BMW, cel mai verde producător de automobile din lume. Fabrica viitorului
A fost primul producător de automobile care a numit un ofiţer de mediu la nivel de top management încă din 1973;
Este recunoscut drept pionier al sistemelor de propulsie alternativă, cu decenii de inovaţii
în ceea ce priveşte automobilele electrice şi cele alimentate cu hidrogen;
A fost primul constructor care a trecut exclusiv la energie din surse regenerabile pentru întreaga reţea de producţie, încă din 2020.
Începând cu 2021, toate centrele sale sunt neutre din punct de vedere CO2.
Deschizător de drum în dezvoltarea durabilă, pentru BMW Group preocuparea pentru mediu se regăseşte în toate acţiunile sale, fiind o componentă importantă din cultura, tradiția şi strategia companiei. Drept dovadă, încă de la începutul anilor 2000, BMW este o prezență constantă în primul eșalon al tuturor clasamentelor privind sustenabilitatea, un efort perpetuu, răsplătit inclusiv în 2020.
Când, în clasamentul publicat de S&P Dow Jones Indices pentru Dow Jones Sustainability Indices World and Europe (DJSI), cu 80 de puncte dintr-un maxim posibil de 100, BMW Group a ocupat primul loc la categoria „Automobile”, fiind declarată cea mai sustenabilă companie auto din lume.
„Un angajament important pentru compania noastră este asimilarea obiectivelor de mediu ca parte esenţială a strategiei de dezvoltare şi cu asumarea unor ţinte clar măsurabile şi pe o bază ştiinţifică. Pentru rezultate corecte, cu impact real, urmărim tot ciclul de viaţă al automobilului, de la extragerea de resurse şi colaborarea cu furnizorii, unde criteriile de dezvoltare durabilă sunt parte din procesul de achiziţie, până la reciclare, cu accent pe strategia de (optimizarea pentru reciclare încă de la proiectare) şi eliminarea materialelor nesustenabile”, confirmă Andreea Ciglenean, Brand Manager BMW Group România.
Care sunt cei mai importanți piloni care susțin dezvoltarea durabilă, ce înseamnă BMW sustenabil, cum va arăta fabrica de mașini a viitorului, ori care vor fi cele mai mari provocări ale industriei auto, aflată în pragul unei noi transformări radicale, Revoluția Verde, sunt doar câteva dintre subiectele pe care le-am dezbătut cu Andreea Ciglenean, într-un interviu din seria Apel la trezire: Noi suntem vremea!
Cât de importantă este pentru dvs această recunoaștere a eforturilor depuse pentru protejarea mediului?
Efortul de dezvoltare durabilă recompensat constant de Dow Jones Sustainability Index este unul deosebit de complex, pe foarte multe planuri, dar care poate fi rezumat simplu – compania este un actor social, funcţionează în societate, nu independent de ea, şi trebuie, firesc, să se preocupe și să contribuie pozitiv la dezvoltarea ei.
Care sunt principalii piloni pe care compania dvs își construiește strategia de dezvoltare durabilă?
Dezvoltarea durabilă urmărește trei direcţii mari. Bineînţeles, protecţia mediului unde limitarea emisiilor de CO2 este doar unul dintre aspecte, dar sunt urmăriţi şi alţi indicatori importanţi precum consumul de energie şi apă, cantitatea de deşeuri şi cantitatea de deşeuri nereciclabile generate în producţie. O altă direcţie importantă este cea socială, care se referă la impactul companiei în societate, atât direct, prin programele pentru angajaţi (asigurarea calităţii vieţii, incluziune, diversitate), dar şi prin alte proiecte culturale şi sociale, unde BMW Group are o tradiţie bogată, în 2021 aniversând 50 de ani de iniţiative culturale de anvergură.
O a treia temă este de guvernare corporatistă – compania trebuie să fie un actor social corect, care respectă peste tot unde este prezent legile şi regulile sociale cu transparenţă.
Care sunt cele mai importante procese în care compania este preocupată să aplice soluții prietenoase cu mediul?
BMW Group îşi stabileşte obiective clare pentru reducerea CO2 până în 2030. Pentru prima dată, acestea se extind pe întregul ciclu de viaţă: de la lanţul de aprovizionare, trecând prin producţie, până la sfârşitul fazei de utilizare.
Obiectivul este de a reduce semnificativ emisiile de CO2 per autovehicul cu cel puţin o treime pe întregul spectru.
Ceea ce, per total, înseamnă…
Pentru o flotă de aproximativ 2,5 milioane de automobile, precum cea produsă de BMW Group în 2019, aceasta ar corespunde unei reduceri de peste 40 de milioane de tone de CO2 pentru ciclul de viaţă până în 2030. BMW Group poate influenţa direct emisiile de CO2 ale uzinelor şi centrelor sale, unde deja stabileşte reperul pentru gestionarea eficientă a resurselor. În acest domeniu, compania îşi propune cele mai mari reduceri din întreaga industrie până în 2030 – urmând astfel o cale mai ambiţioasă decât obiectivul de 1,5 grade de protecţie climatică.
Așadar, care ar fi următoarea țintă?
După ce din 2006 a scăzut deja emisiile per vehicul produs cu peste 70%, BMW Group îşi propune acum ca până în 2030 să reducă emisiile (Scope 1 + 2) cu încă 80% faţă de nivelurile din 2019. Emisiile de CO2 vor fi mai mici de 10% faţă de ceea ce erau în 2006. Iar principala pârghie este producţia, care generează aproximativ 90% din emisiile Scope 1 şi Scope 2 ale companiei.
Ce efort financiar presupune pentru companie investiția în cercetare-dezvoltare pentru găsirea acestor soluții inovatoare și, în general, pentru a susține dezvoltarea durabilă?
Dimensiunea costurilor de dezvoltare durabilă este deosebit de complexă, nu se referă doar la investiţia în tehnologii noi, ci şi la colaborarea cu companii noi de tehnologie şi programe de investiţii de tipul venture capital sau business accelerator, sau la selecţia de furnizori după criterii de mediu, alături de cele financiare şi calitate. De aceea, beneficiile sunt şi ele pe mai multe niveluri, de la beneficii de imagine, la reducerea de costuri de funcţionare (de exemplu la investiţii de eficienţă energetică) şi chiar accesul liber pe anumite pieţe (de exemplu Uniunea Europeană impune taxe de CO2 producătorilor, în funcţie de emisiile flotei vândute). Din această perspectivă, discuţia despre costuri este deosebit de complexă. Considerăm însă că raportul costuri-beneficii este unul foarte bun, este doar o chestiune de resurse disponibile, însă cu siguranţă este o investiţie rentabilă.
Ce proiecte aveți pentru viitor, ce noi angajamente v-ați asumat?
Cu impact major în politica de reducere a emisiilor este selectarea atentă a furnizorilor de materii prime, două dintre exemplele cele mai puternice sunt aluminiul şi oţelul. Deja la începutul anului, BMW Group a început să se aprovizioneze cu aluminiu produs cu energie electrică solară.
Pe termen lung impactul acestei soluţii este reducerea emisiilor de CO2 de aproximativ 2,5 milioane de tone până în 2030. Pentru producerea oţelului s-a semnat o colaborare cu Boston Metal, un start-up care a dezvoltat o companie nouă şi care va asigura reducerea emisiilor de CO2 de aproximativ 2,5 milioane de tone până în 2030. Un alt element strategic în protecţia mediului este dezvoltarea unor aşa numite bucle închise de utilizare a materialelor, aşa cum este programul de refolosire a Tungstenului.
În contextul expansiunii conceptului de mobilitate electrică cum v-ați reorganizat politicile și producția?
Trecerea la mobilitate electrică implică transformări majore – compania având fabrici optimizate pentru producţia de componente specifice automobilelor cu motoare cu ardere internă. De aceea BMW Group a pregătit un program de anvergură, din timp, de reconversie atât a producţiei, cât şi pentru recalificarea forţei de muncă, evitând un impact social important al unor potenţiale mutări sau reorganizări de fabrici.
Cum se vede, așadar, viitorul industriei din interiorul celei mai sustenabile companii auto din lume?
La nivel declarativ interesul este mare şi cu siguranţă observăm o monopolizare a discursului public de către automobilele ecologice (electrice, plug-in, hidrogen). Pe de altă parte, chiar dacă există o preocupare în creştere pentru mediu în rândul publicului din România, cu siguranţă decizia de cumpărare este influenţată puternic de criterii pragmatice – costuri, uşurinţa de utilizare. Însă pe măsură ce tehnologiile se maturizează, automobilele sustenabile vor deveni norma, nu excepţia.
Provocarea este că această transformare nu este uniformă la nivel global în contextul în care infrastructura, de exemplu, nu se dezvoltă uniform. Aceasta determină o evoluţie diferită a cererii de automobile electrice, cu hidrogen sau convenţionale, în funcţie de piaţă. Efortul este de a asigura flexiblitatea companiei în timp de tranziţie pentru a răspunde unei pieţe eterogene cu cele mai bune produse din fiecare categorie.
Miza este să se păstreze capacitatea de a dezvolta soluţii competitive în orice direcţie, urmărind, în acelaşi timp, întărirea poziţiei de cel mai verde producător de automobile din lume.