Pentru antreprenor lumea este o vânătoare de comori. Ce să faci pentru ca afacerea ta să funcționeze fără tine?
Să citești cartea în care Michael E. Gerber demontează mitul antreprenorial, ca să înțelegi care este realitatea de dincolo de mit și cum să-ți construiești o afacere solidă și durabilă. Și, mai ales, ca să înțelegi că afacerea ta începe cu tine. Cum ești tu, așa este și afacerea ta. Prin urmare, ca să construiești realist trebuie să fii tu însuți autentic, iar pentru ca afacerea să-ți crească trebuie ca și tu să te dezvolți. Numai o minte deschisă și o gândire expansivă poate extinde o afacere.
Cartea îți oferă informații, dar, mai ales, te face să-ți pui întrebări. Răspunsuri găsești dacă îți pui întrebări, nu dacă faci presupuneri. În plus, cartea lui Gerber te ajută nu numai să știi, ci și să înțelegi cum funcționează lucrurile, ca să le poți face înțelept și cu succes.
Desigur, Michael E. Gerber te învață cum să inițiezi o afacere și cum să construiești o franciză de succes – și o face limpede, succint, cu exemple bine alese, explicate clar și cu haz. Procesul și programul de dezvoltare a afacerii, scopul principal, obiectivul strategic, diverse tipuri de strategii de care ai nevoie – toate acestea sunt prezentate, bine analizate și ușor de înțeles. Sunt informații interesante, pe care te aștepți să le găsești într-o carte de specialitate.
Dar ceea ce este nu numai interesant, ci și surprinzător, la Mitul Antreprenorial este că îți arată o foarte captivantă legătură între tine și afacerea ta și că îți dezvăluie câteva lucruri uimitoare despre tine.
De exemplu, știai că în tine se află un antreprenor, un manager și un tehnician, iar afacerea ta are nevoie de toți trei? Ce este important să înțelegi este că fiecare are viziuni, motivații și obiective diferite, niciunul dintre ei nu poate îndeplini rolurile celorlalți doi, iar între ei sunt mereu tensiuni pe care tu trebuie să știi cum să le rezolvi. Michael E. Gerber îți spune cum gândește fiecare, ce nevoi are și cum să-i împaci, pentru ca „fiecare să fie satisfăcut de activitatea la care se pricepe cel mai bine, servind întregul în cel mai productiv mod.”
Cartea mai pune în discuție inovația și rolul ei în procesul de dezvoltare a afacerii. „Lumea este în continuă mișcare și nu tolerează staționarul. Va intra în coliziune cu orice lucru staționar și, mai devreme sau mai târziu, îl va distruge.” Prin urmare, la baza oricărei afaceri excepționale se află inovația, care „generează un nivel ridicat de energie în fiecare companie în care este cultivată, hrănită și stimulată, energie care, la rândul său, îi alimentează pe toți cei cu care vine în contact – angajați, clienți, furnizori, creditori. Într-o companie inovatoare toată lumea progresează”.
Oamenii sunt foarte valoroși pentru organizația ta, iar cartea îți arată cum să fii și tu valoros pentru ei și cum să îi inspiri să creadă în tine pentru ca și tu să te poți baza pe ei. Un punct de vedere interesant și bine argumentat mi s-a părut acesta: „Afacerile mărețe nu sunt construite de oameni extraordinari, ci de oameni obișnuiți care fac lucruri extraordinare”.
În final, după cum spune Michael E. Gerber, „această carte nu este numai o rețetă de succes; este o chemare la luptă – dar nu în vederea unei bătălii, ci pentru a învăța”. Ieși din zona de confort, pune-ți întrebări despre tine și despre cum funcționează lumea. Fii treaz, disponibil, renunță la credințe false. Extinde-te, crește, devino mai mult tu însuți, dezvoltă relația pe care o ai cu tine.
Ia-ți viața și fericirea în serios, pentru că „afacerea ta este mai degrabă un mijloc decât un scop, un vehicul pentru a-ți îmbunătăți viața, nu unul care îți secătuiește viața.”
Formează-ți o viziune clară a aspirațiilor tale, ai încredere în ea și ieși la vânătoare de comori. Micile afaceri însănătoșesc cultura și economia unei țări și sunt un indicator util și necesar pentru a înțelege ce este funcțional și realist.
Articol preluat din numărul 248/iunie 2018 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.