CSR la buget redus
BUGETELE
In ciuda contextului dificil in care ne aflam, MOL Romania s-a implicat in continuare in programele de CSR si, implicit, cele de dezvoltare sustenabila. Astfel, in parteneriat cu Fundatia pentru Comunitate, a fost relansat programul de promovare a talentelor, "Pot ajuta?". Programul este deschis tinerilor cu varsta cuprinsa intre 8 si 18 ani, care au performante deosebite in sport sau in arta. Tinerii au primit sponsorizari in valoare totala de 60.000 de euro.
In anul 2009, bugetul alocat de Petrom proiectelor de responsabilitate sociala a ramas aproximativ la acelasi nivel ca anul trecut, in jur de 5 milioane de euro. Compania incearca sa fie atenta la miscarile si evolutiile economice, drept urmare, daca se impune, conducerea nu exclude o prioritizare a investitiilor. Bugetul dedicat CSR a ramas la nivelul anilor precedenti si in cazul BRD, insa reprezentantii bancii nu au precizat cu exactitate care este suma.
Si in acest an, investitiile facute prin Programul de Responsabilitate Corporativa si prin Fundatia Vodafone Romania in proiecte pentru comunitate sunt concepute pe termen lung. Prin urmare, Vodafone va continua sa se implice si sa sustina programe de responsabilitate sociala derulate alaturi de partenerii traditionali.
DONATII
Paradoxal, desi bugetele de CSR ale companiilor nu sunt afectate in nici un fel de criza, ONG-urile resimt din plin actuala situatie economica. Reprezentantii acestora marturisesc ca sumele donate de companii nu mai sunt la fel de consistente ca in ceilalti ani. Un exemplu in acest sens este Fundatia Principesa Margareta a Romaniei care prin vocea lui Mario Demezzo, Directorul Executiv al fundatiei, spune ca 2009 este, poate, cel mai dificil an in strangerea de fonduri de la corporatii. Se stie ca multe dintre bugete au fost taiate considerabil si, in plus, companiile vor sa fie precaute pe viitor. Companiile prietene ale fundatiei au continuat sa sustina proiectele, inclusiv financiar, insa cu contributii mai mici decat in anii trecuti.
Partenerii au inteles ca anul acesta este unul de supravietuire si fiecare a ajutat cat a putut cu serviciile de care dispuneau. De exemplu, cei de la Mercedes au donat o masina pe care fundatia nu ar fi putut sa o achizitioneze, Intercontinental a oferit servicii pro bono, la fel ca si Residence Hotel care va asigura cateringul la concertul din 25 octombrie de la Ateneul Roman, iar Salaans a oferit toate serviciile de consiliere juridica de care fundatia a avut nevoie anul acesta. Mai mult, cei de la AdVenture au conceput o campanie de strangere de fonduri prin SMS la care s-a alaturat ca partener si Fundatia Vodafone. "Nu stim la ce sa ne asteptam la anul. Insa stim sigur ca in aceste vremuri dure, legatura dintre fundatie si parteneri s-a consolidat atat de puternic, incat cu siguranta a devenit o relatie pe termen lung", tine sa sublinieze Mario Demezzo.
Si organizatia "SOS Satele Copiilor" este afectata de criza economica. Pentru sustinerea si ingrijirea a peste 900 de copii aflati in dificultate, organizatia isi propusese sa atraga fonduri in valoare de 1.000.000 de euro de la sponsori si alte institutii, insa in prezent este inca departe de acest obiectiv. "Scaderea profitului firmelor si, implicit, a cotei de 20% din impozit ce poate deveni sponsorizare pentru o cauza sociala, reprezinta unul dintre motivele majore ce ne-au amanat unele proiecte", spune Ioana Petrea, Coordonator Atragere de Fonduri, "SOS Satele Copiilor Romania".
ONG-ul se bucura de sprijinul a peste 500 de firme anual. Fata de anii trecuti, eforturile de obtinere a fondurilor pentru anumite proiecte sunt mult mai mari. In plus, fiecare companie este vizata de multe organizatii similare. Unii dintre sponsorii fideli ai organizatiei au scazut valoarea donatiilor sau au acordat donatii mult mai rar.
Cum afecteaza criza proiectele SOS? Raspunsul vine de la Ioana Petrea, care afirma ca in cazul in care donatiile sunt mai mici, organizatia prefera sa inceteze preluarea de noi cazuri decat sa restranga sau sa intrerupa proiectele. In situatii de necesitate insa, SOS a acceptat admisii de noi copii chiar si in an de criza.
ANGAJATI RESPONSABILI
Criza economica a adus o presiune legata de restructurarea locurilor de munca, eficientizarea businessului, reducerea sau prioritizarea investitiilor. Dar, "cand la nivel personal, grija cea mai mare este legata de siguranta locului de munca, e mai greu sa te gandesti la ce poti face pentru altii sau cum poti sa fii responsabil fata de societate", spun reprezentantii Petrom. E inca greu sa masori gradul de responsabilitate al fiecarui angajat. Oricum, compania intentioneaza sa-si continue proiectele ca sa nu piarda tot ce a castigat in ultimii ani in materie de atitudine.
"Responsabilitatea sociala nu ar trebui sa fie influentata de un anumit context", e de parere Adina Ionescu, Coordonator PR, MOL Romania. Este un proces continuu si fiecare companie trebuie sa se implice activ, rezultatele obtinute fiind un barometru al succesului de organizatie. Adina sfatuieste companiile sa ia in considerare si dezvoltarea sustenabila. Compania sa doreste sa integreze si sa gaseasca un echilibru intre aspectele economice, de mediu si sociale in procesul de luare a deciziilor si a activitatilor de management, in general. In acest mod, compania spera sa reuseasca sa constientizeze permanent angajatii cu privire la aspectele legate de dezvoltarea sustenabila.
Vodafone s-a orientat catre programe bazate pe voluntariat. Asa ca, dincolo de conditiile economice actuale, cea mai importanta componenta a programelor ramane cea educativa. "Oamenii trebuie sa inteleaga faptul ca, daca doneaza un pic din timpul lor pentru o actiune, de exemplu pentru protejarea mediului sau pentru un proiect social, efectele pozitive nu vor inceta sa apara", spune Angela Galeta, Project Manager, Corporate Social Responsibility in cadrul Vodafone Romania. Si angajatii BRD sunt implicati in numar mare in proiecte de responsabilitate sociala. Dovada este faptul ca, in acest an, in care nevoile au fost mai mari, ei au raspuns in numar mai mare decat in anii percedenti. Programul principal al bancii prin care colecteaza donatii lunare ale angajatilor a beneficiat in acest an de o mai mare implicare. Aceste donatii sunt dublate de companie si finanteaza programe de educatie pentru persoane dezavantajate.
PROIECTE
In 2009, Petrom a continuat majoritatea programelor demarate in anii anteriori. S-a ocupat de constructia celui de-al saselea parc la Constanta, in cadrul programului "Parcurile Viitorului" si de reabilitarea a patru institutii de invatamant din mediul rural in cadrul programului "Construim pentru viitor". De asemenea, tot in acest an, compania a continuat proiectele "Resurse pentru Viitor", "Scoala lui Andrei" si "Tabara, Tara lui Andrei", o tabara de educatie eco-civica adresata copiilor angajatilor Petrom. In luna octombrie, organizatia are in plan lansarea unei platforme de comunicare, interactiune si implicare adresata tuturor celor care vor sa schimbe lucrurile in bine.
Si Fundatia Vodafone Romania s-a implicat in acest an in proiecte noi. Asociatia sustine programele de asistenta medicala, incluzand investitii in aparatura medicala pentru dotarea sectiilor de pediatrie si a maternitatilor din Bucuresti si din tara.
De asemenea, fundatia a sustinut proiecte noi in domeniul sportului, care urmaresc sprijinirea integrarii sociale prin sport ca metoda de promovare a abilitatilor persoanelor cu nevoi speciale si a copiilor nevoiasi.
Prin programul "Schimba un destin. Da valoare unei vieti", BRD a finantat in acest an 10 noi proiecte destinate persoanelor dezavantajate. Cu ocazia aniversarii a 10 ani de la privatizare, BRD a creat un alt program de finantare a talentelor, derulat prin platforma www.cautamoamenimari.ro. Un alt proiect derulat de banca a fost "Saptamana Solidaritatii", care a dorit sa ii implice atat pe angajatii bancii, cat si pe clientii ei.
Romtelecom a continuat sa se implice in proiecte de protectie a mediului inconjurator prin intermediul Fundatiei "Romtelecom pentru romani". Astfel, in luna aprilie, fundatia a lansat, impreuna cu Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorului si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania, campania "Economiseste pentru tine! Economiseste pentru maine!".
Nici compania MOL Romania nu sta departe de proiectele de responsabilitate sociala. Astfel, incepand din acest an, prin programul comun de finantare "Spatii verzi" al companiei impreuna cu Fundatia pentru Parteneriat incearca sa promoveze ariile naturale protejate din Romania. Pe langa aceasta componenta, continua si sprijinirea proiectelor ce vizeaza infrumusetarea localitatilor in care traim. Este pentru al patrulea an in care programul "Spatii verzi" acorda finantari proiectelor ce isi propun reabilitarea sau crearea de spatii verzi, derulate de ONG-uri in parteneriat cu institutii de invatamant. Suma disponibila pentru acest an este de 150.000 de euro.
Asadar, unele companii, ca urmare a reducerii costurilor, au micsorat si bugetele de CSR. Acestea incearca sa suplineasca neajunsul prin implicarea propriilor angajati in programe de responsabilitate.
Din cauza reducerii bugetelor de CSR, cel mai mult au de suferit ONG-urile.