Lecţia de business
1. Richard Branson spune că nu ar trebui să ne temem de schimbare şi să o implementăm. Ştim cu toţii că există suişuri şi coborâşuri în orice afacere şi că firmele, companiile, nu sunt nemuritoare. Pentru asta, Branson spune că un antreprenor ar trebui să fie pregătit să se adapteze, să evite nostalgia. Mereu există o modalitate de a ghida spre alt drum compania din cauza mediului de business care este într-o continuă schimbare. Aceasta trebuie să îi inspire pe angajaţi să gândească la rândul lor ca nişte antreprenori.
2. Un alt punct de referinţă în afaceri este greşeala. Când faci una, nu trebuie să renunţi, ci să o accepţi, să dai înapoi, dar să nu te prăbuşeşti. Cred că suntem de acord cu toţii că nu găsim tot timpul cele mai bune soluţii şi deciziile nu sunt corecte sau „the best choice” mereu. Trebuie învăţat din greşeli. Cum spune şi Branson, „Onestitatea nu este doar cea mai bună soluţie, ci singura soluţie”. Problema trebuie analizată şi rezolvată.
3. Asumă-ţi riscuri! Oamenii curajoşi nu vor trăi veşnic, în timp ce fricoşii nu vor trăi deloc. Nu spun să pornim la drum cu gânduri negative, dar trebuie să fim pregătiţi şi de eşec şi de reuşită. Antreprenorul britanic ne sfătuieşte să ne pregătim pentru a fi puşi la podea, dar, în acelaşi timp, explică faptul că nu există un eşec total.
4. Să nu crezi că doar prima impresie contează! Ca şi la oameni. Îi întâlneşti în diferite situaţii, în diverse conjuncturi, iar prima părere nu este mereu cea corectă. În cazul afacerilor, contează cum te vede clientul prima dată, dar cel mai mult contează cum îţi ajuţi clientul să îşi rezolve problema, aceasta fiind a doua impresie a lui. Dacă ai ajutat la soluţionarea ei şi totul merge ca pe roate, atunci clientul este mulţumit şi cu siguranţă vor auzi mulţi despre tine de la acesta.
5. Perfecţiunea. Branson susţine că nu este posibilă şi că oamenii care cred că totul este perfect… se află în pericol. Cred că suntem de acord cu toţii că mereu există loc de mai bine. Rezolvi o problemă, dar cât timp va mai trece până va apărea o alta? Se schimbă vremurile şi trebuie să te reinventezi… Aşadar, nu există perfecţiunea din moment ce totul „se mişcă”.
6. Clientul are mereu dreptate! În cea mai mare parte a timpului, este adevărat. Dar… mai şi greşeşte, ca oricare dintre noi. Este firesc. Opinia clientului contează, dar nu este necesar implementarea unui departament special în care să „pui pe toate gardurile” acest lucru. Unele companii cred că este un plus acest departament… Nimic mai fals, spune britanicul.
7. Şi pentru că suntem „în mişcare”, teritoriile necunoscute trebuie explorate. Branson compară explorarea noilor oportunităţi antreprenoriale cu expediţiile ştiinţifice. „O să găsim noi specii, o să le înţelegem mai bine pe cele vechi”. Inovaţia va face mereu furori, există multe lucruri nedescoperite încă, iar explorarea acestora va aprinde noi şi noi idei.
8. Opinia contează! Caută mai multe. În viaţă, pentru a reuşi, trebuie puse în balanţă şi cântărite toate ideile din jur. Înainte de a lua DECIZIA, trebuie gândit bine. În afaceri, căutarea de opinii te poate ajuta în economisirea de timp şi bani.
9. Încă un lucru important pentru succesul afacerii tale este acela de a fii Lider, nu Şef. Acesta din urmă are tendinţa, şi chiar o face, să ordone. Un lider, însă, este persoana care organizează, administrează şi gestionează. Şi pentru a fi un bun lider trebuie să ştiţi că nu este de ajuns să îţi pui ideile în practică, ci să îi înveţi pe ceilalţi să vină cu propriile soluţii.