CSR – de la vorbe la fapte
Evolutie
Responsabilitatea sociala a devenit astazi un imperativ pentru toate companiile competitive, acestea intelegand ca este o conditie „sine qua non” pentru a putea fi percepute ca factor activ al sferei sociale in care activeaza. „Nu este de ajuns sa faci doar business, ci trebuie sa faci un business responsabil, atent si receptiv la nevoile comunitatii”, spune Yvonnick David, Director General in cadrul GDF SUEZ Energy Romania. In urma cu patru-cinci ani, se stiau foarte putine lucruri in Romania despre responsabilitatea sociala si, practic, CSR-ul se rezuma la sponsorizari punctuale ale unor initiative. Astazi, companiile elaboreaza strategii coerente de CSR, plecand de la specificul businessului si tinand cont de agenda comunitatii in care activeaza. Vorbim deci, pe de o parte, despre „profesionalizarea specialistilor din domeniu si, pe de alta parte, despre realizarea unor platforme de CSR concepute ca un demers coerent, unitar, ce urmareste un impact de durata pentru rezolvarea problemelor”, mai spune acesta. Multe dintre companiile prezente in Romania si-au construit propriile departamente de CSR si au integrat aceasta axa in planurile globale de actiune.
Din pacate, nu exista un studiu national care sa ne arate gradul de cunoastere sau implicare a romanilor in actiunile de responsabilitate sociala, insa responsabilii de CSR din cadrul companiilor pot afirma cu certitudine ca numarul campaniilor de acest fel din Romania a crescut simtitor de la an la an.
In 2007, cand Petrom a dezvoltat o strategie de CSR si a inceput implementarea ei, responsabilitatea sociala era privita in Romania mai mult ca un act de caritate. Dintr-o analiza interna, a reiesit ca angajatii companiei erau foarte dornici sa se implice in astfel de demersuri, dar erau mai degraba reticenti ca vor avea si rezultate concrete. In primul an, la proiectele de implicare in comunitate au participat doar cateva zeci de angajati ca voluntari. Dupa trei ani, numarul lor a crescut la 1.000. De asemenea, in 2007 proiectele pentru sprijinirea comunitatilor erau doar la nivel de discutie, iar acum exista reglementari interne privind etica in afaceri, conflictul de interese, o retea de responsabili CSR in toate diviziile, traininguri cu angajatii privind raportarea incidentelor de mediu sau de siguranta in trafic, exista rapoarte de sustenabilitate si de implicare in comunitate. „Evolutia se vede, insa drumul e inca lung atunci cand lucrezi cu mentalitati. De aceea, trebuie sa cauti alte modalitati de a-ti atinge obiectivele”, crede Mona Nicolici, CSR Communication Manager in cadrul Petrom.
„Sunt din ce in ce mai multe companii care isi creioneaza strategia de business tinand cont si de dimensiunea de sustenabilitate. Se pune deja un accent important pe responsabilizarea angajatilor si responsabilitatea angajatorului. In plus, insusi clientul isi bazeaza alegerile pe criteriul responsabilitate atunci cand isi alege un produs”, mai spune aceasta. Toate aceste motivatii ne arata ca mediul de afaceri este unul dintre cele mai importante „motoare” in ceea ce numim responsabilitate sociala si ca Romania a evoluat intr-o directie buna.
De aceeasi parere este si Georgeta Bora, Sustainable Development Coordonator, RBS, care observa ca CSR-ul a evoluat mult in ultimii ani si a urmat tendintele la nivel international. Cu toate acestea, mai sunt o serie de pasi de parcurs pana la o integrare reala a CSR-ului in business, depasind stadiul in care aceste initiative sunt utilizate doar ca niste instrumente de comunicare. De asemenea, la nivel individual, responsabilitatea sociala a avut o tendinta crescatoare, pozitiva.
Lumea a reusit sa se desprinda treptat de atitudinea de indiferenta sau neimplicare. Trebuie tinut cont de faptul ca gradele de intelegere si constientizare depind foarte mult de categoria sociala respectiva. De exemplu, spune Georgeta Bora, „tinerii sau angajatii din companii sunt mult mai expusi la informatii si oportunitati de implicare in comunitate”. In plus, mass-media poate sa joace un rol important pentru continuarea educarii pe scara larga a publicului pe teme legate de dezvoltarea durabila.
Asadar, odata cu schimbarea in atitudinea consumatorilor, care au devenit mai sensibili la probleme de natura sociala si etica, organizatiile sunt obligate sa castige si respectul societatii in care opereaza. „Am ajuns intr-un punct in care o companie trebuie sa se dovedeasca un bun «cetatean» corporativ. Acesta este trendul european si cred ca cel putin companiile multinationale cu sediul in Romania il respecta”, spune Manuela Meres, PR Manager al Athénée Palace Hilton.
Atitudine responsabila
Responsabilitatea sociala a ajuns sa insemne mai mult decat acte de caritate si sa aduca reale beneficii companiilor, nu numai mediului inconjurator, prin reducerea costurilor. „Criza economica reprezinta un pas inainte in dezvoltarea de initiative verzi, mai mult sau mai putin voite”, e de parere Manuela Meres, PR Manager al Athénée Palace Hilton. Obligate sa diminueze costurile, companiile au ajuns sa reduca consumul de energie. In acest sens, hotelul a implementat programul HEAT (Hilton Environmental Analysis & Tracking), care permite monitorizarea tuturor activitatilor „verzi” derulate. Sub aceasta umbrela „verde” intra monitorizarea consumului de energie, de apa, emisiile de carbon si cantitatea de deseuri produse. Exista si un target, la nivel de regiune, de reducere a consumului si a emisiilor pana in 2014. „Putem sa oferim unui client, in cazul in care acesta ne cere, un raport de consum punctual pe evenimentul pe care acesta il contracteaza sau pe perioada sederii sale in hotel”, mai spune Manuela Meres.
Un exemplu de proiect implementat de curand a inclus achizitionarea de becuri economice pentru majoritatea spatiilor din hotel. Aceasta investitie este benefica atat pentru mediu, cat si pentru companie, deoarece implica o reducere semnificativa a costurilor prin consumul redus de energie si prin rezistenta in timp a produselor.
Aceleasi practici se intalnesc si in cadrul GDF SUEZ Energy Romania. Pe plan intern, organizatia demareaza campanii interne de informare privind economisirea resurselor la birou si acasa, precum si colectarea selectiva a deseurilor. In septembrie 2009, in cadrul unui proiect pilot desfasurat la unul dintre sediile companiei din Bucuresti, a fost realizat un sistem format din sase panouri colectoare solare pentru incalzirea apei menajere. Acest sistem si-a dovedit deja eficienta intrucat in cele patru luni de functionare s-a realizat o economie de 800 de metri cubi de gaz natural. Un alt proiect realizat in 2007 si in 2008 la Brasov a vizat instalarea unor panouri cu celule fotovoltaice pentru iluminarea curtii exterioare a sediului. In acest mod, se inlocuieste iluminatul electric clasic cu „energia verde”. Conducerea companiei spune ca si in 2010 va continua acest demers de eficientizare a consumului de resurse prin implementarea altor proiecte de acest tip si la nivelul altor sedii ale companiei.
Pe plan extern, au fost demarate actiuni de promovare a sfaturilor de buna practica destinate clientilor persoane fizice si asociatiilor de proprietari printr-o campanie nationala in presa timp de doi ani. In plus, compania promoveaza solutii tehnice care permit cresterea eficientei energetice prin intermediul revistei proprii, dar si in cadrul conferintei anuale dedicate clientilor business. RBS s-a concentrat pe integrarea politicii de CSR in diferitele aspecte de business: managementul riscului, reducerea impactului asupra mediului, implicarea si educarea angajatilor, educatia financiara, investitia in comunitate etc. Evolutia bancii a fost marcata de factori legati de alinierea la strategia grupului, cat si de realitatile sau prioritatile locale.
Pentru 2010, compania se va concentra pe continuarea si dezvoltarea directiilor-cheie de CSR, cum ar fi programul de educatie financiara sau programul intern de implicare a angajatilor. Asadar, responsabilitatea sociala a evoluat de la an la an, iar responsabilii de CSR din companie sunt optimisti: initiativele companiilor lor vor fi preluate si de comunitatea in care isi desfasoara activitatea.