Omul care a consiliat 500 de școli din Marea Britanie: Nu contează ce spune profesorul, ci procesul de învățare. Uneori, profesorii vorbesc prea mult
„De multe ori, profesorii vorbesc prea mult și întrerup procesul de învățare, or ceea ce contează într-o clasă este învățarea, nu ceea ce are profesorul de spus”, consideră profesorul britanic Neil Hawkes, fondatorul conceptului de școală bazată pe valori. Ieri seară, acesta a participat la o întâlnire organizată de ONG-ul „Scoala de valori” și a explicat tinerilor ce presupune sistemul pe care l-a pus la punct în ultimii ani.
„Scopul educației este acela de a face ca fiecare persoană să înflorească. Educația este o conversație între generații ce are în centru temele importante. Tinerii și persoanele mature își împărtășesc informații. Pe mine de exemplu, tinerii m-au învățat mai multe despre tehnologie decât oamenii mai în vârstă. De exemplu, astăzi, un tânăr mi-a dat câteva sfaturi în legătură cu pagina mea de facebook și m-a învățat cum pot ceilalți oameni să ia legătura cu mine. De aceea, acum voi mă puteți contacta mai ușor”, a spus Neil Hawkes.
Cu mulți ani în urmă, acesta a dezvoltat împreună cu soția sa Jane conceptul de școală bazată pe valori, ce are milioane de beneficiari. Pentru început, sistemul a fost implementat în câteva colegii din Oxford, pentru ca ulterior numărul școlilor din Marea Britanie care au adoptat acest concept să ajungă la 500. Același sistem a fost implementat în unități de învățământ din China, India, Rusia și din state balcanice.
Școala centrată pe valori se bazează, în esență, pe trei principii, a explicat Neil Hawkes.
Unul dintre acestea presupune ca tinerii să dobândească un „vocabular” bogat. ”E vorba de un vocabular bogat în valori. Mi s-a părut important acest lucru, deoarece observasem că în timpul școlii copiii nu deprind o serie de valori, cum ar fi respectul, toleranța, responsabilitatea, compasiunea, empatia. Am vrut să văd dacă performanțele copiilor se îmbunătățesc, odată ce deprind acești termeni. Și, într-adevăr, performanțele academice s-au îmbunătățit. În plus, tinerii au început să se comporte perfect natural, iar profesorii și elevii conlucrau în armonie”, a explicat profesorul britanic.
Un al doilea element ține de comportamentul reflexiv, „ce presupune capacitatea de a reflecta în liniște la anumite lucruri”. Profesorul Hawkes spune că atitudinea reflexivă conduce nu doar la îmbunătățirea comportamentului tinerilor, ci și la scăderea tensiunii arteriale.
În fine, cel de-al treilea principiu al școlii bazate pe valori presupune existența unei stări de armonie. „I-am învățat pe tineri să mențină raporturi bune unii cu alții. E vorba de relații bune, deschise și oneste”, a mai spus profesorul.
Potrivit lui Hawkes, sistemul educațional din vestul Europei s-a concentrat prea mult pe partea academică „și a uitat cât de utile sunt arta, creativitatea, literatura, istoria, toate aceste elemente care ne definesc drept ființe umane”. Or, prin conceptul de educație bazată pe valori s-a încercat aducerea tuturor disciplinelor, fie că e vorba de științe umaniste sau reale, la același numitor.