Cântecele și rimele au rol cheie în dezvoltarea copilului dacă sunt introduse încă de la naștere
Conștientizarea fonologică – capacitatea de a recunoaște, diferenția și reproduce sunetele sau cuvintele este fundamentul pentru abilitățile de comunicare în cazul copiilor. Importantă mai ales când ajungem la etapa în care ei învață să citească.
Dezvoltarea abilităților de conștientizare fonologică, încă din primii ani de viață, îl ajută pe copil să devină un cititor pregătit, ulterior, în anii de școală.
Metodele prin care aceste abilități de conștientizare fonologică pot fi dezvoltate în copilăria timpurie (0-3 ani) sunt diverse. Unele dintre ele pot fi aplicate chiar și de părinți ori îngrijitori, acasă. Altele la grădiniță, în grupul de copii. Pot include cântece, poezii, jocuri de rimă, cărți ilustrate sau activități precum sortarea și gruparea. Sunt toate extrem de eficiente pe termen lung, mai ales dacă ajung să fie parte din rutina zilnică a copilului.
Cântecele și jocul de rimă – metode de aplicat încă din primii ani ai copilului
Încă dinainte de a se naște, copilului este expus la ritm și sunete. Cunoaște încă din burta mamei ritmul bătăilor inimii acesteia și îi aude sunetele de limbaj. Apoi, după naștere, pe măsură ce sunt expuși la cântece și rimă, se adaptează la ritmul vorbirii și încep să asocieze sunete, cuvinte, propoziții. Învață treptat să își exerseze vocea și expresiile feței. Încă din copilăria timpurie, cântecele și rimele îl ajută pe copil să își dezvolte vocabularul, să articuleze cuvinte, să folosească simultan- tonul, vocea.
De ce sunt importante cântecele?
Muzica este una dintre puținele activități care antrenează atât partea logică, cât și cea creativă a creierului. Un studiu realizat în anul 2016 la Brain and Creativity Institute al Universității din California de Sud a constatat că experiențele muzicale
din copilărie pot accelera dezvoltarea creierului, în special în ceea ce privește dobândirea limbajului și a abilităților de citire.
Pe măsură ce un copil cântă sau este expus la un cântec, își dezvoltă vocabularul, învață să articuleze cuvinte și să enunțe clar. Practic, învață să pronunțe cuvintele, rostindu-le, ca un exercițiu fără presiune și efort, ci doar distracție.
De ce jocul de rimă la copiii mici?
Rimele sunt folosite de generații întregi. Principalul lor rol este acela de a distra. Dar le folosim și pentru a calma sau pentru a comunica un mesaj. Folosite în jocul cu copiii de 0-3 ani, îi ajută pe aceștia să observe pronunția anumitor cuvinte, să experimenteze ritmul limbajului, să vadă cum sună cititul cu intonație. În timp, îi ajută să anticipeze cuvântul care rimează, astfel pot anticipa ce urmează și atunci când citesc.
La copiii de grădiniță, există multe activități distractive care pot fi folosite pentru a exersa abilitățile de joc cu rima, pe lângă cititul de poezii cu rimă.
Spre exemplu, întrebați dacă rimează două cuvinte sau cereți să găsească un cuvânt care rimează cu un alt anume cuvânt. Sau copiii pot înconjura într-o carte imagini cu obiectele care rimează. De asemenea, li se poate cere să găsească obiecte care rimează – în jurul clasei sau a caselor lor. Sau să sorteze ori să ordoneze în grupuri obiectele care rimează.
Workshop dedicat pentru educatori, cu cele mai moderne metode de aplicat la clasă.
În cadrul Conferinței de Educație Timpurie First7, ediția 2023, Alexandra Chiorando a susținut un workshop gratuit dedicat conștientizării fonologice, cu cele mai noi și moderne metode pentru dezvoltarea ei încă din primii ani ai copilului.
Cu peste 20 de ani de experiență în predarea și conducerea de școli și creșe private din Marea Britanie, Alexandra Chiorando a prezentat tehnici și activități prin care abilitățile de vorbire și ascultare pot fi dezvoltate încă de la naștere.
Alexandra a vorbitdespre importanța foneticii în educația timpurie și rolul ei în dezvoltarea comunicării copilului și a explicat cum putem promova vorbirea și ascultarea, de la naștere și până la începerea școlii.
Conferința de Educație Timpurie First7 ediția a noua a fost organizată cu sprijinul sponsorilor: Alive Foundation, Catena, IGNA Instal, R-BAG România, Iniko, VDM Rental, Estetiq Solutions, ZENOS, Caregivers, Noark
Parteneri media: Agerpres, Radio Itsy Bitsy, Revista Psychologies, Kinderpedia, Suntmamica.ro, Suntparinte.ro, Didactic.ro, Revista Cariere, Yozy, Tonica Group
Despre Conferința de Educație Timpurie FIRST7
Conferința de Educație Timpurie este o inițiativă a Fundației Acorns prin FIRST7 – Centrul de training pentru părinți și educatori, al cărei scop este de a oferi personalului din educație soluții practice de predare, adaptate nevoilor copilului mileniului 3.
Conferința de Educație Timpurie se adresează educatorilor, învățătorilor, psihologilor, pedagogilor, îngrijitorilor și asistenților medicali din creșe, grădinițe și școli, precum și coordonatorilor responsabili cu întocmirea planificărilor pentru activitățile educaționale ale copiilor cu vârste între 0 și 10 ani și aduce anual în România experți internaționali în educație timpurie ce prezintă concepte noi și abordează subiecte esențiale pentru alinierea sistemului de învățământ preșcolar din România la cele mai performante modele internaționale.