Conștientizează autismul, dar nu doar în data de 2 aprilie
Asociația Help Autism te invită alături de copilul tău să-ți arăți solidaritatea față de cauza copiilor cu autism, marcând Ziua Internațională a Conștientizării Autismului prin participarea la piesa de teatru de păpuși „Pupăza din Tei” susținută de trupa de actori Muschetarii. Evenimentul va avea loc marți 2 Aprilie începând cu ora 19.00 la Casa Artelor, str. Gheorghe Petrașcu nr. 56, Sectorul 3.
Intrarea la eveniment se va face pe bază de donație de minim 10 lei, în limita locurilor disponibile. Fondurile colectate vor fi folosite în susținerea serviciilor gratuite pentru copiii cu autism, în cadrul Centrului Help Autism de Diagnostic Precoce, Evaluare Psihologică și Intervenție Terapeutică în Autism.
În România, cifra oficială a persoanelor diagnosticate cu autism este în jur de 7.100, însă organizațiile neguvernamentale din domeniu vorbesc despre existența a aproximativ 200.000 de copii și adulți în spectru. Estimarea lor se bazează pe prevalența europeană a tulburării, raportată la numărul de locuitori al țării noastre.
Ce este și ce nu este autismul?
Autismul este o condiţie neurobiologică, una dintre cele mai severe tulburări neuropsihiatrice ale copilăriei, care reuneşte în spectrul ei o serie întreagă de manifestări (tulburări de spectru autist) printre care sindromul Asperger şi tulburările pervazive de dezvoltare – nespecificate altfel, denumite şi autism atipic, precum şi tulburarea dezintegrativă a copilăriei şi sindromul Rett. Afectează copiii începând cu vârsta copilăriei mici 0-3 ani.
Autismul nu este o boală, însă afectează persoana de-a lungul întregii sale vieţi. Nu se poate vorbi despre vindecare în autism, autismul este pervaziv; invadează toate aspectele personalităţii şi dezvoltării copilului de la limbaj, autoservire, cogniţie până la socializare. Dar cu ajutor specializat şi terapie adecvată, unii copii şi adulţi pot duce o viaţă independendentă.
Simptomele și instalarea autismului
Cercetătorii au căzut de acord: autismul are un dublu determinism – genetic şi de mediu. Iniţial, cel mai mare rol în declanşarea autismului a fost atribuit genelor – se considera că gene sau secţiuni de gene modificate sunt responsabile în proporţie de 90 % pentru autism. Abia 10% ar fi fost responsabilitatea factorilor de mediu. Cele mai noi cercetări, însă, relevă faptul că determinismul genetic şi cel de mediu contribuie în proporţii aproape egale la declanşarea autismului.
Semnele autismului sunt, în unele cazuri, vizibile înainte de vârsta de un an sau un an şi jumătate. Alteori, copiii se dezvoltă sau par a se dezvolta normal şi, dintr-o dată, undeva după vârsta de un an şi jumătate, pierd achiziţiile normale vârstei (uită cuvinte pe care le-au învăţat, se joacă inadecvat cu jucăriile – rotesc la nesfârşit roţile unei maşinute, nu mai imită adulţii din jur, pierd contactul vizual, par absenţi).
Ar trebui să consultaţi un medic specialist psihiatru sau neuropsihiatru infantil dacă întâlniţi aceste manifestări sau o parte dintre ele la propriul copil:
· Copilul nu zâmbeşte, nu se bucură până la vârsta de șase luni sau după;
· Copilul nu gângureşte, nu zâmbeşte până la nouă luni;
· Nu face gesturi active şi reactive ca arătatul/ indicatul cu degetul, nu face “tai-tai” sau “pa” până la 12-14 luni;
· Nu răspunde (nu se întoarce) când este strigat, pare surd;
· Nu lalalizează (nu pronunţă silabe ma-ma-ma, ta-ta-ta, la-la-la etc) până la 12 luni
· Nu spune nici un cuvânt până la 16-18 luni;
· Nu construieşte propoziţii/expresii din două cuvinte până la 24 de luni;
· Nu imită nici prin gesturi şi nici verbal;
· Nu se joacă adecvat cu jucăriile, le foloseşte exclusiv pentru a le înşira sau se joacă cu părţi din ele;
· Pierde achiziţii ( cuvinte, deprinderi sociale deja învăţate) la orice vârstă;
În SUA, pediatrii aplică un test de screening numit Modified Checklist for Autism in Toddlers (M-CHAT), încercând să surprindă o schemă modificată de comportament la bebeluşii care suferă de autism. Acest test poate înclina balanţa înspre stabilirea unui comportament tipic sau atipic al copiilor pentru că urmăreşte existenţa unor deficite manifestate la copiii ce se încadrează în spectrul autist pe ariile: interacţiune socială, comunicare şi comportament. Versiunea în limba română a testului online o puteţi găsi aici.