Cod nautic al bunului simț pentru Deltă
Patzaichin şi-a început scurtul discurs de la conferinţa de prezentare a "codului bunului simţ" declarându-se dezamăgit. "A devenit o ruşine să tragi la rame, să vâsleşti în barcă. Oamenii Deltei nu-i mai respectă pe cei care fac asta, ba chiar râd de ei şi li se pare că cine n-are motor la barcă e de rang inferior", spune Patzaichin, care a povestit despre concursul de ambarcațiuni cu vâsle pe care l-a organizat anul trecut la Mila 23 şi la care, în ciuda premiilor "nu spectaculoase, dar nici neimportante pentru oamenii care locuiesc acolo", au apărut la start trei echipaje de tineri care au devenit rapid batjocura localnicilor care-şi trăseseră la mal bărcile cu motoare.
"Se duce tradiţia şi România pierde un izvor important de sportivi care au devenit campioni mondiali sau olimpici. Am conceput împreună cu Paul canotca. Ar trebui să fie ceva care să-i atragă pe tinerii din Deltă, dar şi pe turiştii care vor să vadă minunile locului pe îndelete. Noi credem că această invenţie a noastră ar trebui să-i facă pe oamenii locului să regăsească plăcerea de a vâsli şi – cine ştie? – poate vom avea din nou peste nişte ani un nou izvor de campioni în Delta Dunării", spune Patzaichin.
"Trebuie să facem ordine în transportul în Deltă", a spus și Liviu Mihaiu, preşedintele Asociaţiei "Salvaţi Dunărea şi Delta", în discursul său de la prezentarea codului nautic al bunului simţ pentru Delta Dunării.
ONG-urile lui Patzaichin şi Mihaiu, alături de Asociaţia de Ecoturism din România şi de câţiva parteneri de la Romanian Boat Show au propus câteva măsuri de reglementare a traficului nautic, "nişte reguli simple, de bun simţ", pe care să le introducă într-un cod ce ar urma apoi să fie pus în aplicare de autorităţile responsabile din zonă. Iniţiatorii proiectului sunt conştienţi că în Deltă nu există alternativă la transportul nautic, însă propun "un echilibru" între trafic, viteză şi grijă pentru natură şi turism.
Delta are nevoie de «autostrăzi» pe apă, dar şi de «pietonale» şi piste pentru «bicicleta apelor», care este barca cu vâsle, susţin iniţiatorii proiectului, de aceea ei propun stabilirea de zone clar delimitate pentru traficul de fiecare tip.
Inițiatorii acestui proiect propun ca cei din bărcile puternice să-i protejeze pe cei din ambarcaţiunile mici, să meargă cu atenţie în zonele în care siajul ar putea dăuna vegetaţiei şi chiar faunei de pe maluri, să aibă limite clare de viteză în zonele protejate, să nu sperie păsările şi să nu distrugă cu elicea sau cu valurile zonele de cuibărit cunoscute, dar şi deja tradiţionalele restricţii privind aruncatul de gunoaie din bărci sau recomandările de folosire a motoarelor cu tehnologii prietenoase cu mediul.
Propuneri au fost multe şi îndrăzneţe la discuţia de lansare a "platformei" pentru codul bunului simţ în Deltă. La fel sunt şi nevoile: semnalizarea corectă a traseelor, monitorizarea electronică a ambarcaţiunilor şi multe, multe altele. Toate propunerile de reguli vor fi adunate timp de o lună, după care "codul nautic al bunului simţ" va fi prezentat şefilor de instituţii.