în ce mai competitivă și în continuă schimbare, care provoacă în permanență noi și noi abilități dar și oportunități, obținerea unei diplome în administrarea afacerilor (MBA) poate reprezenta o alegere extraordinară, o realizare solidă, care crește substanțial șansa unei cariere de succes.
Dar, deși beneficiile academice, profesionale și sociale sunt de necontestat, școlile de un asemenea nivel nu sunt accesibile oricărui aspirant. Și asta deoarece cursurile presupun o ieșire categorică din zona de confort fizic, intelectual și financiar.
Tocmai de aceea, de fiecare dată, în fața unei asemenea alegeri, apare eterna întrebare: merită? Adică, au diplomele MBA suficientă greutate în CV încât, într-o competiție acerbă, să facă diferența? Câtă nevoie are mediul de afaceri de astfel de supra-specialiști, este o investiție profitabilă, utilă sau o includem în categoria „must-have”?
Carmen Cucul încearcă să facă puțină lumină în acest subiect. Nu am ales-o întâmplător pentru acest articol dintre miile de absolvenți de MBA, ci tocmai pentru că a obținut diploma cu suficient timp în urmă încât să se fi convins deja dacă acea investiție a meritat sau nu. Carmen este absolventă a Academiei de Studii Economice din București și în primii cinci ani a lucrat în organizații neguvernamentale. A fost însă întotdeauna atrasă de antreprenoriatul social și a visat cu ochii deschiși la o carieră în domeniul farmaceutic. Visul i s-a împlinit, dar cheia care i-a deschis ușa spre această branșă și spre succes, recunoaște, a fost un curs MBA.
Se întâmpla în 2011, cu mult înainte de COVID-19. Avea 28 de ani și a aplicat la programul de MBA de la INSEAD.
UN ADEVĂRAT „ROLLER COASTER”
„Mereu mi-am dorit să explorez lumea și să întâlnesc oameni faini din cât mai multe culturi. M-am gândit că cel mai ușor e să călătoresc și să studiez în același timp (ca să nu mă simt vinovată că doar „cheltui” bani).
În plus, împlinisem deja cinci ani în jobul/industria în care activam (non-profit) și simțeam nevoia să schimb perspectiva. Am știut (de la colegii care absolviseră programul) că va fi foarte greu. Nopți nedormite (ca în facultate J), examene după examene, o mie de alte activități (în afară de studiat) care nu trebuie ratate. Deci, mă pregătisem emoțional pentru un «roller coaster».
Așa a și fost, dar eram tânără (acum nu aș mai rezista J)”, și-a amintit Carmen momentul în care a decis că trebuie să urmeze acest curs.
O ALEGERE DESTUL DE UȘOARĂ
Alegerea școlii a fost destul de ușoară pentru ea, pentru că știa deja de cinci ani că vrea exact acest program. De ce tocmai acesta? Deoarece, în urmă cu cinci ani, participase la o conferință susținută de un profesor renumit de la INSEAD: Chan Kim, coautorul cărții (și conceptului) „Blue Ocean Strategy”. A încântat-o atât strategia Blue Ocean (pe care o practică zilnic, de 10 ani încoace), cât și ideea de a studia un an în Singapore.
„Am fost admisă și am urmat cursurile de MBA de la INSEAD, în Singapore și în Franța. Din programele internaționale majore de MBA care existau la vremea aceea, doar acesta avea campus (și) în Singapore. Dar, evident, buna practică (și bunul-simț) m-a făcut să aplic și la al doilea MBA, ca backup.
Am ales un program de top cu baza în Europa (nu voiam să merg în SUA). Deci, în cazul meu, criteriile au fost: conținut de calitate + program internațional + locație (ideal) în Asia”, a explicat Carmen alegerea. Însă, a ținut ea să sublinieze, pentru aproape orice tânăr, costurile unui an de MBA sunt greu de susținut.
Ea a avut noroc cu un program de împrumut ce fusese lansat de trei alumni INSEAD. Cu ajutorul acestui împrumut a reușit să își acopere taxa de școlarizare. Pentru restul cheltuielilor (care în final s-au dovedit a fi la fel de mari ca și taxa de școlarizare) a apelat la familie și la puținele ei economii.
SURSE DE VALOARE
Acum, după aproape 10 ani de la absolvire, recunoaște că, în cazul ei, INSEAD a fost „dragoste la prima vedere”: „Recomand cu drag cartea și filosofia din spatele «Blue Ocean Strategy», care a fost creată acolo, cum ziceam. În plus, cunoșteam deja câțiva alumni INSEAD, care mi-au recomandat cu mare căldură programul.
Decizia a fost luată foarte ușor în cazul meu. Chiar înainte să plec la studii am apreciat INSEAD pentru conținutul de calitate, recunoașterea globală și expunerea la cultura/mediul de afaceri asiatic (chiar dacă e un program cu baza în Europa)”.
Și tot după 10 ani de la absolvire, își dă seama că mai e o sursă majoră de valoare, a patra, și aceasta este comunitatea de alumni: „Multe dintre experiențele majore ale ultimilor mei ani au avut de-a face cu un fost coleg/ o fostă colegă de școală: de la mutarea din Londra în Zürich până la joburile pe care le-am schimbat recent”.
În ceea ce privește noțiunile dobândite, consideră că majoritatea lucrurilor învățate sunt despre antreprenoriat, strategie de afaceri, cultură organizațională și finanțe/ statistică. În plus, în afara studiilor, a fost atrasă și de oferta extra-curriculară a școlii: zeci de cluburi studențești, sute de prezentări de companii, competiții de idei de afaceri și multe călătorii/ evenimente sociale.
Programul de MBA oferit de şcoala de afaceri absolvită de Carmen Cucul este unul dintre cele mai bune programe de educație managerială din lume și a ocupat de mai multe ori locul 1 în topul realizat de Financial Times pe baza opiniilor absolvenţilor. Are campusuri în Franţa (din 1957) şi în Singapore (din 1999). 95% dintre studenţi sunt internaţionali.
ÎN LOC DE CONCLUZII
„Sinceră să fiu, aș minți dacă aș spune că îmi amintesc mai mult de 5% din ce-am studiat acum 10 ani. Dar, oricum, nu asta contează: cele 5-6 concepte majore pe care le-am învățat (și apoi aplicat) sunt mai mult decât suficiente.
Diploma de MBA mi-a deschis ușile în primii ani. Acum nu prea mai e necesară, pentru că am acumulat suficientă experiență în domeniul de muncă. Comunitatea de alumni e esențială pe termen lung. Concluzie: MBA-ul mi-a fost (și îmi este) foarte util!”, susține cu convingere Carmen. După INSEAD, ea a schimbat complet domeniul de activitate. S-a „mutat” în industria farmaceutică, locul în care visa să ajungă și în care activează și acum.
Coordonează programe globale de suport/asistență pentru pacienți, utilizând tehnologiile digitale și de date. „MBA-ul mi-a folosit să intru în industrie. Nu aș fi reușit altfel, întrucât înainte activasem în sectorul non-profit.Ce se întâmplă pe termen lung însă nu mai depinde de studii, depinde de evoluția/ prestația ta profesională”.
În acest moment, Carmen se bucură din plin de beneficiile unui an sabatic, „am un angajator extrem de flexibil, dar în 2022 mă întorc la muncă”. Până atunci, se va concentra pe învățarea limbii germane, înțelegerea modului în care funcționează blockchainul și criptomonedele, precum și realizarea de proiecte personale și timp liber.
Carmen Cucul a urmat cursurile Academiei de Studii Economice din București, iar după absolvire a activat mai mulți ani în zona ONG. Cinci ani a deținut funcția de director executiv al HR Club România. După un masterat în Afaceri Internaționale la SNSPA și un MBA Insead, ea a schimbat complet domeniul, concentrându-și activitatea în zona farma. Timp de trei ani a fost Strategic Marketing Manager la Johnson & Johnson, iar apoi, pentru încă trei, EMEA Senior Health Lead Lead la The Janssen Pharmaceutical Companies of Johnson & Johnson. Din 2017, lucrează pe diverse funcții la Takeda, o companie fondată în Japonia acum mai bine de 230 de ani, lider global în domeniul biofarmaceutic. În prezent deține funcția de Integrated & Personalized Patient Care – Global Lead GI, însă, așa cum precizam și în articol, în 2021 a luat o pauză, bucurându-se de beneficiile unui an sabatic.
Acest material a fost preluat din Ghidul MBA 2021.
Puteți vizualiza aici un preview al ghidului.
Dacă doriți să achiziționați un exemplar, click aici.