EXCLUSIV! Patrick de Laive: Nu a fost niciodată mai uşor să porneşti un startup
Ai experienţă în dezvoltarea de startup-uri în tehnologie. Care este principalul domeniu de interes pentru tine?
Domeniile mele de interes sunt destul de variate, de la startup-uri media (The Next Web, Kings of Code), la analitice (TwitterCounter.com), plăţi şi bilete (Paydrom.com), şi o platformă de PR (PressDoc.com)
Cât de greu este să porneşti un startup în perioadă de criză? Care sunt principalele provocări?
Nu a fost niciodată mai uşor să porneşti un startup, însă cea mai mare provocare este să transformi un startup într-o afacere reală. Un procentaj foarte mare de iniţiative eşuează în primii 2-3 ani (nu m-ar surprinde ca acest procentaj să se apropie de 90%).
Care este cea mai bună abordare pentru a promova un startup? Cum îţi poţi face afacerea cunoscută cu un buget limitat şi care sunt aspectele principale pe care trebuie să se concentreze un antreprenor?
Concentrează-te pe o problemă pe care eşti pasionat să o rezolvi. Asigură-te că problema este suficient de mare şi că foarte mulţi oameni şi companii au aceeaşi problemă. Dezvoltă un produs excelent care adresează principalele aspecte ale problemei şi discută cu clienţii pentru a vedea dacă doresc să plătească pentru el. Dezvoltă produsul luând în considerare feedback-ul utilizatorilor.
Ce sfat i-ai da unei persoane care doreşte să lanseze un startup? Există o reţetă a succesului?
Lansarea unei companii este importantă, te poate face cunoscut şi îţi poate aduce primii utilizatori / clienţi, însă majoritatea startup-urilor supraestimează puterea lansării. O lansare tipică va aduce o creştere a vizitatorilor pe site-ul tău sau a utilizatorilor aplicaţiei tale, însă după două zile entuziasmul scade, traficul scade şi el, şi trebuie să începi să construieşti de la zero.
Aşadar, înainte de a lansa asigură-te că ai:
- Un produs excelent
- Un mecanism care va face utilizatorii să revină şi să le poţi arăta că ai făcut progrese
- Asigură-te că poţi anunţa / introduce ceva nou în fiecare săptămână sau la fiecare două săptămâni pentru următoarele trei luni.
Pregăteşte-ţi cu atenţie lansarea, comunicarea este importantă aşa că asigură-te că ai email-uri, update-uri pe social media, comunicate de presă pregătite cu cel puţin două zile înainte de lansare.
Dacă ai un produs orientat internaţional poţi lua în considerare să îl lansezi întâi pe piaţa locală. Scrie un comunicat de presă (poţi utiliza PressDoc şi folosi funcţionalitatea „under embargo”) în propria ta limbă şi trimite-l cu două zile înainte de lansare către media locală (preferabil către bloggerii şi jurnaliştii pe care îi cunoşti deja). Cu siguranţă aceştia vor dori să fie primii care află despre produsul tău şi care îl testează. Dacă totul merge bine, creează un nou moment de lansare pentru piaţa internaţională (un nou comunicat de presă).
Dacă ai ştiri de anunţat, evenimentele sunt cu siguranţă locul potrivit pentru a face asta. De multe ori mulţi jurnalişti şi bloggeri participă la evenimente, iar dacă evenimentul este de calitate oferă o cameră de presă digitală (ca PressDoc pentru evenimente, funcţionalitate pe care How to Web o foloseşte) pentru a distribui ştirile către bloggerii şi jurnaliştii de la eveniment. La eveniment poţi de asemenea să iei legătura personal cu oameni de care vei avea nevoie pentru ştirile viitoare.
Care este după părerea ta cel mai bun domeniu în care să porneşti o afacere (ecommerce, aplicaţii mobile, etc.)?
Depinde de foarte multe lucruri. Există perspective frumoase de dezvoltare şi în domeniul aplicaţiilor mobile, şi în comerţul online sau în serviciile de tranzacţionare. Mi-ar plăcea să fac ceva legat de comerţul online de exemplu, însă nu este cea mai bună alternativă pentru mine având în vedere că ştiu foarte puţine lucruri despre asta şi nu am experienţă în industria, aşa că mă orientez către modelele tranzacţionale (ştiu că suntem foarte buni în acest domeniu).
Care este investiţia minimă de care are nevoie un startup pentru a se dezvolta într-o afacere de succes?
Nu există o investiţie minimă, totul depinde de piaţa pe care lucrezi. Pentru un business B2C durează mai mult timp până când începe să genereze venituri. Celor care sunt în căutare de finanţare le recomand să încerce să obţină o sumă care să le permită să meargă mai departe cel puţin 18 luni şi să ia în considerare nevoile de extindere a echipei în timp. Să obţii o investiţie de 50.000 de dolari nu ajută foarte mult în opinia mea. Ziua în care ai obţinut 50K este ziua în care trebuie să începi să cauţi noi investitori, iar prioritatea ta trebuie să fie produsul.
Cum atragi atenţia fondurilor VC? Ce ar trebui să facă un startup pentru a obţine finanţări?
Întâlneşte-te cu ei înainte să ai nevoie de ei. Evenimentele sunt o modalitate bună de a întâlni investitori. Vorbeşte cu ei şi cere-le feedback, dar nu începe să ceri finanţare dacă tu şi produsul tău nu sunteţi pregătiţi pentru asta încă.
The Next Web este una dintre cele mai mari şi mai importante conferinţe europene de tech. Cum te-ai decis să organizezi acest eveniment şi care a fost motivaţia ta?
Aveam un startup şi nu ştiam cum să îl lansăm. Nişte prieteni din Statele Unite ne-au sfătuit să îl lansăm la o conferinţă în State, însă nu aveam suficienţi bani să facem asta (evenimentele din US sunt de cele mai multe ori de 4-8 ori mai scumpe decât cele europene fără nici un motiv în particular). Ne-am decis să avem propriul nostru eveniment în Europa deoarece erau foarte puţine evenimente tech de calitate aici. L-am denumit The Next Web şi 10 săptămâni mai târziu prima ediţie era realitate. În final nu ne-am mai lansat propriul startup acolo pentru că nu eram pregătiţi încă şi nu am considerat potrivit să ne promovăm propriile produse la eveniment.
În această toamnă vei veni în România pentru a participa la How to Web, cea mai importantă conferinţă despre antreprenoriat şi tehnologie din Europa Centrală şi de Est. Ce ştii despre scena startup-urilor din România?
Am fost în România de câteva ori în ultimii trei ani şi am văzut foarte mult progres în zonă atunci când vine vorba despre startup-uri. Există foarte multă mişcare pe scena startup din România şi foarte multe iniţiative de calitate au fost dezvoltate aici. How to Web este un exemplu bun de iniţiativă care contribuie la dezvoltarea ecosistemului de startup-uri din Europa de Sud-Est. Există foarte mult talent în zonă şi mă aştept ca multe companii remarcabile la nivel naţional şi internaţional să se nască aici.
De-abia aştept să văd startup-urile care vor concura la Startup Spotlight şi sper să văd acolo antreprenori model ai viitorului. Pe lângă asta, de-abia aştept să îmi întâlnesc vechii prieteni şi să cunosc oameni noi la How to Web.
Ai investi într-un startup românesc?
Mi-ar plăcea, însă nu am suficienţi bani ca să investesc. Poate că ar trebui să încep cu un rol consultativ într-o companie cool din România.
Acest material face parte din seria „Diferenţiază-te şi inovează” despre inovaţia în tehnologie şi este creat împreună cu How to Web, cel mai important eveniment dedicat tehnologiei şi web-ului din Sud-Estul Europei. How to Web 2012 se desfăşoară pe 7-8 noiembrie în Bucureşti şi va aduce împreună peste 800 de participanţi şi 30 de vorbitori internaţionali. Mai multe detalii sunt disponibile pe site-ul conferinţei.