”Avem o dragoste de dat”: 180 de voluntari, 45 de magazine, 6.000 de ore puse în slujba bătrânilor noștri
Declararea pandemiei și impunerea măsurilor de carantină a însemnat, printre multe altele, și apariția unor situații speciale, mai ales în rândul persoanelor vulnerabile. Pe fondul riscului mult mai mare de îmbolnăvire, dar și al faptului că mulți trăiesc singuri, vârstnicii au reprezentat, încă de la începutul crizei, categoria cea mai vulnerabilă.
Pentru Fundația Regală Margareta a României, unul dintre ONG-urile care dintotdeaua a acordat o atenței deosebită seniorilor, imediat ce s-a declarat starea de urgență, sprijinul vârstnicilor a devenit o prioritate. ”Am realizat că această situație va însemna o adevărată provocare pentru persoanele în vârstă, iar pentru cei mai vulnerabili, chiar supraviețuirea poate deveni o problemă. Știam din statistici că vorbim de 3,7 milioane de vârstnici în România și că un sfert dintre aceștia vor avea să traverseze această criză fără un ajutor imediat, pentru că locuiesc singuri”, ne-a povestit despre începutul misiunii Ioana Petrea, Director Fundraising & Comunicare al Fundației Regale Margareta a României.
Așa că membrii organizației neguvernamentale s-au mobilizat imediat, au lansat noi proiecte de ajutor și au suplimentat echipa dedicată persoanelor vârstnice, pentru a ajuta acești oameni să facă față distanțării sociale, singurătății și restricțiilor impuse prin ordonanțe.
Deși fundația este specializată în asistență socială și are o rețea de câteva sute de parteneri sociali în comunități, în primele zile, voluntarii s-au aflat puși în fața unor întrebări pentru care nu aveau răspuns și a unor probleme practice pentru care nu aveau rezolvare, cea mai stringentă fiind procurarea bunurilor de strictă necesitate.
”Oamenii în vârstă care au căutat ajutor în perioada pandemiei au fost mai mulți ca oricând și cu nevoi suplimentare. Primeam până la 100 de apeluri pe zi la Telefonul Vârstnicului. Izolarea socială impusă de autorități, dar și frica lor generată de riscul crescut de deces, i-au adus într-o situație acută de singurătate și au determinat lipsa accesului la servicii de care aveau urgentă nevoie. Pentru prima dată am fost contactați de vârstnici pentru ajutor în realizarea cumpărăturilor, iar acesta a fost timp de câteva săptămâni unul din pricipalelele motive pentru care ne apelau. Știam că majoritatea nu pot face cumpărături online, și cu atât mai puțin nu pot plăti online, având competențe digitale reduse”, și-a amintit Ioana.
După ce au completat echipa inițială de proiect, timp de câteva zile, conducerea fundației a căutat un serviciu de cumpărături la domiciliu potrivit pentru seniori, care să permită comandarea telefonică a produselor și plata la livrare. A fost cea mai mare provocare a momentului, a recunoscut Ioana Petrea, dar insistențele au dat roade și astfel au găsit un partener – Kaufland România. Mai mult, compania și-a asumat și serviciul de livrare gratuit.
Odată rezolvată problema principală, întrega atenție s-a concentrat asupra găsirii de noi voluntari, serviciul de livrare putând fi extins acum la nivelul a 14 orașe din țară.
”Pentru noi este cel mai amplu program de voluntariat inițiat într-un timp record. Am primit peste 200 de aplicații din București și toată țara. Unii au renunțat din cauza riscului la care s-ar fi expus, era vorba de o asumare personală. Însă peste 180 de voluntari au activat timp de 8 săptămâni în magazinele Kaufland, rolul lor fiind de a prelua și pregăti comenzile de cumpărături lansate de vârstnici și persoane cu dizabilități”.
Rezultatul după două luni de campanie: 180 de voluntari activi în 45 de magazine și peste 6.000 de ore de voluntariat, activitatea fiind menținută și în prezent pentru toată perioada stării de alertă.
Pentru distribuirea pachetelor de ajutor la casele vârstnicilor singuri, un sprijin consistent a venit însă de la o altă categorie de voluntari, echipe de angajați din companii precum Hochland, Fan Courier sau Adobe. De asemenea, 23 de voluntari au fost implicați zilnic în a oferi sprijin emoțional prin telefon persoanelor vârstnice. Între aceștia, 8 psihologi au oferit consiliere psihologică seniorilor care, din cauza anxietății și a stărilor depresive aveau nevoie de un sprijin specializat și au apelat în acest sens la Telefonul Vârstnicului.
Cine sunt voluntarii
După cum ne-a precizat Ioana, au răspus apelului fundației și s-au implicat într-un fel sau altul în acest proiect voluntari de toate vârstele, cu profesii diverse și din toate zonele țării: ”Pe o parte dintre voluntari am avut bucuria de a-i cunoaște personal,cu ocazia acțiunilor comune și vizitelor de monitorizare, dar cu majoritatea am interacționat de la distanță, telefonic sau online. Cea mai suprinzătoare și foarte energică a fost doamna Rita, care se pensionase recent. Vorbim despre activități de voluntariat cu totul noi, chiar și pentru Fundația noastră. Acești oameni au ca trăsături comune dorința de a face ceva pentru semeni și curajul de a-și asuma riscuri, dar ca profil sunt foarte diferiți”.
Mara, de exemplu, are 24 de ani și este artist vizual – Până acum am ezitat de multe ori, mereu mi-am zis că sunt prea ocupată, dar mă bucur că am înțeles, în sfârșit, cât de important este să-ți faci timp indiferent de orice, mai ales dacă este vorba de plăcerea de a ajuta pe alții. O văd ca pe o motivație și un plus de energie pentru viața mea de zi cu zi. Cu Paștele care se tot apropia, parcă se declanșa un haos – în sensul bun, comenzile curgeau din belșug, iar eu mă aflam încă în perioada de familizare cu magazinul Kaufland. Am întâlnit oameni noi și deosebiți, nu doar voluntari. Mi-am tot lărgit lumea exterioară.
Diana are 34 de ani, este profesor și locuiește în Sinaia, făcând în această perioadă naveta până la Ploiești în scop de voluntariat – M-am alăturat cu mare entuziasm echipei de voluntari ai Fundației Regale Margareta a României, întrucât îmi doream să ajut și nu știam exact cum. Am primit această oportunitate și sunt foarte bucuroasă! Zilele în care merg ca voluntar sunt cele care îmi dau cea mai mare satisfacție, căci știu că pot fi de folos cuiva care are nevoie! Totodată, am întâlnit oameni frumoși, iar asta face ca lucrurile să fie și mai plăcute! Sper din suflet ca tot mai mulți oameni să simtă că nu sunt singuri în această perioadă.
Pe câțiva dintre voluntari și motivațiile lor individuale aveți ocazia să le cunoașteți din acest scurt video
Un mesaj pentru ei
Echipa Fundației Regale Margareta a României transmite voluntarilor din toată țara mulţumiri şi admiraţie pentru entuziasmul, dăruirea şi solidaritatea de care aţi dat dovadă ajutând persoanele vârstnice la ceas greu. V-aţi asumat activități noi, dar și riscuri, pentru a vă susţine semenii, iar munca voastră ne inspiră şi ne dă încredere. Dorim să ne rămâneţi alături pentru a dărui împreună seniorilor o viaţă demnă, cu mai puţine griji şi speranţă pentru zile frumoase. Avem o dragoste de dat pentru cei care ne-au construit viitorul!
Starea de alertă
Aproape 1 milion dintre seniorii din ţara noastră sunt singuri, iar pentru mulți dintre ei criza izolării sociale nu se oprește aici, ci ei se vor confrunta și în continuare cu aceleași nevoi. Cei singuri rămân … tot singuri, la fel și afectați de imobilitate fizică sau cei care au parte de un trai precar. Voluntarii Fundației Regale Margareta a României continuă să ofere ajutorul atât de necesar acestor oameni, cât timp este nevoie. La fel și rețeaua de servicii sociale pe care ONG-ul o susține în comunități din țară.
Apel
”Campania Voluntari pentru vârstnici continuă și așteptăm încă oameni buni și curajoși care vor să ni se alăture și să ofere câteva ore săptămânal, prin înscriere la adresa: [email protected] . Cei care vor să contribuie într-un alt mod la nevoile urgente ale vârstnicilor noștri, pot trimite un SMS cu textul SINGUR la 8844 pentru a dona 2 Euro lunar”, a încheiat Ioana.