Să pășim în clasă cu dragoste, să descoperim măreția din fiecare copil
Întrebată care este super-puterea ei, Michelle Obama răspunde: „Îmi place să cred că super-puterea mea este aceea de a-l vedea pe celălalt. Sper că, atunci când stăm de vorbă, cei tineri aud că-i văd”. Gândește-te la profesorul tău preferat. Prin ce superputere ți-a rămas în inimă? Cum te-a format, cum te-a inspirat? Cristina Gheorghe, cofondator al proiectului SuperTeach și al Institutului Dezvoltării Personale (IDP), ne vorbește despre rolul vital pe care îl are mentalitatea deschisă în educație.
Super-puterea profesorului și cum se trezește ea
Noi credem că super-puterea depinde, în mare măsură, de a fi prezent în relația cu ceilalți. Starea de prezență necesită o schimbare a mentalității în ceea ce privește meseria de profesor. Ne-am obișnuit să fim cei care predau și corectează și mai puțin cei care descoperă copilul, îi află dorințele și provocările și poartă cu copilul un dialog viu, cu sens. Pentru a-l înțelege cu adevărat pe celălalt este nevoie să fim curioși să-l cunoaștem, să avem răbdare să-i ascultăm povestea și să-i oferim contextul în care să fie motivat să vină cu drag la școală.
Sunt cazuri despre care aflăm târziu, uneori – copii care sunt nevoiți să îngrijească gospodăria, pentru că părinții sunt plecați la muncă în străinătate, frați care vin cu rândul la școală pentru că nu au decât o singură pereche de ghete, copii care nu își fac temele acasă fiindcă se ascund de părinți alcoolici care îi maltratează. Statisticile din România arată că acestea nu sunt cazuri izolate: 42% dintre copii trăiesc sub pragul sărăciei. Responsabilitatea noastră e să le oferim tot sprijinul și să le creăm un mediu propice – cognitiv și emoțional – în care ei să se simtă înțeleși, protejați, în care să poată învăța cu plăcere. Poate părea nerealizabil, dar acestea sunt lucruri care se pot construi, cu răbdare.
Rolul profesorului și cel mai bun context pentru transmiterea de informație
Pentru că nu suntem roboți, rolul profesorului nu se rezumă la transmiterea de informație. Dincolo de informații, copiii au nevoie de modele, de mentori care, prin acțiunile și felul lor de a fi, să le inspire și să le potențeze calitățile. Au nevoie de oameni care să vadă frumosul din ei, tocmai pentru că ei încă nu au simțul identității bine conturat. Potrivit studiului TALIS din 2018, realizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, 81% din timpul unei lecţii obișnuite este dedicat procesului de predare. Copiii învață cel mai ușor jucându-se, nu stând în bancă, nemișcați, timp de 50 de minute.
Joaca poate lua diverse forme. Felix Tătaru, unul dintre fondatorii proiectului SuperTeach și tată a doi copii, povestește cum, în urmă cu mulți ani, fiica lui mai mare nu reușea să învețe tabla înmulțirii. Fratele mai mic, orientat către cifre, a reținut-o înaintea ei pentru că stătea adeseori lângă sora lui în timp ce ea repeta. Prin urmare, Nadia, mama, care știa că fiica ei este pasionată de muzică, a încercat o metodă inedită – s-o învețe cântând-o! Deodată, totul a devenit mult mai ușor! Iată un exemplu de aplicare a Mentalității Deschise în procesul educațional.
Beneficiile mentalității deschise și cum se face schimbarea de mentalitate
Mentalitatea Deschisă în Educație este o filosofie educațională, care oferă instrumente practice și principii pentru a crește copii încrezători, implicați, responsabili, cu inițiativă, pregătiți pentru învățare continuă. Este o abordare care-i ajută pe profesori să vadă că la baza comportamentelor este mentalitatea. Ideal ar fi să pășim în clasă cu dragoste, să descoperim măreția din fiecare copil și să-i ajutăm pe copii să-și depășească propriile obstacole. Urmărim să le dezvoltăm gândirea analitică, adaptabilitatea, perseverența și creativitatea, fiindcă tehnologia evoluează rapid și devine imposibil să estimăm meseriile și industriile care vor apărea în următorii 10 ani. Prin urmare, dezvoltarea ariei cognitive nu mai este suficientă. Mai mult, 30% dintre angajați susțin că educația primită nu se mai potrivește cu cerințele pieței muncii din acest moment.
Pentru a începe acest proces de transformare, îi invităm pe profesori să facă o schimbare. Suntem obișnuiți să încurajăm competiția, să lucrăm mai mult cu elevii buni, iar pe ceilalți să-i ignorăm. Am crescut într-un spirit nesănătos de competiție, care pune accentul pe cel mai bun, în loc să fie centrat pe „să devenim mai buni împreună”. Predăm mereu la fel și ajungem să fim demotivați. Ne așteptăm ca ceilalți să facă o schimbare, dar trebuie să înțelegem că schimbarea nu poate începe decât cu noi înșine.
Ce înseamnă un profesor de bună calitate
Cred că fiecare dintre noi are în minte un profesor care l-a influențat pozitiv și a cărui amintire a rămas vie, chiar la mulți ani după terminarea școlii. Ce au în comun acești oameni? Ne-au văzut potențialul. Pentru ei, noi nu am fost doar o notă în catalog sau niște indivizi oarecare. Au fost calzi și atenți, ne zâmbeau și simțeam că ne predau cu drag; la orele lor, noi ne simțeam fericiți și încrezători. Acești profesori ne predau materia într-un fel care ne determina să îi așteptăm cu nerăbdare. Ne inspirau și ne impulsionau să ne autodepășim.
De ce este bine să faci parte dintr-o comunitate de învățare și cum se construiește ea
Este important să știi că ai un grup de care aparții. Prin comunitățile create de SuperTeach, profesorii nu se mai simt singuri în inițiativele lor. Cer sfaturi, fac schimb de experiență, discută despre provocările cu care se confruntă și au acces la numeroase resurse, pentru a aborda diferit procesul de predare. Participarea la programul de formare Mentalitatea Deschisă în Educație, un curs gratuit oferit de SuperTeach, le oferă acces la platforma internațională de resurse institutului Arbinger, lider global în programe de schimbare a mentalității.
Echilibrul interior și starea de bine a profesorului sunt importante și de impact
Echilibrul interior și starea de bine reprezintă punctul de plecare către performanță, în orice domeniu de activitate. Profesorii se confruntă cu foarte multe provocări – de la clasele supraaglomerate, la crearea planurilor de lecții în timpul liber și la comisiile consumatoare de energie – și tocmai de aceea pericolul de a ajunge la epuizare (burnout) este foarte mare. Un profesor preocupat de starea lui de bine, care acționează în această direcție, va putea fi prezent pentru elevii lui și va aborda orice provocare cu calm și răbdare. Acest lucru ne reflectă mentalitatea cu privire la propria persoană. Cum să îi vedem pe alții, cu nevoile și provocările lor, dacă nu ne vedem pe noi înșine?
Competiția constructivă dintre profesori și obiectivele acesteia
Ideal ar fi ca profesorii să lucreze împreună pentru un scop comun, nu pentru succese individuale. Obiectivul ar trebui să fie îmbunătățirea educației din România, starea de bine a elevilor, păstrarea lor în țară după finalizarea studiilor. Nu ar trebui să mai punem problema „copiii mei” vs. „copiii tăi”. E momentul să ne unim eforturile și să înțelegem că toți luptăm pentru același scop: copiii noștri.
Proiectele SuperTeach – beneficii așteptate și neașteptate
Urmărim în principal schimbarea mentalității profesorilor în România. Până acum am vorbit cu 9.400 de cadre didactice din țară și ne propunem să ajungem la aproximativ 50.000 în următorii trei ani. Vrem ca peste două milioane de elevi să beneficieze de această schimbare. Sperăm să creștem generații cu un mindset diferit, care să poată crea o societate mai bună.
Din 2017, am reușit să creăm comunități puternice de profesori în Capitală și în 17 județe din țară. Avem peste 240 de profesori formați în spiritul mentalității deschise în educație și 27 de profesori formatori, care activează ca lideri în comunitățile lor. Am avut un impact pozitiv pentru aproape 16.000 de copii la nivel național, atât în sistemul public, cât și în cel privat. Cea mai frumoasă surpriză este că, pe lângă doza de inspirație oferită, am fost liantul unor prietenii strânse, ce s-au legat între profesorii din comunitatea SuperTeach.
SuperTeach – trei ani de împliniri
SuperTeach a pornit din credința că trebuie să ne implicăm în susținerea unei schimbări în educație, pentru un viitor mai bun, pentru a schimba România în mai bine. Este extraordinar pentru noi, fondatorii și echipa proiectului, să vedem că sălile sunt întotdeauna pline, oriunde organizăm conferințe în țară. Este extraordinar să aflăm povești ale unor elevi uimiți de transformarea suferită de profesorul lor și de impactul pozitiv pe care acesta l-a avut ulterior în viața lor. Sunt trei ani de când SuperTeach există, trei ani de când descoperim astfel de povești din ce în ce mai des.
Un gând bun pentru elevii și profesorii din România
Dragi profesori, nu sunteți singuri, împreună suntem o sursă de inspirație și de motivație. Dragi elevi, voi sunteți viitorul României. Comunitatea formată de școală, părinți și profesori vă este alături pentru a vă susține dezvoltarea.
Acest material a fost preluat din numărul 265 al Revistei CARIERE.
Pentru detalii despre abonare, click aici.