Ce s-a întâmplat cu banii de la Ice Bucket Challenge
Ice Bucket Challenge a fost cea mai virală campanie de responsabilitate socială pe reţelele de socializare, la care au participat cei mai importanţi oameni ai plantetei. Era vorba despre o leapşă: oamenii donau bani pentru ALS sau îşi turnau o găleată de apă îngheţată în cap. Apoi nominalizau alte trei persoane care ar fi trebuit să facă asta şi să posteze filmul pe o reţea de socializare. Mulţi oameni şi-au turnat şi apă în cap, dar au şi donat bani. Asociaţia ALS a strâns 115 milioane de dolari şi alte 13 milioane au fost donate către filiale locale. De cinci ori mai mult decât în 2013, când au fost donaţi 23,5 milioane de dolari.
ALSA a cheltuit în jur de 47 de miliaone de dolari, două treimi din bani fiind alocaţi cercetării: descoperirea genelor, modelul dezvoltării bolii, identificarea markerilor bilogici, teste clinice şi crearea de medicamente. 20% din bani au fost cheltuiţi pentru pacienţi şi servicii sociale, iar diferenţa de 11% a fost cheltuită pentru educaţie, strângere de fonduri şi taxe de procesare. Totul a fost făcut într-un mod transparent, iar calculele au fost transpuse într-un infografic, disponibil pentru toată lumea.
De ce nu au fost cheltuiţi toţi banii? Scleroza laterală amitrofică este o boală pentru care nu s-a găsit încă tratament. Iar studiile se fac în timp. Pe măsură ce se descoperă un lucru, este nevoie de aprofundarea acelui studiu sau de studii colaterale. Aşadar, poate dura ani de zile până când cercetările avansează, iar asociaţia va avea nevoie de acei bani.
În timpul campaniei, au fost comentarii potrivit cărora participanţii erau prinşi în febra virală şi o mare parte dintre ei nu au donat sau, dacă au făcut-o, nici măcar nu ştiau pentru ce. E drept că, în luna august a anului trecut, căutările pe internet pentru ALS au crescut de la 500, la 68.000. Dar au scăzut la fel de brusc. Şi că oamenii, chiar dacă şi-au turnat găleţi cu apă în cap, nu ştiu ce înseamnă ALS.
Dar totuşi, 115 miliaone de dolari, nu se caută la dinţi, iar asociaţia rămâne cu donatorii săi stabili.