42.000 de euro au donat românii pentru campania de reconstrucție din Nepal
În România, donațiile s-au făcut prin SMS-uri în valoare de 2 euro fiecare, trimise din rețelele Orange, Telekom și Vodafone la numărul 8826, prin plăți cu cardul pe www.alexgavan.ro/nepal, precum și prin sponsorizări. Toți banii strânși prin campanie vor ajunge la oamenii din Nepal, prin intermediul unor proiecte de reconstrucție gestionate de organizația Kharuna-Shechen, fondată de Matthieu Ricard.
Vor fi finanțate activități de reconstrucție în comunitățile izolate și afectate de cutremur, precum refacerea de școli, dispensare, surse de apă potabilă. Va fi susținută crearea de rețele locale, apoi dezvoltarea unor lideri locali care să poată prelua și duce mai departe activitatea de reconstrucție, împiedicând astfel apariția unei dependențe de asistența externă. În funcție de nevoi, până la 25% din fonduri pot finanța intervenții de urgență.
Banii din donații nu vor merge către cheltuieli administrative, întrucât campania de strângere de fonduri este derulată pro bono, cu implicarea unor persoane și a unor companii din România care au dorit să contribuie. Costurile administrative ale Karuna-Shechen sunt deja acoperite de un finanțator propriu.
Campania „Bucurie pentru Nepal”/ „Joy for Nepal” a fost lansată pe 19 mai 2015 și continuă. Durata campaniei este de 7 săptămâni și 9 zile, perioadă corespunzătoare gradelor înregistrate de primul cutremur care a distrus această țară, pe 25 aprilie 2015, când Alex Găvan se afla în Tabăra de Baze de pe Everest / Lhotse, în timpul expediției sale pentru a urca vârful Lhotse (8516 m).
Pe site-ul de campanie www.alexgavan.ro/nepal vor fi publicate rapoarte de activitate pentru a urmări în mod transparent utilizarea fondurilor și progresele realizate.
Activitățile desfășurate de Karuna-Shechen după cutremurul din Nepal
Karuna Shechen își organizează activitatea de intervenție post-dezastru în trei etape: 1. Acțiunea medicală, pe termen scurt și lung; 2. Asigurarea de hrană și adăpost, pe termen scurt și lung; 3. Reabilitare și reconstrucție, în special pe termen lung.
Clinica Shechen, în colaborare cu călugării de la Mănăstirea Shechen din vecinătatea clinicii, care a adăpostit sute de persoane rămase fără adăpost în urma cutremurului din 25 Aprilie 2015, a asistat și tratat răniții din vecinătate. Doctorii și personalul medical al Clinicii Shechen au fost mobilizați pentru a lucra în ture 24 de ore din 24 pentru a acorda asistență. Echipe medicale se deplasează în fiecare zi în localități greu accesibile. În parteneriat cu ONG-uri locale, Karuna-Shechen aduce populației grav afectate de cutremur în special din zonele izolate și în satele din Valea Kathmandu, hrană, medicamente și adăposturi. Organizația își canalizează eforturile de salvare și ajutorare către satele mici și izolate, în care condițiile sunt extrem de precare și există pericol ridicat de epidemii.
Campania prin SMS este desfășurată cu sprijinul Orange, Telekom Romania Mobile, Vodafone și ARC. Suma alocată cauzei este de 2 euro. Nu se percepe TVA pentru donațiile de pe abonament. În rețelele Orange și Telekom Romania Mobile pentru cartelele preplătite, TVA-ul a fost reținut la achiziționarea creditului. Pentru donațiile de pe cartele preplătite, în rețeaua Vodafone utilizatorii nu plătesc TVA.