Prima promovare, prima provocare
În tranziția de la un rol de specialist la acela de manager pentru prima dată (sau zis și “First Manager”), profesioniștii se angajează într-o călătorie care se extinde dincolo de domeniul expertizei lor tehnice, intrând în lumea nuanțată a leadershipului și a dinamicilor interpersonale. Acest proces transformativ, bogat în oportunități și provocări, necesită un set de abilități care, în multe moduri, sunt fundamental diferite de cele care le-au adus succes în rolurile lor anterioare. Din experiența mea de peste 15 ani de management în domeniul resurselor umane, dar și din experiența de psiholog îmi propun ca prin acest articol să ofer o perspectivă care face puntea între insightul psihologic și înțelepciunea managerială practică.
Și plec de la vorba înțeleaptă a lui Simon Sinek: „Leadership is not about being in charge. It’s about taking care of those in your charge”. Las acest citat în engleză, în mod intenționat, pentru că traducerea lui ar diminua mesajul textului și sigur că cei care vor fi interesați de acest articol vor înțelege sensul pentru care este necesară și de ajutor menținerea unor termeni în limba engleză. A fi leader nu înseamnă a fi tu responsabil de sarcinile pe care echipa le are de îndeplinit, ci a avea grijă de cei care au sarcinile de îndeplinit, a le crea spațiu în care ei să crească și să își dezvolte abilitățile să ajungă la cele mai bune variante. A fi leader înseamnă să cunoști și să aplici arta delegării și împuternicirii. Una dintre schimbările cele mai profunde în devenirea unui manager este trecerea de la “a face” la “a permite”. Delegarea nu este doar despre alocarea sarcinilor; este o artă care implică recunoașterea punctelor forte și a potențialului fiecărui membru al echipei și încredințarea lor cu responsabilități care favorizează creșterea și contribuie la obiectivele echipei. Împuternicirea merge mână în mână cu delegarea, implicând crearea unui mediu de suport unde membrii echipei se simt valoroși, motivați și încrezători în abilitățile lor de a contribui semnificativ.
Tranziția către management adesea vine cu concepția greșită că doar priceperea tehnică e suficientă pentru a deschide calea către un leadership eficient. Totuși, arta managementului este mai puțin despre expertiză și mai mult despre paleta inteligenței emoționale, un concept promovat de Daniel Goleman. Inteligența emoțională compusă din autocunoaștere, autoreglementare, motivație, empatie și abilități sociale, devine piatra de temelie pentru managerii la prima lor experiență. Aceasta creează un mediu de încredere, respect și comunicare deschisă. În plus, este nevoie si de dezvoltarea gândirii strategice – de a vedea dincolo de imediat, de a aprecia imaginea mai largă și de a orchesta un drum care trece prin complexitate spre obiective comune. Această schimbare marchează esența experienței de manager pentru prima dată. Este o trecere de la solitudine la solidaritate, de la a fi un expert la a împuternici alți experți.
Citește articolul integral pe Revista Psychologies
Autor: CORINA DANU