Mai sunt site-urile de reduceri o oportunitate de afaceri?
Deşi acest segment de afaceri părea să aibă un izvor nesecat de resurse şi o piaţă din ce în ce mai informată şi avidă de oferte, anul 2012 a adus o surpriză neaşteptată. Site-ul de reduceri Golden Deals, situat în top 10 site-uri de profil, a anunţat la sfârşitul lunii martie că îşi încetează activitatea, deoarece acţionarii greci ai companiei nu au fost mulţumiţi de rezultatele din România.
În aceste condiţii, mai este o oportunitate de afaceri lansarea unui astfel de site de reduceri?
Gabriela Udeanu, Specialist Marketing la Zumzi, unul dintre cele mai mari site-uri de profil din ţară, afirmă că demararea unui astfel de proiect acum este sortită din start eşecului. „Acum este mult mai greu să porneşti o afacere pe partea de site-uri de reduceri. Competiţia este mare şi piaţa este deja suprasolicitată în acest domeniu. Vor rezista site-urile care au devenit deja un brand şi cele care au susţinere bună (promovare intensă)“, afirmă Gabriela.
Această părere nu este însă împărtăşită şi de Andrei Ştefan, manager al agregatorului Redutti.ro. „Piaţa reducerilor de grup este încă într-o fază incipientă în România. Tot mai multe persoane încearcă un Daily Deal, pe măsură ce site-urile de reduceri negociază oferte tot mai atrăgătoare. Cu siguranţă este loc pentru site-uri noi, fiind o piaţă în creştere. Până să devină însă un business în adevăratul sens al cuvântului, care să funcţioneze pe pilot-automat, este necesară o investiţie de minimum 50 000 de euro. Componentele esenţiale sunt: echipa de vânzări, marketing şi customer care“, susţine Andrei.
Opinia lui Andrei Ştefan este împărtăşită, într-o oarecare măsură, şi de Andra Lefter, sales manager la reduceri.gsp.ro, care afirmă: „Loc există în orice industrie pentru noi competitori, dar, din păcate, piaţa reducerilor este un pic sufocată de site-urile nou apărute care trăiesc scurt şi intens, în sensul că urmăresc oportunitatea pe termen scurt şi pentru asta sacrifică foarte uşor principiile după care au încercat să se ghideze pe piaţă site-uri mai vechi şi cu potenţial mult mai mare. Când spun asta, mă refer la procedura de „dumping“ aplicată de unele site-uri noi pentru a atrage furnizori, sub promisiunea unui comision perceput mult mai mic decât cel obişnuit. Implicit, asta se răsfrânge şi asupra agregatoarelor cărora li se cere – cel puţin aşa s-a întâmplat la noi – să perceapă, la rândul lor, un comision mai mic de afiliere. Nu am acceptat astfel de propuneri.“
Dificultăţi
Pentru a lansa un site de reduceri, pe lângă suma de bani necesară proiectului, trebuie să te înarmezi cu multă răbdare, să îţi faci calculele foarte bine şi să ai încredere în ideea ta.
Printre dificultăţile întâmpinate de Zumzi în momentul lansării s-au numărat atragerea utilizatorilor şi a furnizorilor şi menţinerea lor, în principal, iar mai apoi lupta cu site-urile concurente care au început să apară, potrivit Gabrielei Udeanu. Aceasta a mai precizat că Zumzi a fost primul site de reduceri deschis pe piaţa din România, costurile iniţiale ale proiectului s-au ridicat la câteva zeci de mii de euro şi au fost susţinute de fondatorii Costi Teleman şi Călin Fusu.
Referitor la ce tip de site-uri de reduceri ar avea mai multe şanse de succes în momentul de faţă, opiniile sunt împărţite. Andra Lefter este de părere că un site de oferte generalist prezintă mai multe oportunităţi, deoarece „aria de lucru este evident mult mai largă şi se poate câştiga prin volum, ceea ce e, până la urmă, scopul acestui gen de afacere.“
Pe de altă parte, Gabriela Udeanu susţine că „site-urile generaliste noi nu mai au şanse“, iar o oportunitate ar putea-o reprezenta site-urile de nişă. Părerea este împărtăşită şi de Andrei Ştefan care consideră că „piaţa este pregătită să susţină site-uri de nişă, întrucât s-a ajuns la un număr critic de utilizatori pe fiecare domeniu. Nişarea va contribui la focusul echipei pe un anumit sector, rezultând oferte mai bine gândite, care generează un grad de satisfacţie mai mare pentru utilizatori.“
Această viziune pare să fie motorul care l-a determinat pe Sorin Cristea, tânăr antreprenor şi cofondator al site-ului de reduceri în turism cuelan.ro, să intre pe o nişă nu foarte exploatată. Lansat la începutul acestui an, site-ul a necesitat o investiţie iniţială de câteva mii de euro, însă, potrivit lui Sorin, costurile au crescut exponenţial în perioada de după lansare. „Cea mai mare dificultate întâmpinată de echipa cuelan.ro în prima parte a activităţii desfăşurate a fost să îi convingem pe hotelierii de beneficiile pe care aceştia le pot obţine ca urmare a unei colaborări cu un astfel de site“, afirmă Cristea.
Site de reduceri sau agregator
În cazul în care eşti tentat să intri pe acest segment de business, dar nu vrei să porneşti un site de reduceri, cealaltă variantă pe care o ai la îndemână ar fi dezvoltarea unui agregator. Care dintre aceste două variante ar fi ce mai bună?
„Ambele sunt nişte idei de business atractive. Un agregator de reduceri este ceva mai pretenţios de dezvoltat şi menţinut, deoarece trebuie să găseşti reţeta perfectă de a aduce useri noi pe site, dar şi de a-i menţine, încercând să le oferi o experienţă cât mai «user-friendly», pe când pentru un site de reduceri oferta este clar cea care face diferenţa. Din punct de vedere al resurselor umane necesare şi poate şi al costurilor, per total, este ceva mai uşor pentru un agregator, decât pentru un site de reduceri“, susţine sales managerul reduceri.gsp.ro.
„În acest moment există mai multe agregatoare de reduceri în România decât site-uri de reduceri active. Aparent e simplu să aduni câteva site-uri şi să le listezi într-o singură pagină. În realitate însă, businessul de agregare are multiple componente: tehnologie, PR, relaţii cu partenerii şi mult marketing. Concurenţa este foarte acerbă pe acest segment. Pentru a urca în top 3, un investitor ar trebui să aloce minimum 200 000 de euro pentru a dezvolta un business de agregare. Costurile s-ar distribui astfel: 30 000 de euro în tehnologie, 20 000 de euro în operaţional şi 150 000 de euro în promovare. Însă, pe măsură ce trece timpul, actualii jucători câştigă tot mai multă vizibilitate, experienţă şi, bineînţeles, bugete de reinvestit“, explică managerul Redutti.ro.
Fie că este vorba de un site de reduceri generalist, unul nişat sau un agregator, ceea ce ne face antreprenori este spiritul de observaţie şi capacitatea de a transforma o oportunitate într-un business de succes.