Silvia Toth: Pentru a îmbunătăți competențele copiilor, nu este suficient să intervenim o singură dată, ci este nevoie de o intervenție pe termen lung
În ultimele 12 luni, prin platforma BRIO, elevii din România au avut posibilitatea de a-și testa gratuit nivelul de literație, prin evaluarea a trei componente și anume localizarea informației, înțelegerea acesteia și evaluarea și reflectarea asupra ei. Elevii care s-au încadrat la nivelul „funcțional” pentru literație au demonstrat că pot interpreta și integra idei și informații dintr-un text dat, pot deduce relații de tip cauză-efect, ipoteze, pot stabili asemănări și diferențe între personaje, fapte, evenimente sau concepte și pot desprinde concluzia globală a textului.
La sfârșitul lunii trecute, au fost date publicității rezultatele celei de a doua ediții a „Raportului privind nivelul de literație al elevilor din România”. Conform lor, doar 11% dintre elevii din România din clasele I-VIII au obținut scorul „funcțional” la competențele de literație, adică au capacitatea de a localiza, înțelege și sintetiza informația dintr-un text scris. Dintre elevii testați, 42% s-au încadrat la nivelul „nefuncțional”, ceea ce îi plasează în poziția de analfabetism funcțional, în timp ce aproximativ 47% dintre aceștia sunt în categoria de „minim funcțional”.
Raportul a fost realizat în baza a aproximativ 15.000 de teste valide efectuate de elevi din clasele I-VIII, în perioada aprilie 2022 – martie 2023, din toate regiunile țării. Rezultatele arată că nivelul de literație este, în general, uniform pentru categoriile de vârste cuprinse între 6-14 ani. Astfel, dacă procentul de elevi nefuncționali de 6 ani este de 44,34%, acesta ajunge la 40,39% la elevii de 14 ani, deci nivelul de nefuncționalitate scade cu doar 3.95% după finalizarea ciclului primar și gimnazial.
Datele din „Raportul privind nivelul de literație al elevilor din România” au fost colectate prin intermediul unui instrument de evaluare (test) dezvoltat cu sprijinul AVE și al altor ONG-uri: Teach for Romania, InfinitEdu, Asociația Lectura și Scrierea pentru Dezvoltarea Gândirii Critice, Asociația OvidiuRo, Fundația Noi Orizonturi, Asociaţia Română de Literație. Din 2021, testul de evaluare a literației a fost inclus în platforma gratuită Alfabetar.ro, iar din 2022, eficiența testării a fost mult îmbunătățită de Digital Nation, partener de tehnologie.
„La AVE, ne dorim ca Alfabetar.ro să fie instrumentul care le oferă învățătorilor toate resursele necesare identificării și îmbunătățirii nivelului de literație al elevilor. Pentru a îmbunătăți competențele de literație nu este suficient să intervenim o singură dată, ci este nevoie de o intervenție pe termen lung la care să aibă acces orice copil, indiferent de nivelul de literație la care se află. Avem o responsabilitate comună de a-i sprijini pe toți cei implicați în acest proces pentru că, fără să prioritizăm competențele de literație, punem la risc atingerea potențialului copiilor din România”, a explicat Silvia Toth (foto), Director Programe Educaționale, AVE.
„Ceea ce vedem în acest studiu poate fi citit în termeni de procente, date seci sau poate fi citit gândindu-ne mereu la copiii din aceste statistici. Aș vrea să vedem în aceste procente copii care au nevoie de ajutorul nostru, al tuturor, pentru a putea funcționa în societate peste 8, 10, 12 sau 20 de ani. Nu datele, nu procentele trebuie să scadă sau, după caz, să crească, ci capacitatea acestor copii, a primilor 42% și apoi a următorilor 47% să înțeleagă ce citesc, să poată relaționa cu textul scris. Analfabetismul funcțional nu dispare la ieșirea copilului din sistemul de educație formală, e o umbră care merge cu el toată viața și care-i acoperă mare parte din viață, împiedicându-l să progreseze în vreun fel ca individ”, a spus Gabi Bartic, CEO BRIO.
* Photo by Andrew Ebrahim on Unsplash