Lansare de carte: Iuliana Stan, ”Cultura de organizație – Primii douăzeci de ani”
Ce este și cum se creează cultura de organizație?
Când și de ce schimbăm cultura de organizație?
Cum se face diagnoza de cultură și la ce folosește?
Aceste întrebări sunt doar o mică parte din ceea ce dezvăluie cea mai recentă carte a Iulianei Stan, o lucrare valoroasă, concentrată pe evaluarea, înțelegerea și transformarea culturilor de organizație din România ultimelor două decenii.
Sub titlul “Cultura de Organizație – Primii Douăzeci de Ani”, cartea are o vibrație distinctă, unică, ce ne invită parcă într-o călătorie plină de provocări prin complexa lume a culturii organizaționale. Ne îndeamnă să-i explorăm atât culmile cât și adâncurile, îmbinând cu atenție momentele dificile cu cele de reflecție, liniște și contemplare.
Iuliana Stan este sociolog, consultant de cultură organizațională și Managing Partner Human Synergistics România și, pe fondul experienței sale de mai bine de 20 de ani în acest domeniu, este considerată unul dintre pionierii transformării organizaționale și ai managementului culturii de organizație din țara noastră.
După 20 de ani
Lansată într-un cadru impozant și rafinat, la Opera Română, în fața unei audiențe numeroase și atent selecționate, cartea “Cultura de Organizație – Primii Douăzeci de Ani” reprezintă, în esență, o incursiune profundă în istoria culturii organizaționale românești, de la începuturi, anii 2000, și până în prezent, anticipând viitorul.
Cu un stil autentic și plin de pasiune, cartea furnizează răspunsuri clare, deconstruiește mituri și expune în mod accesibil situațiile reale, facilitând astfel o tranziție fluentă a transformării organizaționale de la teorie la practică.
Cu multe aduceri aminte, lecții învățate împreună ori secrete împărtășite, discursurile de pe scena mică a Operei au stârnit valuri de emoție și aplauze. Despre Iuliana-om și Iuliana- profesionist desăvârșit, despre experiențe trăite împreună, despre trecut, prezent și viitor, performanțe ori transformări organizaționale de excepție au vorbit: Daniel Nica, reprezentat al Operei Naționale București, Profesor de Etică la Universitatea București și organizatorul Conferințelor Operei; Nevenca Doca, Director Executiv Senior Resurse Umane BT; Cristina Sindile, CEO BT MIC; Andrei Costea, Managing Partner SECOM România; Diana Mișa, Director Executiv OTP Bank; Simona Comșa, consilier al Președintelui Curții de Conturi.
”Martor privilegiat al procesului de devenire al acestei cărți”, Mădălina Eremia a fost și cea care a prezentat cartea auditoriului.
Seria discursurilor a fost încheiată de autoare, cu emoționanta poveste de la care a pornit ideea acestei cărți, dar și a oamenilor care au încurajat-o și inspirat-o în toți acești peste 20 de ani.
Evenimentul, moderat de Ionuț Bonoiu, Redactor-șef Revista Forbes, s-a încheiat cu o sesiune de autografe și un scurt recital susținut de Viorica Pintilie.
Cum se vede cartea Iulianei Stan dincolo de copertele impecabil lucrate, experiențele și poveștile autoarei? Trecut totul prin filtrul Mădălinei Eremia, cam despre asta este vorba în Cultura de organizație – Primii douăzeci de ani.
Cultura de organizație – Primii douăzeci de ani – Recenzie Mădălina Eremia
Mădălina Eremia este consultant senior cu experiență internațională, întoarsă în România de 2 ani, după 16 ani în care a trăit și muncit în Canada, unde a fost inclusiv director de comunicare în guvernul canadian.
Redăm integral discursul ei – recenzie:
Ți-a ieșit cartea! Și încă cum!
Știam încă de anul trecut că Iuliana scrie o carte despre cultura de organizație.
În ultimele luni, am fost cu bucurie un martor privilegiat al procesului de devenire al acestei cărți. Însă când Iuliana mi-a propus să fac recenzia cărții live pe această scenă, a fost altă poveste. Pentru că am simțit că Iuliana îmi dă o mare responsabilitate.
Să faci în câteva minute recenzia unei cărți atât de valoroase, o carte care – ca să rămân în tema evenimentului – a dospit timp de 20 de ani, este o misiune nu tocmai ușoară.
Mi-am revenit repede gândindu-mă la responsabilitatea pe care Iuliana și-a asumat-o la rândul ei încă de la începutul anilor 2000 și anume aceea de a mobiliza o întreagă generație de lideri și consultanți în a înțelege că ceea ce numim cultură de organizație este ceva tangibil, ceva ce se poate măsura și mai ales ceva ce se poate schimba.
Câți dintre voi ați citit cel puțin o carte despre cultura de organizație?
Mulți, văd!
Ei bine, o carte ca cea a Iulianei sigur nu ați mai citit! Vă garantez!
Iuliana a scris o carte UNICĂ despre cultura de organizație.
O carte unică în România.
O carte reper.
O carte despre evaluarea, înțelegerea și transformarea culturilor de organizație.
O carte accesibilă și aplicabilă, care aduce subiectul culturii mai aproape de noi toți.
O carte care explică limpede și clar ce anume generează efecte dorite sau nedorite în organizații.
O carte care arată ce înseamnă succesul în transformarea culturală și cum poate fi construit.
Și nu în ultimul rând, o carte despre binele superior, un bine la care toate organizațiile pot aspira și pe care toate organizațiile îl pot avea.
Haideți să deschidem cartea!
Încă de pe copertă putem anticipa direcția. Primii 20 de ani reprezintă mai întâi o incursiune în istoria culturii organizaționale din România, un demers necesar și revelator. Ca să înțelegem încotro ne îndreptăm, avem nevoie să știm de unde am plecat.
Iuliana ne arată drumul nu tocmai lin parcurs de organizațiile românești care în anii 2000 erau pur și simplu la începutul vieții organizaționale. Aflăm ce au însemnat primele proiecte de transformare culturală și cum România organizațională a devenit, în perioada 2017-2023 “mai occidentală decât Occidentul organizațional”. Iar asta este demonstrat cu date probante.
Cartea Iulianei este valoroasă și prin cadrul de lucru pe care îl propune – cel Constructiv – și prin eleganta coregrafie de la teorie la practică și de la practică înapoi la teorie punctată cu studii de caz atent alese din 4 tipuri de organizații: corporații, companii antreprenoriale mici și foarte mari și instituții publice.
Veți găsi în carte și răspunsuri generoase și nu întotdeauna comode la întrebări precum:
Ce este și cum se creează cultura de organizație?
Când și de ce schimbăm cultura de organizație?
Cum se face diagnoza de cultură și la ce folosește?
Cum se planifică o schimbare culturală și cât durează?
Cum ar trebui să gândească și să se comporte în mod optim oamenii pentru ca obiectivele strategice să fie realizate cu succes?
De ce aleg oamenii să rămână într-o organizație?
Ce legătură este între constructivism și fericire?
Aș spune că răspunsurile la aceste întrebări îndeplinesc prin profunzimea și claritatea lor promisiunea ambițioasă a cărții și anume că la sfârșitul ei vom avea “mentalitatea necesară pentru a începe propria aventură de descoperire și îmbunătățire a culturii de organizație”.
Și încă ceva! Cu umor și tact, Iuliana expune și demontează confuziile cele mai des întâlnite între climat-cultură și angajament precum și miturile cele mai persistente despre cultura de organizație.
La noi e altfel!
Sau
Așa e la noi în România!
Sau
Oamenii au nevoie să li se spună ce să facă !
Sau
În industria noastră nu se aplică.
La fel cum o cultură constructivă se distinge prin unicitatea ei, la fel și cartea Iulianei se distinge prin deplinătatea și maturitatea modelului pe care ni-l prezintă.
Iuliana scrie așa cum e ea: înțeleaptă și autentică. Și dacă vă întrebați de unde să începeți după ce citiți cartea, îndemnul Iulianei este simplu: porniți de la lucrurile care merg deja bine, având binele superior ca reper și accesând constant potențialul oamenilor și al organizațiilor. Fiți harnici și de neclintit în claritatea transformării la care aspirați.
Eu prefigurez deja lansarea celei de-a doua ediții. Dar despre viitor, citiți voi mai bine în epilogul cărții!
Felicitări, Iuliana!