HR-ul cu un nou look… and feel
Cum relaționăm cu candidații? Cum îi recrutăm? Cum arată mediul de lucru în care îi integrăm? Cum îi dezvoltăm? Care sunt experiențele interne în care îi implicăm? Care sunt valorile care ne animă? Cât de primitor este spațiul de lucru? … Sunt doar câteva dintre întrebările care țin agendă HR-ului anul acesta.
Piața muncii se schimbă într-un ritm extrem de alert. Candidații nu mai caută doar un job cu beneficii unde să reziste cât se poate, ci un loc de muncă unde să se regăsească la nivel de pasiuni, credințe, experiențe, echipă – organizația cu care să aibă chimie. Procesele de recrutare, de inducție și de fidelizare se rescriu integrând motivațiile noilor generații și noul mod în care comunicăm. Dacă ne uităm spre exemplu la avântul pe care l-a luat recrutarea prin social media, care a trecut rapid de la statutul de canal de validare la canal principal de recrutare, aproape că ne este greu să ne imaginăm cum găseam candidați înainte de Facebook și Linkedin. Petrecem în medie între 5 și 6 ore pe internet și mai bine de 50% din acest timp pe telefonul mobil. Recrutarea se face acum online, în timp real, comunicând unu-la-unu.
Viitorul apropiat aduce cu sine provocări din partea noilor generații. Avem deja la masă dezbaterilor generația Y, liberă în exprimare și abordare, motivată de apreciere și recunoaștere și ne pregătim pentru o generație Z, copiii născuți și crescuți în era digitală, care preferă să lucreze mai mult independent și pentru care a fi activ pe social media e parte din ADN. Pentru HR, marea provocare va fi în alinierea mesajului organizației, intern și extern, către X și Y, păstrând deschise canalele de comunicare cu generația Z.
Am reconfigurat deja procesele de recrutare incluzând în categoria must have procese de tipul gamification, heckatons sau aplicații online.
Scriem dintr-o nouă perspectivă procesele de inducție, concentrându-ne pe o nouă sintagmă cheie: experiența noului angajat.
Schimbăm totodată strategia în procesele de fidelizare dinspre „cum recompensăm angajații pentru performanțele lor?” înspre „ce îi determină pe angajați să performeze mai bine?” și livrăm fiecăruia mixul motivațional corespunzător.
Granițele dintre marketing, comunicare, CSR, IT și HR devin din ce în ce mai puțin vizibile, iar abordarea strategică a clientului intern a trecut de la statutul de “moft de multinationala”, la necesitate pentru orice companie, indiferent de dimensiune sau industrie. Flexibilitatea spațiului de lucru și a programului, oră de siestă, pauză pentru citit sau cameră de recreere nu mai sunt nici ele „povesti de la Google și Facebook”, ci acțiuni pe care departamentul de HR le ia în considerare tot mai des pentru consolidarea echipelor și construirea noului model de organizație.
Discutăm deja despre o nouă paradigmă de comunicare care schimbă profilul HR-ului integrând cunoștințe de marketing, PR, competențe tehnice, abilități de vânzare și comunicare care să îi susțină noua misiune: aceea de a face din fiecare angajat un purtător de cuvânt al brandului.
Cristina Savuica este Chief Happiness Officer în cadrul companiei de consultanță în resurse umane Lugera-The People Republic, companie care în anul 2014 a înregistrat o cifră de afaceri de 40,2 milioane euro. Povestea de succes a Cristinei a început în anul 2000 când a fost numită Country Manager pentru prima reprezentanță Lugera din Romania, cu promisiunea că dacă își va îndeplini în trei ani obiectivele financiare, va fi numită partener. A reușit să realizeze acele obiective încă din cel de-al doilea an și a devenit Managing partner cu o cota de 20% din acțiuni. Au urmat apoi participații în cadrul reprezentanțelor din Olanda, Polonia și Cehia, iar pe plan local diversificarea liniilor de business.