7.000 de copii din medii defavorizate au primit o încă şansă la educaţie
Obiectivul proiectului constă în asigurarea de servicii educaționale complexe copiilor care provin din medii defavorizate socio-economic în vederea prevenirii abandonului școlar și reintegrării școlare în scopul dobândirii competențelor necesare adaptării la nevoile societății, prin înființarea a 32 de centre de pregătire școlară, câte unul în fiecare județ din cele 6 regiuni de dezvoltare selectate: Nord-Est, Sud-Est, Centru, Sud-Muntenia, Sud- Vest Oltenia, Bucureşti-Ilfov. În cei trei ani de derulare a proiectului, peste 7.000 de copii în risc de abandon școlar sau care au abandonat școala/neșcolarizați au beneficiat de servicii sociale, juridice și educaționale. Serviciile educaţionale au fost oferite prin intermediul programelor de „Grădiniţă estivală”, „Școală după Şcoală” şi „A doua Şansă”.
98% dintre copiii incluși în grădinițele estivale au continuat o formă de învățământ
În urma activităţilor educative, s-au înregistrat progrese majore la nivelul situaţiei şcolare a copiilor, astfel: 98% dintre copiii incluși în grădinițele estivale au continuat o formă de învățământ, 71% dintre copiii înscrişi în sistemul de educaţie după frecventarea „Grădiniţei Estivale” au înregistrat rezultate bune şi foarte bune, iar pentru 77% dintre copiii înscrişi în programul „Școală după Şcoală” şi pentru 75% dintre copiii înscrişi în „A Doua Şansă” s-au evidenţiat progrese şcolare vizibile faţă de momentul includerii în program.
Ca urmare a finalizării programului C.O.R.E.I., Salvaţi Copiii lansează „Ghidul juridic privind promovarea și respectarea drepturilor copilului”, broșuri privind serviciile socio-educaționale din 31 de localități şi „Ghidul pentru integrarea educațională a copiilor din medii vulnerabile”.
În cadrul conferinței, Organizația Salvați Copiii a prezentat cercetarea privind funcţionarea programelor „A Doua Șansă”.
222.000 de copii cu vârsta între 10 şi 17 ani nu erau cuprinşi în sistemul de educaţie
Conform datelor Institutului Naţional de Statistică (prin raportarea populaţiei şcolare înscrise în toate formele de învăţământ la populaţia generală), la nivelul anului 2012 existau aproximativ 222.000 de copii cu vârsta între 10 şi 17 ani necuprinşi în sistemul de educaţie, iar conform ultimului recensământ al populaţiei, 245.387 de persoane peste vârsta de 10 ani sunt analfabete. În acelaşi timp, în sistemul „A Doua Șansă”, destinat persoanelor care au depăşit vârsta de frecventare a clasei, erau cuprinse, la nivelul anului şcolar 2012 / 2013, în 254 de şcoli, 10.166 persoane din care 2.384 sunt copii.
„Procentul copiilor în rândul cursanţilor «A Doua Şansă» din şcolile respondente este scăzut, respectiv 29%, una din cauze fiind că numărul şcolilor care dezvoltă programe de acest tip este foarte mic față de nevoia existentă. De aceea, este nevoie în continuare de eforturi pentru dezvoltarea acestui program la nivel naţional, prin combinarea celor două tipuri de suport, cel educațional și cel social” a declarat Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv Salvați Copiii.
„Centre de Orientare și Resurse pentru Educație Incluzivă”(C.O.R.E.I) este un proiect cofinanțat din Fondul Social European prin POSDRU 2007 – 2013 „Investește în oameni!” și derulat de Organizația Salvați Copiii în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale și Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice – Direcția Protecția Copilului.