Moduri de a privi și interpreta stările de fapt ale lumii capitaliste
Un nume – H.G. Wells și specificarea că, dacă numele nu vă mai spune nimic, atunci adăugăm şi “Omul invizibil”. Un scriitor celebru pentru cărţile sale de ficţiune – “Maşina timpului”, “Războiul lumilor” ş.a.
“Omul invizibil” a rămas atât de mult pe gustul tuturor generaţiilor, încât numele scriitorului a ajuns să fie eclipsat de titlul cărţii. Dar și “Mașina timpului” a lui Wells nu e mai prejos. Volumul tratează legătura spațiu-timp în care este portretizat viitorul implacabil al umanității, indiferent de perioada de timp în care am putea călători, fara a putea înțelege mare lucru din mijlocul de transport. Este prima lucrare a lumii literare care tratează călătoria în timp doar ca o modalitate de a ne aminti latura existenței umane. De fapt, aici am vrut să ajung, acest “mini-portret” al lui Wells nefiind altceva decât un preambul pentru cele ce urmează.
Conviețuim într-un timp în care experiențele personale și discursurile sociale, politice și culturale trimit constant la ideea de multiplicitate. Pentru teoreticienii gândirii contemporane, însuși…contemporanul reprezintă o ficțiune. Iar a contribui la prezent este fundamental un act productiv al imaginației. Pentru că îi atribuim prezentului un simț al unității care trasează temporalități globale disjunctive, pe care nu le putem cuprinde.
În acest peisaj al lumii globale marcate de lipsa proiecției unui viitor comun, artiștii reacționează răspunzând schimbărilor structurale și existențiale care influențează viața socială. În fapt, Club ElectroPutere și The Real Office organizează vineri, 19 octombrie, ora 18.00 în Palatul Universul, lansarea proiectului „Capital’s Time Machine”. O expoziție ce are ca punct central reprezentarea timpului din punctul de vedere a 10 artiști.
Un viitor atemporal, în care egalitatea socială domină
Dacă arta, în prezent, este propusă ca o problemă de sincronizare, condiția necesară pentru a fi relevantă este prezentarea unor temporalități și problematici contextuale multiple. Suprapuse, îndreptate spre imaginea unui viitor atemporal în care egalitatea socială domină, capacitatea de decodare a limbajelor culturale capătă obiectivitate, dobândirea libertăților nu mai este condiționată de acumulările de capital, tehnologie sau politică.
Proiectul curatorial se conturează în jurul ideii că reprezentarea timpului sau a unei distanțe temporale nu poate fi neutră: nici în sensul rememorării, idealizării sau condamnării a ceva din trecut și nici în planificarea preventivă a viitorului. Și chiar mai mult: problematica trecutului și a schemei temporale în care să-l reprezinți pe celălalt a devenit un factor decisiv în schimburile interpersonale, politice și economice. În acest peisaj al lumii globale marcate de lipsa proiecției unui viitor comun, artiștii reacționează răspunzând schimbărilor structurale și existențiale care influențează viața socială. Titlul proiectului „Capital’s Time Machine”, descrie contextul în care munca artiștilor este pusă în joc în prezent.
Lucrările propuse pentru proiect reprezintă moduri de a privi, interpreta și acționa asupra stărilor de fapt ale lumii capitaliste. Ele încearcă să modifice sensurile și traiectoriile vieții contemporane, prin interpretarea poetică şi critică a memoriei sociale şi subiective, a transformărilor tehnologice şi a modificărilor vieții materiale, spirituale și ideologice. Toate lucrările realizate pentru acest proiect vor fi introduse într-un dispozitiv Vendig Machine pentru a fi comercializate. Dispozitivul va fi instalat în Palatul Universul.