Motivația de a urma un program MBA trebuie, în primul rând, să fie cea corectă!
Maria Tătaru, Human Resources Director Arctic, a răspuns în scris în Ghidul MBA 2021 la câteva întrebări din cadrul materialului amplu: „Cu sau fără MBA pe o piață a muncii post-pandemie?”. Iată ce ne spune aceasta în legătură cu piața muncii și calificările sau supracalificările potențialilor angajați:
Pandemia de COVID-19 a conturat într-adevăr o altă dinamică a pieței muncii din perspectiva disponibilității talentelor și a așteptărilor acestora, inclusiv în ceea ce privește programul de lucru. Am devenit cu toții mai flexibili, în măsura în care industria în care activăm ne-a permis. Au devenit prioritare pentru companii procesul de digitalizare și transpunerea în virtual a majorității proceselor și activităților, deci, corelat cu acest lucru, și așteptările companiilor de la viitorii angajați, să fie flexibili, adaptabili și digital-savy.
Relevanța unui curs MBA nu s-a schimbat comparativ cu perioada de dinainte de COVID-19. Greutatea unui astfel de curs rămâne, indiferent de modul de desfășurare. Este adevărat, în contextul actual, și aceste programe s-au mutat în online, ceea ce a făcut să se piardă din interacțiunea umană necesară și cu beneficii reale în socializare și expunere. Și acum, ca și înainte de COVID-19, diferența s-a făcut și se va face mereu din perspectiva reputației, atât a instituției, cât și a programului respectiv. Astfel de programe rămân relevante în selecția anumitor categorii de poziții, middle și top management, întrucât un MBA bine motivat și bine ales este cu siguranță o plusvaloare, îți oferă expunere la oameni, experiențe, proiecte și provocări la un nivel experiențial și în context academic. Există însă și reversul, când un MBA poate fi complet irelevant dacă este făcut în circumstanțe nepotrivite, adică dacă nu ți-ai setat exact așteptarea și nevoia, nu ai ales corespunzător ceva ce ți se potrivește.
Cum spuneam, motivația de a urma un program MBA trebuie, în primul rând, să fie cea corectă. Trebuie să existe dorință, interes și un scop foarte bine definit înainte de înscrierea la un MBA. Pentru cei la început de carieră poate fi o rampă de lansare, dacă momentul este cel potrivit. Pentru cei cu ceva experiență poate fi o nouă șansă, poate fi ca o deblocare a unui parcurs mai lent sau poate fi o oportunitate de reorientare.
Alegerea tipului de program este la fel de importantă, întrucât răspunsul la dorința inițială poate nu este neapărat un MBA, ci un alt tip de program de dezvoltare, și aici analiza nevoii de dezvoltare pe care fiecare persoană o face poate aduce satisfacția sau insatisfacția în urma unui astfel de program.
De asemenea, pentru organizații este important dacă în politica de Learning & Development sunt incluse și astfel de programe, acest aspect oferind angajaților sau viitorilor angajați o perspectivă diferită față de ceea ce alte organizații oferă.
În ceea ce privește candidații, un proces corect de recrutare are ca obiectiv principal identificarea candidatului potrivit pentru o anume poziție. Acest lucru implică nu doar partea profesională, ci și partea comportamentală, de atitudine și conectare cu organizația în care acest candidat va intra. Așadar, în ceea ce ne privește, nu refuzăm un candidat care are supracalificare, doar ne asigurăm că acel candidat este într-adevăr potrivit rolului, departamentului, organizației noastre. Considerăm, de asemenea, că a veni deja cu o astfel de instruire poate aduce beneficii echipei, așa încât este mai degrabă un avantaj, decât un dezavantaj. Candidatul trebuie doar să își seteze corect așteptările și să înțeleagă faptul că evoluția profesională este mai mult decât un program, fie el și unul de tip MBA, evoluția profesională este mai mult despre efort individual, pregătire și evoluție continuă, apartenență și modul în care te raportezi și te potrivești culturii unui organizații, și, da, cu un start bun precum un MBA vei putea avea succes.
Alegerea programului potrivit nu ar trebui să fie bazată pe criteriul locație, ci pe outcome-ul dorit, așteptările individuale de la un astfel de program. Evident, un program în străinătate îți oferă perspectiva interacțiunii multiculturale, dar nu ar trebui să alegem un program MBA doar influențați de astfel de aspecte, ci ar trebui să conteze curricula, profesorii, eventual renumele lor, durata, disponibilitatea individuală în contextul programului respectiv.
Companiile vor susține întotdeauna dezvoltarea oamenilor, iar un program MBA ales corect și făcut într-un context potrivit nu poate fi decât un asset pentru angajați. Provocarea vine după finalizarea programului, când absolventul se va reconecta la scopul său inițial, iar organizația se va alinia sau nu cu acesta. În situația în care participarea la un program MBA este oferită de către companie, pentru o situație win-win, programul MBA de succes va sincroniza așteptările cursantului pentru sine, pentru contextul său și pentru organizația din care face parte.
Acest material a fost preluat din Ghidul MBA 2021.
Puteți vizualiza aici un preview al ghidului.
Dacă doriți să achiziționați un exemplar, click aici.