Activitățile de responsabilitatea socială devin parte integrantă a strategiei de afaceri
Astfel, activitatea CSR s-a transformat dintr-o funcţie de marketing într-una pusă în mişcare chiar de Consiliile de Administraţie şi de top management. Mai mult, a crescut ponderea proiectelor implementate la nivel local, companiile alegând să se implice direct în comunităţile în care operează.
Conform celei de a doua ediţii a studiului Tendinţe şi realităţi CSR în România – 2014, realizat de EY România şi CSRMedia.ro, 96% dintre companiile respondente spun că s-au implicat în proiecte de responsabilitate socială corporativă în 2013, faţă de 86% în anul anterior.
Rezultatul dovedeşte un interes mai mare din partea companiilor de a integra activităţi de CSR în strategia lor de afaceri, pe fondul unui interes general în creştere din partea mediului de afaceri, al presei şi al societăţii civile cu privire la acest domeniu. De asemenea, într-o mare măsură (89% faţă de 82% la studiul anterior), liderii organizaţiei se implică activ în promovarea eforturilor CSR atât în interiorul companiei, cât şi în exteriorul ei.
„La prima ediţie a raportului consacrat responsabilităţii corporative afirmam că ne aşteptăm ca fenomenul CSR să se transforme în următorii ani în unul strategic pentru companiile din România, urmând evoluţia de la nivel mondial. Privind răspunsurile din acest an, această aşteptare începe să se confirme. Cel mai relevant răspuns în acest sens este schimbarea de tendinţă la întrebarea dacă există un comitet de implicare CSR la nivel de top management. Dacă anul trecut, majoritatea respondenţilor afirmau că nu există un asemenea comitet, în 2013 majoritatea companiilor şi-au creat un comitet la nivel de management dedicat CSR”, a declarat Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România.
A doua ediţie a studiului Tendinţe şi realităţi CSR în România – 2014, realizat de CSRmedia.ro şi EY România,are la bază un chestionar aplicat în perioada 10 aprilie – 19 mai 2014. În raport se analizează răspunsurile a 113 de executivi de top din segmentul local de business şi specialişti din domeniul CSR la 29 de întrebări. Au răspuns la chestionar mai ales companiile deja implicate în CSR; de aceea studiul poate oferi răspunsuri celor care analizează oportunitatea de a începe acţiuni CSR şi vor să le înţeleagă impactul la nivel strategic şi beneficiile. Distribuţia companiilor respondente a fost următoarea: 15% înregistrează vânzări sub 10 milioane EUR, 37% între 10-100 milioane EUR şi 48% peste 100 milioane EUR.
Conform studiului, 31% dintre respondenţi măsoară impactul eforturilor CSR în primul rând din prisma percepţiei clienţilor, în timp ce 26% au avut în vedere angajaţii. Este de notat faptul că mai mult de jumătate dintre companiile respondente măsoară impactul proiectelor CSR conform unor sisteme proprii de evaluare, în timp ce doar 24% utilizează standardele internaţionale în domeniu.
„Dezvoltarea domeniului CSR în România se aliniază tot mai mult la practicile ţărilor cu tradiţie în domeniu. Din proprie initaţivă sau la presiunea stakeholderilor, acţiunile punctuale de responsabilitate socială încep să fie integrate în strategiile de dezvoltare ale tot mai multor companii. De asemenea, impactul proiectelor capătă o valoare din ce în ce mai mare, sustenabilitatea lor şi crearea de valoare adăugată în comunităţi fiind obiective importante. Nu în ultimul rând, acţiunile de CSR devin mai vizibile, pe măsură ce companiile aleg să includă aceste practici în raportarea anuală", spune George Carpov, consultant CSRMedia.ro.
De asemenea, trebuie subliniat rolul top managementului în implicarea socială a companiilor. Un procent în creştere faţă de anul trecut din liderii organizaţiilor promovează CSR în interiorul şi exteriorul firmei (89%), în timp ce în 57% dintre companii există un comitet de implicare CSR la nivel de top management. În aceeaşi linie, acţiunile de CSR rezultă dintr-o strategie formulată la nivel de companie în 84% dintre cazuri, un procent de asemenea în creştere faţă de anul trecut (78% în ediţia din 2013).
„Studiul nostru din acest an aduce veşti bune pentru cei implicaţi în activitatea de CSR: ponderea companiilor care spun ca au un buget dedicat pentru CSR a crescut la 85%, doar în 10% din cazuri bugetul CSR pentru 2014 a scăzut, în timp ce numărul mediu de proiecte a crescut. Pe de altă parte, şi nivelul de măsurare şi raportare a impactului proiectelor a crescut, în timp ce implicarea CSR se realizează din ce în ce mai mult conform unei strategii la nivelul companiei, şi nu este o implicare de conjunctură. Toate aceste semne subliniază transformări accelerate în percepţia importanţei CSR-ului în România şi faptul că funcţia CSR câştigă rapid greutate şi recunoaştere în companiile locale”, consideră Elena Badea, Director de Marketing, EY România.