Incubatorul de afaceri, o nouă oportunitate pentru antreprenori
Venture Connect este un proiect menit să faciliteze comunicarea dintre antreprenorii din domeniul IT şi investitori. Împărţit în mai multe sesiuni, în cadrul fiecăreia dintre acestea este pusă la bătaie suma de 50 000 de euro pentru un proiect de business câştigător. La evenimentele Venture Connect poate aplica orice start-up, folosind un formular online unde sunt cerute informaţii generale despre businessul său. Ulterior, board-ul Venture Connect filtrează aplicaţiile.
„Deoarece evenimentul se adresează în special fondurilor de investiţii, care investesc minimum 250 000 de euro, companiile care aplică trebuie să aibă un produs bine definit şi tracţiune (utilizatori sau clienţi plătitori). Dacă au şi venituri, aş zice că o investiţie este aproape asigurată“, afirmă Horaţiu Mocian, participant la două evenimente Venture Connect.
Produsul prezentat de el la ultimul eveniment, ce a avut loc la finalul lunii noiembrie, se numeşte SociaLook şi urmăreşte conţinutul expus de companii în mediile sociale. Pentru fiecare companie, serviciul găseşte angajaţii care sunt activi în social-media, arată activitatea lor, precum şi modul în care aceştia sunt conectaţi cu utilizatorul. De asemenea, SociaLook urmăreşte şi conturile oficiale ale companiilor în social-media. Produsul se adresează în primul rând oamenilor de vânzări care vor să intre în contact cu anumite companii şi este construit pentru piețele din Anglia şi Statele Unite.
Pentru a avea şanse mai mari de reuşită în atragerea unei investiţii, în cadrul prezentării pe care o face, un antreprenor trebuie să spună foarte clar ce face compania lui şi de ce e mai bună decât altele. „Dacă aceste întrebări sunt adresate corect, dacă există câţiva utilizatori sau clienţi plătitori, investitorii vor observa şi vor cere următoarea întâlnire“, a adăugat Horaţiu.
Printre schimbările importante care au loc la nivel de companie după obţinerea unei investiţii se numără, în primul rând, o profesionalizare a afacerii, faptul că orice acţiune, orice cheltuială, orice mod de petrecere a timpului de lucru trebuie justificate în faţa investitorilor. „Chiar dacă la prima vedere s-ar putea să pară un lucru neconfortabil, pot spune din proprie experienţă că ajută foarte mult în eficientizarea activităţilor fondatorilor“, mai precizează Horaţiu Mocian.
Un alt astfel de proiect este cel lansat de compania franceză Pentalabbs & Pentalog, care oferă 20 000 de euro pentru o idee inovatoare /start-up îndrăzneţ din România în cadrul unui program de incubare complet. Înscrierile se pot face până pe data de 15 mai pe site-ul companiei.
Pe lângă incubatoarele private mai există şi diverse programe dezvoltate de autorităţi, cu fonduri publice, prin programul naţional multianual pe perioada 2002-2012 de înfiinţare şi dezvoltare de incubatoare tehnologice şi de afaceri. În acest an, programul naţional beneficiază de un buget de 6 150 000 de lei şi se preconizează că de această sumă vor beneficia un număr de 250 de IMM-uri.
Incubatorul de afaceri susţinut de autorităţile locale îi asigură firmei incubate o serie de servicii şi facilităţi la costuri mult reduse faţă de cele percepute la nivelul pieţei: asigurarea, cu titlu gratuit, de spaţii de birouri mobilate şi dotate cu echipament IT&C, acces la infrastructura de utilităţi a incubatorului, acces la servicii administrative etc.
Companiile care apelează la acest tip de incubator beneficiază, pe lângă facilităţi, de o serie de finanţări nerambursabile. Firma primeşte, la intrarea în incubator, până la 20 000 de lei, fără TVA, pentru achiziţionarea de echipamente, o finanţare unică de maximum 5 000 de lei, pentru servicii de consultanţă specializată şi o alocaţie anuală de până la 3 000 de lei pentru plata utilităţilor şi serviciilor conexe (apă-canalizare, electricitate, gaz metan, încălzire, telefonie, Internet, salubrizare, deratizare-dezinsecţie).
Totuşi, nu orice societate comercială poate beneficia de aceste oportunităţi. Companiile eligibile pentru a se putea înscrie într-un incubator de afaceri sunt IMM-urile nou-înfiinţate sau cu un istoric de funcţionare de maximum doi ani la data intrării în incubator care, pe baza unui proiect fezabil, dovedesc potenţial de dezvoltare prin crearea a minimum trei locuri de muncă în următorii doi ani.
Indiferent că te înscrii într-un incubator finanţat de autorităţile locale sau încerci să atragi atenţia unor investitori privaţi, singurul lucru care poate transforma afacerea într-un model de business de succes este capacitatea de inovare a antreprenorului şi o adaptabilitate ridicată la condiţiile mediului economic şi cerinţele potenţialilor investitori.
Facilităţi oferite de incubatoarele susţinute de autorităţile locale:
• asigurarea, cu titlu gratuit, de spaţii de birouri mobilate şi dotate cu echipament IT&C, spaţii de producţie în limita disponibilităţii;
• acces la săli de training, săli de conferinţe, spaţii expoziţionale;
• acces la infrastructura de utilităţi a incubatorului (energie termică, electrică, apă, gaz etc.), acces la telecomunicaţii şi Internet;
• acces la servicii administrative (curăţenie, pază, secretariat) prestate prin intermediul administratorului incubatorului;
• acces la servicii de informare şi documentare oferite de administratorul incubatorului;
• acces la instruire, consultanţă şi asistenţă în perioada de pre-incubare pentru elaborarea planurilor de afaceri şi de marketing, a studiilor de fezabilitate etc.;
• acces la asistenţă pentru dezvoltarea de parteneriate naţionale şi internaţionale.