O Românie unită pentru educația copiilor noștri
Se tot vorbește despre meseriile viitorului, însă nici prin cap nu ne trec acum meseriile care o să fie la mare căutare în doar câțiva ani: inginer imprimare organe 3D, controlor trafic drone, ghid turistic spațial, instalator de biofilm, consultant în valută digitală, designer de voce UX, designer personalitate gadgeturi, anticipator de calamități cibernetice, planificator de timp liber, consilier în realitate virtuală, analist cyber city, constructor realitate augmentată.
Da, omul a creat inteligența artificială, însă acum aceasta îl re-creează pe om. La doar 40 ani de la apariția internetului există servicii care nu mai sunt prestate de oameni, ci de Inteligența Artificială. Roboții au preluat milioane de joburi iar trendul este exponențial crescător, azi existând în lume firme cu un volum de muncă uriaș și doar o mână de angajați… umani. Scăderea populației și îmbătrânirea acesteia, pe lângă alte cauze de ordin socio-economico-politic, alături de creșterea interesului pentru leisure time a omului au condus la situația de față. Ne îndreptăm vertiginos înspre vremurile în care, la nivel planetar, se va institui UBI (universal basic income) pentru toți cei care vor opta să nu mai lucreze deloc, lăsând integral munca în seama AI (artificial intelligence). Deja digitalizarea face parte din vocabularul nostru și este mai mult decât un trend, chiar un must have. Impusă sau necesară, își face tot mai mult loc în viața noastră. Coexistarea dintre om și robot este esențială mai ales dacă luăm în considerare capacitatea infinită de învățare continuă pe care inteligența artificială o are comparativ cu capacitatea noastră mentală limitată. Dacă acum ne e greu să acceptăm faptul că pe plan intelectual noi, oamenii, suntem cu mult depășiți de AI, în doar câțiva ani va fi universal acceptat.
Totuși, îndrăznim să credem că vor continua să existe meserii (chiar foarte bine plătite) în care oamenii vor performa mai bine decât roboții. Și nu vorbim aici de meseriile creative, căci se pare că și la acest capitol ne-au depășit deja. În agricultură, de exemplu, există roboți care culeg fructe-legume. În industria auto, cea mai digitalizată la ora actuală, peste 70% din operațiuni sunt efectuate de roboți (dotați sau nu cu AI).
Astfel că se pune întrebarea: slaba pregătire educațională a dus la compensarea tehnologică? Sau invers? Căci corelarea dintre cele două este evidentă. Criza economică și socială sunt doar efectele.
Lăsând ideologia la o parte, totuși, nu toți ne-am dori să mergem în vacanță la o pensiune și să fim întâmpinați la micul dejun de un roboțel. Sau să ne maseze corpul vreunul. Sau să mergem la piață să cumpărăm legume tot de la roboți care nu ne pot arăta mâinile muncite în grădină…
Învățământul încotro?
Pentru menținerea interesului și atenției, soluția este predarea interactivă și colaborativă dintre profesor și elev. Și, de ce nu, susținută de expertiza specialiștilor invitați punctual. Așa cum cursurile VET (de formare profesională vocațională) sub tutela specialiștilor dau rezultate în școlile profesionale, așa ar trebui și în cele teoretice. De ce să nu invite profesorul de limba română un scriitor / un lingvist? Sau profesorul de matematică un inginer. Exemplele pot continua. Ideea e ca școala (prin profesorii săi) să devină un facilitator pentru elevi. Școala nu mai trebuie să le predea dogme, ci modul de a le desluși și a gândi critic. Dar și de a-i încuraja să-și asume dezvoltarea personală și profesională în direcția care li se potrivește din punct de vedere vocațional și aptitudinal (nu cea impusă de părinţi).
Atitudinea noastră, a tuturor (autorităţi, profesori, părinți, copii), față de educație trebuie să se schimbe pentru răsturnarea actualei paradigme care scoate rebuturi pe bandă rulantă. Căci, în evoluția omului, sistemul educațional și-a demonstrat importanța în societate dovedind că trebuie să ocupe o poziție superioară în cadrul organizării statale.
Până se întâmplă viitorul, ce facem în prezent?
Copiii noștri trebuie să continue să învețe (și nu numai teorie, ci și competențe sociale și abilități practice). Iar companiile trebuie să se dezvolte prin intermediul angajaților (care ies de pe băncile școlii gimnaziale / liceului / facultății). În continuare e nevoie de specialiști în construcții, auto, aeronautică, electromecanică, agroalimentar, silvicultură, sănătate, turism și alte domenii. Economia nu ia pauză cum nici educația nu ar trebui…
Dar poate ar mai trebui ceva: să reluăm discuția despre reformarea sistemului de învățământ începând cu începutul, și anume turnându-i „fundația”. Aceasta însemnând că, logic ar fi, să ne facem planuri mari asigurându-le copiilor noștri, înainte de toate, condiții propice învățării. Să putem spune adio situației grave a multor școli din România, în special a celor rurale, în care întâlnim igrasie și mucegai, băncuțe rupte, uși/ferestre/pardoseli deteriorate, acoperișuri și tavane prin care plouă, curți pline de noroi, sobe în sălile de clasă și WC în spatele școlii.
Prin programe tip PNRR, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și-a propus ca până la 31 martie 2025 să renoveze, doteze cu echipamente TIC, mobilier și materiale educaționale și sportive în valoare 1 miliard de euro cca 3.000 școli (din cele cca 31.000 instituții școlare din România). Chiar și Ministerul Educației a spus: “Infrastructura precară și dotările inadecvate reprezintă un prim factor în perpetuarea inechității, reducerea atractivității școlilor rurale pentru cadrele didactice bine pregătite și a reputației unităților de învățământ în cadrul comunităților. Actul educațional se desfășoară în unități din învățământul primar și gimnazial dintre care peste 90% necesită reabilitare, mai mult de 70% fiind localizate în mediul rural.”
Iar evenimentele recente din Turcia au pus și mai multă presiune pe clădirile în care copiii noștri își desfășoară activitatea școlară, doar 9% dintre acestea trecând prin procedura de evaluare a riscului seismic.
Înainte să apară aceste fonduri guvernamentale sau europene și fără să apeleze la ele – doar mobilizând sute de companii să contribuie cu bani, produse sau servicii (prin redirecționarea celor 20% din impozitul pe profit/venit conform Legii Sponsorizării nr. 32/1994), precum și motivând autoritățile și comunitatea locală să se implice –, de 3 ani încoace un ONG s-a implicat activ în remedierea acestei inechități intre elevii din mediul rural versus urban. Prin programul ”Renovare școli în mediul rural”, sub motto-ul Împreună CONSTRUIM oameni, în 2020-2022, Asociația BookLand a renovat și dotat 67 de instituții de învățământ din satele și comunele României, transformându-le în locuri în care anual 15.000 de copii merg cu plăcere să învețe. Iar anul acesta pe lista de renovare au fost adăugate încă 9 școli situate în ultimele județe rămase neacoperite, astfel că în fiecare județ al țării BookLand va avea între 1 și 6 școli/grădinițe renovate.
Și tocmai pentru că a remarcat puterea și determinarea mediului de afaceri privat în a schimba lucrurile în domeniul educației, asociația și-a anunțat intenția de a veni cu un pachet complet de servicii educaționale (inclusiv metoda de predare și conținut), prin construcția primului Campus Preuniversitar Profesional în sistem Dual din mediul rural cu ciclurile primar-gimnazial-liceal-postliceal cu scopul de a forma specialiștii de care România are atâta nevoie în producție și servicii. Va asigura inclusiv profesorii care vor preda după o programă școlară comparabilă cu cea occidentală. O școală 100% modernă (cu cantină, laboratoare, ateliere de lucru, bibliotecă, sală spectacole, facilități sportive, spații relaxare, livadă, gradină, dar și solar în care vor fi crescute propriile legume) pusă GRATUIT la dispoziția copiilor din satele și comunele României, asigurându-le la final un loc de muncă în cadrul companiilor cu care se vor derula programe de învățământ profesional dual.
Practic, peste câțiva ani, de pe băncile BookLand vor ieși tineri bine pregătiți pentru meseriile de dulgher, zugrav, electrician, sudor, buldo-excavatorist etc, asociația intenționând să certifice specialitățile solicitate de mediul de afaceri local.
„Începuturile sunt mereu grele, însă, acolo unde există voință, există și soluții. După 3 ani de renovat școli în toate județele, știm ce trebuie să facem ca să livrăm un serviciu educațional integral: ne vom ocupa de la A la Z de tot ce le trebuie copiilor din mediul rural cărora, eu și echipa BookLand, le dedicăm întreaga noastră atenție, pasiune și energie. Primul campus ne va învăța tot ce trebuie să știm pentru următoarele! Abia aștept să îl privesc peste câțiva ani cu nostalgie, amintindu-mi provocările și văzându-i micile defecte care în următoarele campusuri nu se vor mai regăsi. Vom perfecționa acest concept ca să ne putem bucura din plin de rezultatele la învățătură obținute de copiii de la sat. Practic, elevii care vor învăța în școlile noastre vor avea toate șansele să facă ce-și doresc în viață. Nu îi vom lăsa să renunțe la cele mai îndrăznețe vise. Ba mai mult decât atât, pe elevii de elită îi vom încuraja și susține financiar să meargă la Facultate/Conservator, asigurându-le burse de studiu. Nicio clipă nu uităm că tot ce am făcut și vom face de acum încolo se datorează tuturor companiilor care cred în noi și cărora le suntem profund recunoscători!” – Mihaela Petrovan, Președinta Asociației BookLand
În România secolului 21, elevii din mediul rural sunt condamnați să învețe în spații insalubre care, de cele mai multe ori, le pun sănătatea sau chiar viața în pericol atât lor, cât și profesorilor. Asociația BookLand susține activ dreptul la educație al copiilor renovându-le și echipându-le școlile, din toamna anului 2023 urmând a se concentra exclusiv pe construcția Campusurilor Preuniversitare Profesionale în sistem Dual din mediul rural.
_____________________________________________________________________
De 12 ani BookLand contribuie la sublinierea importanței educației & dezvoltării personale prin Întâlnirile BookLand Evolution care facilitează tinerilor dialogul cu varii personalități, prin Taberele Coolturale BookLand care le oferă un mix echilibrat de activități educaționale & distractive în mijlocul naturii, dar mai ales prin Renovarea & Dotarea școlilor, inițiativă care acordă copiilor defavorizați din mediul rural o șansă reală la o educație de calitate! Cu 67 școli renovate și încă 9 în plan, Asociația BookLand se pregătește pentru cel mai amplu proiect educațional în mediul rural: primul Campus Preuniversitar Profesional în sistem Dual, inaugurabil în 2024, cu scopul de a forma specialiștii de care România are atâta nevoie în producție și servicii.