Robochat Maria II. Soluții digitale pentru orientarea vocațională a tinerilor din România
În România, tinerii se confruntă cu provocări semnificative la intrarea pe piața muncii, iar statisticile dezvăluie o tendință îngrijorătoare de instabilitate profesională. Potrivit analizei realizate de Centrul de Formare APSAP, peste 70% dintre tinerii care încep să lucreze schimbă aproximativ șase locuri de muncă până la vârsta de 25 de ani. În medie, reprezentanții Generației Z renunță la job o dată la patru luni, ceea ce contribuie la fluctuațiile semnificative de personal pe piața muncii.
Mai mult, un sondaj a arătat că aproximativ 42% dintre tinerii angajați nu lucrează în domeniile în care și-au finalizat studiile. De asemenea, 71% dintre aceștia aleg locuri de muncă mai solicitante, dar mai bine plătite. Aceste alegeri subliniază o nepotrivire între aptitudinile dobândite prin educație și cerințele reale ale pieței muncii, ducând la un fenomen de „skill mismatching” (nepotrivire de aptitudini).
Datele Eurostat indică faptul că România se află pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește proporția tinerilor din generația NEET (not in education, employment, or training). Aproximativ 1 din 5 tineri cu vârste între 15 și 29 de ani nu urmează niciun program de educație sau formare și nici nu sunt angajați. Această “generație invizibilă”, cum este adesea numită, reprezintă 19,3% din populația tânără a țării, evidențiind o lipsă critică de motivație și direcție profesională.
Aceste probleme sunt exacerbate de supracalificarea și deficitul de forță de muncă în anumite sectoare, ceea ce duce la o rata a șomajului ridicată în rândul tinerilor și la un sentiment general de dezorientare profesională.
Instrumente digitale inovatoare pentru orientarea în carieră
În fața acestei provocări, Asociația INACO – Inițiativa pentru Competitivitate a lansat broșura „Instrumente Digitale de Ghidare a Carierei Elevilor”, o resursă valoroasă care vine în sprijinul elevilor și al consilierilor școlari. Acest demers face parte din proiectul „EDU X: Viitorul Educației și Consilierii în Carieră”, finanțat de Primăria Sectorului 3 din București cu fonduri nerambursabile.
Robochat Maria II, un partener digital pentru consiliere
Unul dintre cele mai notabile instrumente prezentate în această broșură este Robochat Maria – versiunea a doua. Acest consilier vocațional digital a fost conceput pentru a ajuta elevii să navigheze complexitatea deciziilor de carieră. Andreea Paul, fondatoarea și președinta INACO, subliniază obiectivul proiectului:
„Obiectivul nostru comun este acela de a integra cele mai importante instrumente digitale moderne de consiliere în carieră, de a dezvolta și integra Robochat Maria – versiunea a doua (2024) – nou instrument de consiliere în carieră și de a le pune la dispoziția consilierilor școlari din Sectorul 3 și din toată țara. Continuăm consecvent, structurat și modern eforturile noastre de șase ani de creștere a nivelului de conectare a educației la noile meserii din economia reală, la tendințele tehnologice actuale, la noile abilități necesare tinerelor generații și la semnalele viitorului.”
Robochat Maria reprezintă un suport inovator care utilizează inteligența artificială pentru a oferi recomandări personalizate, ajutând elevii să descopere meseriile viitorului și să-și planifice traseul educațional și profesional în conformitate cu abilitățile și interesele lor.
Rolul broșurii în orientarea vocațională a elevilor
Broșura „Instrumente Digitale de Ghidare a Carierei Elevilor” își propune să ofere un cadru interactiv și personalizat pentru consilierii școlari. Aceasta include metode și instrumente care ajută la identificarea intereselor, aptitudinilor și valorilor individuale ale elevilor, facilitând descoperirea domeniilor de carieră potrivite. Prin utilizarea acestor resurse digitale, elevii pot crea un plan de acțiune realist pentru a-și atinge obiectivele profesionale.
Broșura a fost dezvoltată în colaborare cu experți de la INACO, Meta Career, și consilieri școlari și vocaționali de la CMBRAE (Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională). Aceasta contribuie la creșterea gradului de conștientizare a elevilor cu privire la oportunitățile actuale și viitoare de consiliere în carieră, promovând autonomia și responsabilitatea în construirea unui viitor profesional coerent cu provocările unei lumi digitale în continuă evoluție.
Broșura poate fi descărcată gratuit de pe site-ul INACO (https://inaco.ro/project/edu-x/), asigurând accesul larg la informații și instrumente utile pentru toți elevii și consilierii din România.
Image by freepik