Captivi in trafic pe doua roti
Pentru toti biciclistii, Primaria Capitalei si companiile s-au gandit sa incurajeze mersul pe doua roti si au montat rasteluri atat in parcuri, cat si la sedii. Alte companii organizeaza concursuri interne, unde premiile pentru angajati constau in biciclete.
Pana acum un an, singurul loc de unde se puteau inchiria biciclete era Cicloteque. Centrul infiintat intr-o cabina alba, asezata in curtea Facultatii de Drept, a inceput timid. In prezent, Cicloteque s-a innoit cu inca doua astfel de centre, dand tonul ca si alte centre de acest gen sa apara in tot Bucurestiul.
Cu bicicleta in pauza de masa
Companiile au inceput sa incurajeze mersul pe bicicleta si printre angajatii mai mult sau mai putin orientati catre acest mijloc de transport. Ei folosesc bicicleta in pauza de masa, pentru a merge la intalniri sau, pur si simplu, pentru a face putina miscare.
„Putinele piste de biciclete, si ele de o calitate indoielnica, lipsa unei culturi in folosirea bicicletei, praful si cainii sunt principalele obstacole in folosirea bicicletei” – Tudor Maxim, Managing Director, Elevate
Raiffeisen Bank, de exemplu a inceput sa monteze rasteluri la cererea oamenilor care veneau cu bicicleta proprie la serviciu si nu aveau unde sa o parcheze. Cu o luna in urma, impreuna cu Asociatia Green Revolution, compania a lansat un proiect-pilot, „Biciclete cu cravate”, un proiect de bike sharing gratuit pentru angajati, la sediul central din Piata Charles de Gaulle. „Am pus la dispozitia colegilor nostri 15 biciclete pe care le pot folosi gratuit. In functie de rezultate, luam in calcul extinderea proiectului si la alte sedii”, spune Corina Vasile, PR Director, Raiffeisen Bank. Pana acum, compania a identificat peste 200 de utilizatori. Exista si cativa „heavy users”, care merg spre casa pe bicicleta si a doua zi vin cu bicicleta pana la birou.
„Vorbim de distanta Berceni-Piata Charles de Gaulle. Ei spun ca, in ciuda traficului si a lipsei pistelor de biciclete in multe zone, mersul pe bicicleta ii relaxeaza”, mai precizeaza reprezentantul bancii. Sfarsitul lunii mai a adus si la sediul central al Orange, un rastel pentru 16 biciclete. Actiunea face parte din acelasi proiect, „Biciclete cu cravata”. Astfel, angajatii au la dispozitie 15 biciclete pe care le pot imprumuta gratuit pe parcursul zilelor lucratoare si in weekend.
In perioada 21-31 mai, reprezentantii Orange au identificat aproximativ 70 de angajati care au imprumutat biciclete, iar sase dintre acestia de doua sau mai multe ori la rand.
Si Unicredit detine parcari pentru biciclete la doua dintre sediile sale, aceste exemple urmand sa se extinda si la alte sedii. Nu exista o statistica a angajatilor care folosesc bicicleta, insa in fiecare zi cele 15 biciclete puse la dispozitia angajatilor „dispar” din rastel, spun reprezentantii Unicredit Tiriac Bank.
„Mai multe piste, mai multa atentie din partea soferilor de autobuz, caci ei sunt principalul inamic in trafic al bicicistilor, ar ajuta aceasta revolutie sa fie mai bine asimilata de oras” – Razvan Crisan, coordonatorul ShortsUp
Manageri pe biciclete
Tudor Maxim, fondatorul Elevate, foloseste destul de mult bicicleta pentru ca la birou exista in permanenta disponibile trei bucati. In timpul liber, o foloseste pentru a explora locuri noi. De cand a redescoperit bicicleta, si-a cumparat si suport de biciclete la masina, iar rulota achizitionata recent a venit si ea cu astfel de suport. Sediul Elevate dispune de un loc dedicat pentru parcarea bicicletelor, cu suporturi speciale de perete.
Cel putin cateva luni pe an, cand e vreme buna, Tereza Valcan, Managing Partner, Oxygen PR, foloseste bicicleta aproape zilnic ca mod de transport in oras, la birou sau la intalniri. „Mersul cu bicicleta la serviciu e mai bun ca prima cafea de dimineata: imi da tonus si ma aduce cu zambetul pe buze la birou. In plus, ajung mult mai repede la destinatie pe doua roti, navigand lejer prin traficul bucurestean”.
La sediul firmei pe care o conduce, Tereza spune ca intreaga echipa foloseste bicicleta ca modalitate de transport. La birou, nu exista inca instalate rasteluri, insa toti angajatii au pus stapanire pe un stalp de lumina.
Un alt impatimit al mijlocului de transport pe doua roti este Friedrich Niemann, General Manager al hotelului Hilton, care s-a bucurat, la fel ca si ceilalti colegi de bicicleta primita in urma concursului „Sustainability Challenge“. De atunci, o foloseste ori de cate ori vremea, traficul sau obligatiile zilnice ii permit. In weekend, obisnuieste sa foloseasca bicicleta pentru miscare in parc.
Razvan Crisan, fondatorul asociatiei „Oricum“ si coordonatorul proiectului ShortsUp, spune ca obisnuieste sa mearga cu bicicleta in fiecare zi, in functie de vreme. „Tocmai ne-am mutat intr-o cladire de birouri mai mare si cred ca sunt singurul care are bicicleta dintre cei cativa zeci de oameni”. Razvan spune ca sediul nu are rasteluri pentru biciclete, insa este obisnuit sa-si asigure „echipamentul” in cele mai surprinzatoare locuri.
Statistici
In 2009, Cicloteque a reusit sa atraga un numar de aproximativ 8.000 de utilizatori, dintre care 1.200 abonati si 6.800 de utilizatori „de agrement”. Bicicletele au fost inchiriate pentru un numar total de aproape 30.000 ore, ceea ce la o medie de 10 km parcursi pe ora, reprezinta o economie de 45 tone de CO2 emise in atmosfera. Comparativ cu 2008, anul deschiderii, numarul utilizatorilor si al orelor de inchiriere a crescut de trei ori, ceea ce demonstreaza interesul bucurestenilor pentru acest mijloc de transport nepoluant. Pe langa infrastructura pusa la dispozitia biciclistilor de Primaria Bucuresti – 58 km de piste amenajate – asociatia a amplasat suporturi pentru parcarea bicicletelor in 20 de locatii importante din Capitala.
Piedici
„Cu bicicleta in trafic ai avantajul flexibilitatii, al rapiditatii, insa expunerea la pericole este ridicata in Bucuresti”, avertizeaza Friedrich Niemann, General Manager Hilton. Acesta este nemultumit de traficul intens, de masinile parcate necorespunzator, de putinele benzi speciale, de bordurile dese si inalte, care fac din mersul pe bicicleta in Bucuresti un act de curaj.
Razvan Crisan observa o crestere a numarului celor care prefera bicicleta: „Merg in fiecare zi pe bicicleta de peste patru ani si la inceput simteam ca sunt absolut singur. Anul asta insa, am observat o revolutie a numarului de biciclisti in trafic, ceea ce i-a facut si pe soferi sa fie mai precauti si mai atenti”.
Printre principalele piedici identificate de Tereza Valcan sunt cainii maidanezi, lipsa unor standuri de parcare a bicicletelor si a infrastructurii. Exista multe miscari ale biciclistilor care militeaza pentru mai multe piste. „Acestea trebuie sa fie pe carosabil si nu pe trotuar”, atrage ea atentia.
Asadar, biciclete exista, numarul iubitorilor acestui mijloc de transport creste, insa problema traseelor nu este rezolvata. Solutia sta tot in mainile autoritatilor care, desi au realizat tronsoane speciale pentru biciclisti in Bucuresti, acestea sunt fie uzate, fie ocupate de masini.
Dezavantajele mersului pe bicicleta in Bucuresti
- traficul haotic din Bucuresti;
- pistele inexistente in multe zone din oras, iar in cazul in care exista, acestea sunt pe trotuar si se termina intr-un perete, intr-o statie de autobuz sau sunt ocupate de masini parcate pe pista;
- imposibilitatea parcarii bicicletei in locuri sigure – nu exista suficiente rasteluri;
- rata mare de furt al bicicletelor.
Sursa: Cicloteque