Consilierea vocațională a elevilor – DE CE, CÂND și CUM?
Care e vârsta cea mai potrivită pentru consilierea vocațională a copiilor? Părerile sunt împărțite. În România,vârsta indicată e undeva în jurul vârstei de 14 ani, corespunzătoare clasei a VII-a și a VIII-a. Alți psihologi susțin că trebuie abordată mai devreme, în jurul vârstei de 12 ani și continuată pe toată perioada liceului.
În alte sisteme educaționale din Europa Occidentală, vârsta de 12 ani este considerată ultimul prag în evaluarea și consilierea vocațională. La această vârstă elevul trebuie deja „să fie plasat” pe traiectoria corectă, altfel se consideră că investiția statului în educație acelui copil va fi greșit direcționată și, implicit, irosită. Procesul de consiliere vocațională și orientare profesională e considerat unul strategic tocmai din perspectiva resurselor care se investesc în educație și care nu trebuie risipite în urmarea unor școli care nu sunt potrivite profilului psihologic și vocațional ale elevului.
Noile abordări în educație susțin tot mai mult investiția în educația timpurie, cea care are loc în perioada grădiniței. Noua tendință se bazează pe studiile psihologice care susțin că în jurul vârstei de 4-5 ani copiii știu foarte clar care e „misiunea” lor profesională, doar că părinții și educatorii nu îi iau în serios, considerând că sunt prea mici pentru niște chestiuni atât de „serioase” cum este profesia, misiunea, vocația. La noi, grădinița e privită mai degrabă ca fiind un loc în care copilul este integrat în colectivitate, unde își antrenează imunitatea și reprezintă un timp prețios câștigat pentru părinții care muncesc sau mai au și alți copii în îngrijire. O abordare superficială.
De la Oana Moraru am învățat că perioada preșcolară este esențială în formarea copilului. Gândindu-mă la cum sunt grădinițele de la noi, unde copiii sunt duși ca părinții să mai respire nițel, ținuți în clase aglomerate, cu atenția deturnată la desene animate, forțați să doarmă sau să pună mereu lucrurile în ordine, am avut imaginea clară a faptului că învățământul este sabotat din fașă. Nu e de mirare că marii vizionari ai Americii sunt interesați acum de învățământul preșcolar. Marii antreprenori ai lumii nu mai investesc acum în școli de management, ci în grădinițe, fiindcă acolo se construiește fundamentul profesional.
În ceea ce mă privește, m-am speriat când mi-am dat seama că aaceastă perioadă a trecut pentru copiii mei și că am ratat poate cea mai importantă perioadă din viața lor. Am scormonit prin amintiri și fotografii să rememorez ce făceau ei în mod natural pe la 4-5 ani, cu ce preferau să se joace. Și am găsit multe răspunsuri și confirmări în amintirile de atunci. Vă invit să faceți și voi acest exercițiu și să corelați datele cu cele pe care le poate furniza consilierea vocațională. Cu cât mai devreme, cu atât mai bine.
O dată ce am detectat „DE CE”-ul, e mult mai ușor să vedem CUM, CÂND și UNDE se întâmplă lucrurile.
Consilierea şi orientarea în carieră reprezintă o nevoie esențială în educație și nu trebuie să așteptăm intrarea în liceu ca să aflăm ce direcție va alege elevul. Explorarea punctelor forte, dar și a punctelor slabe, a aptitudinilor înnăscute este cel mai bun lucru pe care îl poate face un școlar pentru viitorul lui.
Consilierea vocațională e de mare ajutor și pentru părinții confuzi, care au nevoie de un instrument de ghidaj în îndrumarea corectă a copilului și este cu adevărat salvatoare pentur acei părinți care au tendința de a lua decizii de bază în locul copilului pe principiile „lasă că știu eu ce e mai bine pentru tine”, „trebuie să preiei afacerea familiei sau să te faci medic/avocat etc”, „tu trebuie să mânânci o pâine mai albă decât mine” și alte astfel de intervenții care au marcat generații întregi de adulți frustrați și nemulțumiți de profesia lor. La această vârstă, copiii simt nevoia să își exploreze personalitatea, profesiile potrivite, alternativele profesionale existente, felul în care meseriile viitorului vor redesena lumea și îi vor include și pe ei, și modul în care stabilesc un plan de acțiune în acest sens.
Asociaţia Happy Minds oferă evaluări de orientare vocaţională gratuite în luna iunie 2019. Acestea sunt menite să îi ajute pe adolescenţi să-şi identifice capacităţile, talentele şi vocaţia. Pe toată durata lunii iunie copiii de clasele a VII-a – XII-a din Bucureşti pot primi evaluări de orientare vocaţională. Acestea sunt gratuite şi se realizează în baza unei înscrieri. „Asociaţia Happy Minds îşi doreşte să ofere ghidaj copiilor care îşi doresc să afle ce aptitudini şi abilităţi native sau dobândite au, ce tipare vocaţionale au moştenit de la părinţi, cum pot pune bazele unei profesii care să îi facă fericiţi şi cu ajutorul căreia să contribuie sănătos în societate.
Activarea se bazează pe un principiu-reper de descoperire şi dezvoltare personală, de care absolut fiecare copil are nevoie pentru a fi ghidat la începuturile sale de drum”, explică psihologul Yolanda Creţescu, fondatorul Happy Minds. „Orientarea vocaţională reprezintă ghidarea unui adolescent sau adult spre „meseria sau profesia care i se potriveşte cel mai bine din punct de vedere al aptitudinilor, capacităţilor sau gusturilor sale, valorilor şi idealurilor proprii, posibilităţilor de angajare şi situaţiei familiale”, spune specialistul. Concret, va exista un test computerizat specializat de orientare vocaţională, teste de măsurare a aptitudinilor generale şi speciale, urmate de evaluarea directă a psihologului Yolanda Creţescu. Adolescenţii care doresc să participe trebuie să prezinte un act de acord al părintelui şi/sau însoţirea acestuia de către un părinte.
Numărul la care se pot realiza programările este 0726.766.669.
Foto: Pixabay