Cum pot petrece managerii ocupaţi timp de calitate cu copiii
Cu alte cuvinte, cum poţi să fii un manager de succes şi să oferi şi atenţia necesară copilului astfel încât acestuia să nu-i lipsească prezenţa părinţilor şi afecţiunea, cele mai importante ingrediente într-o copilărie?
Relaţia bună cu copilul este atât de importantă în viaţa oricărui om. Pentru a construi o relaţie bună cu un om, orice om, este nevoie de timp. Timp în care să împărtăşim lucruri, să rezolvăm împreună probleme, să trecem prin dificultăţi, să ne bucurăm unii de alţii. “Pentru manageri care au viaţă aglomerată şi presiunea de a fi eficienţi în fiecare minut la birou, timpul de calitate petrecut cu copilul poate părea o povară”, crede Miruna Pătraşcu, fondatoarea centrului de cursuri pentru părinţi, Parentime şi mamă a două fete.
“Ne-am dori să ajungem acasă şi să ne putem relaxa, să nu mai avem lucruri pe care trebuie să le performăm, să putem să ne regăsim ritmul natural fără ca altcineva să mai vrea lucruri de la noi. Din această perspectivă, copilul care ne sare în brate înainte să ne putem lăsa geanta jos şi vrea lucruri de la noi, poate părea o altă presiune în viaţa noastră, în loc de un loc de relaxare. Mai ales că cei mici nu sunt atât de îndurători ca adulţii la atenţie cu jumătăţi de măsură şi lipsa de angajament total”, mai adaugă Miruna Pătraşcu.
Timp de calitate
Vestea buna este că studiile arată că până la adolescenţă nu conteaza foarte tare cât timp petrecem cu copiii atâta timp cât acesta este unul de calitate , adică să ne bucurăm de ei şi prezenţa lor în viaţa noastră. “De exemplu, pe părinţii de la noi de la cursuri îi ajută mult când îi sfătuim să se ducă acasă atunci când îşi doresc cu adevărat, când de abia aşteaptă să îşi vadă copilul şi să se joace cu el. La adolescenţi situaţia stă puţin diferit – pentru că le este mai greu să îşi refacă conexiunea cu noi, au nevoie de la multă disponibilitate din partea noastră”, ne spune iniţiatoarea cursurilor de parenting.
Există un timp minim de petrecut cu copiii?
Berry Brazelton şi Stanley Greenspan, cei mai mari specialişti ai lumii în copilăria timpurie, au fost rugaţi de Casa Albă să elaboreze nişte standarde pe baza cărora apoi să se construiască strategia Americii privind educaţia şi nevoile copilăriei mici. Rezultatul acestor standarde au fost publicate în “Nevoile esenţiale ale copiilor”, o carte despre cele 7 nevoi esentiale ale copiilor.
Din această carte reiese că cei mici au nevoie să petreacă zilnic timp cu părinţii, în activităţi care îi atrag, astfel, copiii să obţină beneficii din implicarea fiecărui părinte, în fiecare zi, din acest tip de interacţiune.
Recomandările de timp minim sunt:
În cazul bebeluşilor: cel puţin 4 intervale de 20 de minute
În cazul preşcolarilor: cel puţin 3 intervale de 20 de minute
În cazul şcolarilor: cel puţin 2 intervale de 20 de minute
În ce se măsoară calitatea timpului petrecut cu cei mici?
Nu se măsoară în cantitatea de activităţi la care îi expunem, în numărul de jucării sau în numărul de lucruri învăţate. Timp de calitate pentru copii se referă la calitatea atenţiei pe care le-o acordăm. Mai exact, ne spune Miruna Pătraşcu, “să fim prezenţi în momentul acela cu copiii noştri şi să ne bucurăm de ei. Să nu ne zboare gândul la şedinţa de mâine, la cearta cu şeful de astăzi, la câte lucruri mai avem de făcut în seara aceasta. Înseamnă să fim acolo, să ne jucam cu ei cu tot sufletul, să nu încercăm să îi schimbăm jocul, ci doar să răspundem la el. Înseamnă să ascultăm cu atenţie şi curiozitate poveştile lor lungi şi câteodată greu de înţeles fără a-i întrerupe şi distrage, înseamnă să ne uităm pe după umăr la cum mai arată lumea lor din Mindcraft, înseamnă pur şi simplu să ne bucurăm de compania lor.”
Pentru că timpul este limitat, ajută dacă, ca într-o şedinţă bine organizată, avem bine fixate obiectivele întâlnirii în cap. Şi acestea nu ar trebui să fie verificarea lecţiilor, raportul zilei, să îi mai învăţăm ceva şi să îi alergăm la culcare, ci, mai degrabă, să ne facem o relaţie frumoasă cu ei, însoţindu-i în preocupările lor.