România poate deveni un punct de atracție și mai mare pentru străinii care vor să facă un MBA
Imagine de Victoria Loveland de la Pixabay
Cât de atractivă este piața autohtonă de MBA pentru străini? Cum poate deveni România o destinație din ce în ce mai populară pentru studenții internaționali?
Țara în care urmezi un program de MBA nu contează atâta vreme cât profesorii au experiență internațională, cursurile se predau în engleză, iar abordarea este multidisciplinară, crede Tal Lazar, Operational Manager la Alpla Plastic și Shareholder la Sabon România.
Prin urmare, în realitate nu e nicio diferență între a face o școală de business în România față de altundeva. El a absolvit în 2017 programul de Executive MBA din cadrul ASEBUSS (Romanian-American Business School) și a mers la cursuri cu scopul principal să învețe. Mărturisește că după finalizarea acestor studii și-a dus cariera la un alt nivel, aplicând abilitățile sale antreprenoriale în dezvoltarea businessurilor de care se ocupă spre noi piețe și țări.
Atât la nivel personal, cât și din punct de vedere profesional, a avut parte de o creștere substanțială, reușind să pună în aplicare ce a învățat la cursuri. „Sunt din ce în ce mai convins că lumea este deschisă și că vom ajunge să formăm o singură comunitate”, crede Tal Lazar.
CUNOȘTINȚE, NETWORKING ȘI COMUNITATE
Cu cât România va fi o destinație mai convingătoare pentru investitori și businessuri importante, cu atât va crește atractivitatea programelor MBA de la noi, susține Bianca Ioan, Marketing & Sales Director, ASEBUSS. Străinii care au urmat cursurile acestei școli dețin poziții de conducere în companiile în care lucrează, în industria bancară, în producție, retail sau telecom. Și, de multe ori, sunt implicați și ca antreprenori sau investitori în alte businessuri.
„Managerii sau antreprenorii străini care își desfășoară activitatea în România sunt interesați să beneficieze de modelul de învățare accelerată din cadrul unui program MBA, în special un Executive MBA adresat celor care au experiență managerială sau antreprenorială. Mai mult, vor să se conecteze imediat și într-un mod puternic cu alți oameni de decizie din comunitatea de afaceri, care urmează același tip de program”, spune Bianca Ioan, Marketing & Sales Director, ASEBUSS.
„Apartenența la acest club Executive MBA este cu atât mai valoroasă cu cât ea se menține și după absolvirea programului, cum este în cazul ASEBUSS, care are un Business Club ce reunește absolvenți din toate generațiile, absolvenți care se întâlnesc periodic, se cunosc și se pot sprijini reciproc”, adaugă Directorul de Marketing și Vânzări al ASEBUSS.
Bianca Ion spune că punctele forte ale acestui program sunt: relevanță pentru oamenii de afaceri români sau străini care își desfășoară activitatea în țara noastră, aplicabilitatea studiilor de caz, expunerea și expertiza internațională a profesorilor, multitudinea și varietatea studiilor de caz și a materialelor folosite, numeroși speakeri invitați din comunitatea de business.
„În general, recomand urmarea unui program de MBA corelat cu obiectivele pe care și le propune fiecare participant: dacă are în vedere obținerea unei poziții executive sau deschiderea/ dezvoltarea unei afaceri în cadrul unei țări/ regiuni, este important să urmeze un program din acea țară sau din zona geografică care să îi asigure o bună conectare cu comunitatea locală, de manageri români și străini, o ancorare în cultura țării și în cutumele de afaceri, dar totodată să aibă în vedere și componenta internațională a acelui program, ce deschidere asigură, ce tip de experiență, pregătirea echipei de profesori, nivelul cursanților”, mai punctează Bianca Ioan.
ȘI PREȚUL ESTE UN ATU
Școlile de MBA din România sunt atractive în principal pentru străinii care activează în țară, iar motivele principale ar fi proximitatea, networkingul pe care îl pot dezvolta pe plan local, dar, nu în ultimul rând, prețul, spune Adriana Georgescu, Program Manager la WU Executive MBA Bucharest.
„Prețul programului pe care WU Executive Academy îl are în România este foarte accesibil în comparație cu programe de același nivel din Austria, Franța, Spania sau SUA, fără a exista o diferență a calității cursurilor sau a profesorilor care predau în București. Punctele forte ale educației de business pe care WU Executive Academy o oferă studenților sunt calitatea profesorilor, aplicabilitatea cursurilor, networkingul, precum și cele două rezidențiate internaționale, în Austria și SUA. Programul nostru de Executive MBA este special conceput pentru a răspunde provocărilor reale cu care managerii se confruntă zi de zi, oferindu-le posibilitatea de a aplica la locul de muncă instrumente și cunoștințe noi de management. Profesorii provin de la cele mai prestigioase universități internaționale, cum ar fi IE – Spania, Frankfurt School of Finance – Germania și Carlson School of Management – SUA. Studenții beneficiază de un cadru dinamic și captivant de învățare, în care pot împărtăși metode, genera noi idei și construi relații de lungă durată cu executivi din companii și culturi variate”, explică Adriana Georgescu.
Cei mai mulți străini care vin la cursurile lor sunt angajați în România, la multinaționale, sau locuiesc în țările vecine. În general, sunt middle sau top managers, având funcții cum ar fi: Group Chief Infrastructure Officer, Head of Retail, General Director, Senior Project Manager/ Business Analyst, Country Sales Manager Romania & Bulgaria. În ultimii ani, numărul străinilor a fost între 10 și 25% din numărul participanților dintr-un an școlar.
„Cred că România are potențialul de a deveni un punct de atracție pentru străinii care vor să urmeze un program de educație managerială. Piața locală de MBA se află la un nivel de maturitate, existând câteva școli de prestigiu, care oferă programe calitative, cu un număr limitat de participanți, adresate executivilor motivați. O soluție pentru a-i atrage mai mult ar fi de a încorpora mai bine în cadrul cursurilor subiecte de actualitate, precum big data analytics, digitalizarea sau problemele ce țin de globalizare. Un alt aspect cred că ține de diversificarea programelor, printr-o dezvoltare mai accentuată a segmentului de MBA-uri specializate, pentru manageri din diferite industrii”, punctează Adriana Georgescu.
CÂT MAI SUS ÎN TOP
Profilul studentului străin care accede în cadrul unui program de EMBA este reprezentat, în general, de antreprenorii cu afaceri în regiune, explică Roxana Farrugia, Directorul Programului Tiffin Executive MBA în România. Pe lângă lărgirea cunoștințelor de business, aceștia doresc să interacționeze cu profesioniștii locali care stăpânesc principiile de management adaptate pieței din România.
În plus, au posibilitatea să învețe de la ei și să cunoască mai bine cultura locală. De-a lungul anilor, această universitate a atras în cadrul programului de Executive MBA atât studenți străini, cât și expați.
„Motivul pentru care studenții s-au îndreptat către acest tip de program are la bază sistemul american de predare, reprezentat de un puternic caracter interactiv și centrat pe modalitățile de aplicare a teoriei în activitatea practică – learning by doing”, susține Roxana Farrugia.
Dar cum poate ajunge România un punct de atracție pentru străinii care vor să urmeze cursuri de MBA? În primul rând, specializările programelor de MBA ar trebui să fie bazate pe managementul internațional, cu o componentă internațională semnificativă, menționează Roxana Farrugia.
„De asemenea, este necesar ca studiile de caz din cadrul programului să aibă o expunere internațională vs. locală, iar profesorii să aibă o experiență globală de business”, adaugă aceasta. Ea mai spune că, la nivelul școlilor de MBA, trendul este crescător în rândul expaților și va continua să crească atâta timp cât școlile și profesorii se vor afla în topuri internaționale, întrucât cei care accesează școlile internaționale au alte așteptări față de studenții locali.
Acest articol este preluat din Ghid MBA 2020