Impactul educației timpurii asupra generațiilor viitoare
Cum îi putem pregăti pe copiii noștri pentru profesii ce nu au fost create încă, pentru provocări pe care nici nu ni le putem imagina, pentru probleme sociale care ne copleșesc chiar și pe noi? Cum îi putem ”echipa” să prospere într-o lume interconectată, în care au nevoie să înțeleagă și să aprecieze diferite perspective și viziuni, să interacționeze în mod sănătos și să ia decizii responsabile pentru durabilitate și bunăstare colectivă? Sunt întrebări stringente ale adulților care analiează prezentul cu un ochi la viitorul noilor generații.
Acum, poate mai mult ca oricând, este necesar să îi sprijinim pe copii să își contureze atitudini și deprinderi care să le fie de folos în viață. Pentru că da, peste 20 ani, cine va fi el va cântări mai mult în succesul decât ce va știi el.
În vremuri în care realizăm importanța rezilienței și adaptabilității, educația timpurie care pune accentul pe abordarea holistică a dezvoltării copilului are puterea de a transforma viitorul. Aceasta se referă la nevoia de a aborda nu doar dezvoltarea cognitivă, ci toate abilitățile care ne fac umani și dau sens vieții noastre. Fiecare experiență nouă, fiecare cuvânt pe care copilul îl învață, fiecare comportament pe care îl adoptă, este o investiție într-un viitor mai fructuos.
Deloc întâmplător, am ales această temă, pe care am numit-o ”Educația vine din inimă”, pentru ediția a 8-a a Conferinței de Educație Timpurie, singurul eveniment dedicat educației timpurii care oferă acces gratuit cadrelor didactice din ciclul preșcolar și primar ce activează în sistemul public.
Dar să începem cu explicarea câtorva concepte relativ noi pentru România, dar populare și aplicate la scară largă în țări cu sisteme educaționale evoluate.
Ce este educația timpurie? Când începe ea?
Până la vârsta de trei ani, creierul copilului se dezvoltă în procent de 80%. Sunt ani esențiali, cu impact major asupra a ce va face și cum va fi ca adult. Felul în care el va interacționa cu ceilalți, curiozitatea, fricile, anxietățile, cum reacționează la schimbări, capacitatea de a trece peste obstacole – toate își au rădăcinile în primii ani de viață. Experiențele educaționale și interacțiunea pe care copilul le trăiește în acești primi ani sunt fundamentul vieții lui de adult.
Și aici intervine educația timpurie, care are loc de la naștere și până la șapte ani. Aceasta se poate întâmpla la creșa sau grădiniță, ori în cadrul familiei sau în comunitate. Este baza care trebuie să existe pentru ca cel mic să își descopere abilitățile care să îl ajute să devină un adult mulțumit de alegerile sale, împlinit profesional, atent la pasiunile și nevoile lui.
Jocul, cel mai simplu și eficient mod de învățare
Prin joc, așa îi putem sprijini cel mai bine pe cei mici să deprindă abilitățile atât de necesare. Este însă foarte important ca educația prin joc de la creșă sau grădiniță să fie continuată și în mediul de acasă.
Prin diferite activități și jocuri adaptate, copiii pot învăța, printre altele, să rezolve probleme, să dezvolte comportamentul social, să se dezvolte fizic, să experimenteze diferite roluri sau situații, să își cultive autocontrolul.
Iar pentru că fiecare copil este unic, așa trebuie să fie și strategia de învățare prin joc potrivită pentru el. Ce răspunde nevoilor lui, potențialului său? Pentru a afla, atât educatorul, dar mai ales părintele sau îngrijitorul, trebuie să îi acorde celui mic spațiu, timp și atenție.
Educația timpurie pune bazele vieții de adult
Studiile recente arată că educația timpurie are impact în:
- Relațiile cu ceilalți. Felul în care va interacționează un adult este rezultatul modului în care s-a comunicat cu el când era copil, în jurul vârstei de 18 luni, indică studiile realizate în ultimii ani.
- Concentrarea atenției. Copiii care au beneficiat de educație timpurie reușesc să își concentreze atenția și curiozitatea pe un interval mai mare de timp. Au o dorință mai mare de învățare continuă și de descoperire, pe tot parcusul vieții.
- Dezvoltarea limbajului. Bebelușii cărora li s-a citit începând cu vârsta de șase luni au capacitate cu 40% mai mare de a absorbi vocabularul în jurul vârstei de 18 luni, față de cei cărora nu li s-a citit. Pentru aceștia din urmă, capacitatea fiind de doar 16%.
- Performanțe școlare. Copiii care au beneficiat de educație timpurie au rezultate școlare mult mai bune și un abandon școlar scăzut.
Până la absolvirea liceului, cel puțin un copil din cinci suferă de un episod major de depresie, conform studiilor. În aceste condiții, dar mai ales pe fondul schimbărilor sociale și globale, este esențial ca cei mici să dezvolte trăsături precum curaj, optimism, inteligență emoțională, reziliență, adaptabilitate – ce pot fi conturate prin educație timpurie.
Deprinderi precum gândire critică, capacitate de a rezolva probleme, creativitate, atât de necesare în societatea de acum, pot fi formate încă din primii ani de viață dacă copilul beneficiază de educație timpurie de calitate.
Rolul nostru
Părinții și educatorii sunt îndemnați să fie un ghid al copilului în călătoria sa prin viață în primii ani, să îi hrănească alegerile, să îi observe și încurajeze potențialul, să celebreze cu el fiecare reușită.
De peste 10 ani, prin Conferința de Educație Timpurie organizată de Fundația Acorns prin divizia de training și evenimente FIRST7, ne propunem să oferim atât perspective teoretice, cât și abordări practice pentru cadrele didactice interesate de transformarea viitorului. Anul acesta, conferința are loc în Timișoara, București, Suceava și Chișinău, in perioada 24-30 octombrie, și aduce în România experți internaționali, recunoscuți pe plan mondial pentru calitatea lor de consultanți ai organizațiilor internaționale și ministerelor din diverse țări, pentru premiile câștigate, conferințele care umplu săli sau pentru colaborarea cu publicații prestigioase, precum BBC. Astfel, oferim posibilitatea cadrelor didactice din Romania, de a fi la curent cu cele mai noi strategii și de a primi acelasi tip de informație precum colegii lor din alte țări.
Educația din inimă este una în care educatorii sunt inspirați, pasionați și pornesc in demersul lor cu imaginea copilului în minte.