Ascultă, înțelege, acționează: Pregătirea noilor generații
În perioada pandemiei, am trecut de la o stare la alta, de la o situație la alta și încă este greu să ne acomodăm noului normal. Din fericire, există oameni și există proiecte care construiesc un viitor mai bun atât din perspectivă profesională, cât și personală. Educația și locurile de muncă au fost printre cele mai dezbătute subiecte în perioada pandemică. NN Group vrea să facă parte din schimbare, așa că a demarat, împreună cu Junior Achievement, un proiect educațional în România și în alte țări. Detalii despre acest subiect am discutat cu Gabriela Lupaș-Țicu, Chief Marketing and Operations Officer al NN România, într-un interviu realizat exclusiv pentru Revista CARIERE.
Junior Achievement (JA) România implementează începând de anul acesta un nou proiect educațional, „Economic Opportunities for All” (Oportunități economice pentru toți), care se va derula în Grecia, Olanda, Spania și România, cu susținerea NN Group și implicarea JA Europe în calitate de expert coordonator. Gabriela Lupaș-Țicu ne-a expus principalele obiective urmărite prin derularea acestui proiect.
Proiectul „Economic Opportunities for All” este inițiativă cu impact în societate dezvoltată în cadrul parteneriatului amplu pe care NN Group și Junior Achievement Europe îl au încă din 2014. „De-a lungul anilor, generarea de oportunități de dezvoltare economică a comunităților a devenit o prioritate strategică pentru NN, iar Junior Achievement s-a dovedit partenerul potrivit în această călătorie”, a spus Gabriela Lupaș – Ticu.
Obiectivul principal al inițiativei „Economic Opportunities for All” este să reducă inegalitățile economice prin creşterea angajabilităţii sau proiectelor antreprenoriale în rândul tinerilor din comunități defavorizate. La nivel global, inegalitatea s-a accentuat în ultimii ani și premisele sunt că va creşte și mai mult pe fondul pandemiei. De aceea, „este cu atât mai important să ne preocupăm cu toții de pregătirea generațiilor viitoare, investind pentru a contribui la reducerea decalajelor și la facilitarea accesului la oportunități educaționale egale, bazate pe activități practice, adaptate la cerinţele actuale ale pieţei muncii.”
În acest an, eforturile din acest proiect se concentrează pe dezvoltarea capacității și capabilităților organizației Junior Achievement în a susţine tinerii să facă primii pași în carieră. Mai departe, „planul este să lucrăm direct cu astfel de tineri din comunități defavorizate pentru a le crește nivelul de pregătire pentru viața profesională și șansele de angajare, susţinându-i astfel să acceseze oportunități pentru cariera lor viitoare.”
Proiectul presupune și o etapă pilot care se va desfășura atât în România, cât și în celelalte țări. „Economic Opportunities for All” își propune să susțină tinerii care au parte de resurse sau posibilități limitate în tranziția de la educație la angajare sau antreprenoriat, contribuind la construirea unei societăți echitabile și la reducerea decalajelor între competențele dobândite de tineri și cele cerute de angajatori pe piața muncii.
„Am pornit la drum prin a asculta și înțelege nevoile pe care le au tinerii din medii defavorizate și provocările cu care se confruntă la începerea vieții profesionale. Procesul complex de cercetare și analiză ne ajută să conturăm următoarea fază a proiectului, cu o strategie și obiective specifice pentru fiecare țară. Astfel, Junior Achievement determină cum poate dezvolta și mai mult inițiativele dedicate acestor tineri și, împreună, ne asigurăm că programul este relevant și conturează soluții care să fie de real ajutor și fac diferența în trecerea de la etapa de educație la cea de carieră”, spune Gabriela Lupaș – Ticu.
Tinerii care au cea mai mare nevoie de susţinere printr-un program cum este „Economic Opportunities for All” vin din medii foarte diferite și se confruntă cu provocări pe mai multe paliere. Printre acestea se numără, pe de-o parte, oportunitățile limitate de angajare pe poziții fără experiență în zonele unde locuiesc, mai ales când e vorba de mediul rural sau urban mic, sau lipsa de oportunități de finanțare pentru antreprenori. Pe de altă parte, mulți simt că au lipsuri în educația și pregătirea de care au beneficiat, precum și în competențele pe care le au în raport cu cerințele din piața muncii pentru anumite tipuri de joburi, cum ar fi cele din domeniul IT.
Efectele programului pilot
Proiectul „Economic Opportunities for All” va fi implementat în țări unde grupul NN își desfășoară activitatea. „Pentru început, vrem să testăm demersurile pentru crearea de oportunități economice pentru tinerii din România, Olanda, Spania și Grecia. În timp, pe baza experienței pe care o vom dobândi, ambiția este să extindem inițiativa în toate țările unde este prezent NN Group și unde activează Junior Achievement Europe. După primul an, obiectivul este să avem o înțelegere mai bună a nevoilor cu care se confruntă tinerii din medii defavorizate și să dezvoltăm soluții pentru a răspunde acestei nevoi sociale. În același timp, după această etapă, miza este ca Junior Achievement să creeze cadrul prin care să poată ajunge la cât mai mulți tineri scalând astfel intervenţia. Asta implică inițiative dezvoltate specific pentru tinerii cărora li se adresează programul, specialiști care să se alăture programului și să contribuie la pregătirea tinerilor pentru carieră, mecanisme de identificare a beneficiarilor și o bună colaborare cu alte organizații cu aceeași misiune”, relatează Gabriela Lupaș-Țicu.
Implicarea NN Group în proiecte CSR, principii și valori
Responsabilitatea socială a fost și este un domeniu de interes pentru NN Group de mai mult timp. În acest moment, „NN facilitează dezvoltarea și implementarea programului de către Junior Achievement Europe și filialele din fiecare țară prin finanțare și acces la diferite resurse de care va fi nevoie în derularea proiectului.”
Grija pentru oameni a fost mereu în atenția NN Group. În consecință, Gabriela Lupaș-Țicu susține că „e în ADN-ul nostru să ajutăm oamenii să aibă grijă de tot ceea ce contează mai mult pentru ei. Prin tot ceea ce facem, vrem să contribuim la crearea unei societăți funcționale și a unui viitor mai bun pentru generațiile tinere. Ca lider în piața locală de asigurări de viață și pensii private, e responsabilitatea noastră să ne implicăm acolo unde e nevoie și să facem o diferență. În activitatea noastră de business, reușim acest lucru prin produsele și serviciile pe care le oferim și prin care oamenii își pot asigura un viitor mai bun, având protecția financiară de care au nevoie atunci când apar situații neprevăzute.”
Tinerii din mediile nefavorizate și locurile de muncă
Locuri de muncă există în societate, însă nu toți tinerii ajung să dețină informații complete despre dosarul de înscriere sau despre ce studii au nevoie pentru a ajunge într-un post. „Prin intervenţia în societate în parteneriat cu Junior Achievement, ajutăm tinerii să-și găsească mai ușor un job într-o piață a muncii extrem de dinamică și să aibă mai multă siguranță profesională și financiară. Așa, ei se pot baza pe un venit stabil care să le atenueze stresul financiar și au un context favorabil ca să ia decizii mai bune pentru viitorul lor, să beneficieze de oportunități de carieră, dar și să se bucure de hobby-uri și de o viață socială activă”, conchide Gabriela Lupaș-Țicu.