Identitatea unei arte de nișă: Dansând cu “lupii” vremurilor
Coagulează direcții, fenomene și acțiuni. Uneori compatibile, alteori complementare. Își construiește identitatea din convergențe, contradicții, certitudini, vulnerabilități…
Așa spune Oana Stoica, critic de teatru, despre existența Centrului Național al Dansului București – CNDB. Referindu-se și la “relația vie, umorală“ cu această instituție. De fapt nu atât instituție, cât “expresie umană a unei structuri organizaționale, gândită după nevoile specifice ale domeniului pe care îl deservește“.
Lupta de gherilă coregrafică
Centrul Național al Dansului București este singura organizație publică ce se ocupă de dansul contemporan. Desigur, a luptat și luptă încă pentru afirmarea acestei arte „de nișă” – dansul…O „luptă de gherilă coregrafică”, așa cum metaforic inspirat spun cei de la CNDB. Dansând cu “lupii” vremurilor, instituția a activat din 2004 până în 2011 în clădirea Teatrului Național din București. Apoi a pribegit. Între 2014 și 2016 s-a restructurat administrativ și a continuat activitatea la Sala Stere Popescu din București. Din 2014, Vava Ștefănescu (mai mult decât coregrafă) este directorul CNDB. În 2016, Sala Omnia din Capitală este alocată Centrului Dansului. Împreună cu fondurile pentru reconfigurarea ca spațiu destinat acestui focar de imaginație. Un spațiu care se speră a arăta hedonist – după cum inspirat spune Vava Ștefănescu. Și un spațiu pe care toată lumea îl așteaptă a fi gata în 2021.
Parteneriatul se dovedește a fi soluția
De ce toată această poveste? – vă veți întreba, poate. Deoarece pe 17 decembrie, la sala Elvire Popesco de la Institutul Francez din București s-a desfășurat un anumit eveniment. Și anume, cea de-a V-a ediție a Galei Premiilor CNDB. Un eveniment prin intermediul căruia s-a sărbătorit excelența în dansul și arta contemporană. Ca de obicei, Premiile CNDB nu s-au acordat ierarhic. Ci după criteriul excelenţei în domeniul dansului contemporan şi artei contemporane. Situându-se în linia gesturilor similare la nivel european. Prin care creatorilor și susținătorilor dansului contemporan le este conferită recunoașterea firească și binemeritată.
Tema Galei Premiilor CNDB 2018 a fost parteneriatul. Aceasta deoarece într-o perioadă marcată de incertitudini și incoerențe politice la nivel mondial, parteneriatul se dovedește a fi soluția. Cea care oferă continuitate, încredere, responsabilizare reciprocă. Grija comună pentru calitatea rezultatelor și bucuria de a împărtăși succesele. Astfel, CNDB a recunoscut contribuțiile esențiale la crearea contextului critic din dansul contemporan românesc aduse de Mihaela Michailov, Cristina Modreanu, Iulia Popovici, Oana Stoica și Gina Șerbănescu. Iar tânărul coregraf Cosmin Vasile a primit din partea Institutului Francez din București un premiu special. Și anume o bursă de studii profesionale la L’Atelier de Paris – CDCN cu Dominique Mercy și Malou Airaudo.
În cadrul Galei, Institutul Francez din România a lansat „FranceDanse Orient-Express 2017”. O lucrare-mărturie despre unul dintre cele mai importante programe franceze de dans contemporan derulate vreodată în Europa Centrală şi de Est. Program în care România a jucat un rol de prim rang. Contribuţii ale tuturor laureaților Premiilor CNDB 2018 pot fi citite şi în acest volum, coordonat de criticul de arte performative Oana Cristea-Grigorescu şi de jurnalistul Andrei Popov.
Important este că există o asemenea instituție, oameni care, după cum se exprima la un moment dat reputatul coregraf Ioan Tugearu, “vor să aibă un loc unde să danseze”.