CSR-ul, pe mana specialistilor
RESPONSABILITATEA
Majoritatea companiilor au in organigrama cate un responsabil de CSR. Multi stiu cu ce se ocupa acesta, insa putini cunosc cat de importanta este functia sa intr-o organizatie si care este motivul pentru care companiile au nevoie de o astfel de persoana. Practic, responsabilii in acest domeniu contribuie la dezvoltarea durabila a comunitatii, "prin crearea unei imagini de institutie responsabila, careia ii pasa si care se implica in dezvoltarea societatii", este de parere Ruxandra Voda, Corporate Affairs Manager Cosmote Romania.
Responsabilitatea sociala reprezinta, in primul rand, felul in care iti conduci businessul in relatia cu stakeholderii si societatea. Iar asta nu inseamna ca doar responsabilii de CSR din companie au in sarcina aceasta misiune. Orice manager sau angajat ar trebui sa conduca si sa lucreze tinand cont de principiile responsabilitatii sociale. Drept urmare, rolul responsabililor de CSR este dat, in primul rand, de importanta pe care compania o acorda strategiei de responsabilitate sociala si de modul in care aceasta este integrata obiectivelor de business, spune Mona Nicolici, CSR Communication Manager Petrom.
Si Georgeta Bora, Sustainable Development Coordinator, RBS Bank, considera rolul specialistului in CSR ca fiind unul foarte important pentru companie deoarece acesta asigura implementarea strategiei de responsabilitate corporativa.
Dezvoltarea oportunitatilor de business, managementul riscurilor si conformitatea cu legislatia in vigoare, minimizarea consumului de resurse si reducerea costurilor, recunoasterea "employer of choice" sau consolidarea reputatiei sunt doar cateva dintre beneficiile implementarii programelor de CSR. La Banca Transilvania, initiativele de responsabilitate sociala corporatista sunt, de cele mai multe ori, rezultatul abordarilor in echipa. Acestea sunt implementate de departamentele de marketing&comunicare si clienti corporate&IMM. Departamentul de marketing si comunicare vine cu initiative specifice, desfasoara campanii de informare cu privire la proiectele de CSR si comunica cu presa.
ROLUL
Pentru specialistii in CSR, responsa-bilitatea sociala a corporatiei este o provocare atat profesionala, cat si personala, ne spune Mona Nicolici. Acestia coordoneaza si implementeaza programele la nivel local sau national si dezvolta proiecte, coerente cu strategia de CSR. In plus, ei trebuie sa fie "ambasadorii" acestor principii, a mesajelor de responsabilitate sociala si sa genereze implicarea celor din jur.
Nu in ultimul rand, specialistii trebuie sa fie buni comunicatori pentru a promova aceste demersuri si pentru a avea un dialog eficient cu stakeholderii.
Ruxandra Voda, Corporate Affairs Manager Cosmote, considera ca responsabilul de CSR are un rol educational, sustinut de programe si rezultate palpabile. Compania face parte dintr-o comunitate, isi obtine resursele din acea comunitate.
Angajatii, clientii si partenerii sai de afaceri, care la randul lor fac parte tot din comunitate, ajuta compania sa se dezvolte, iar compania trebuie sa dea ceva inapoi comunitatii din ceea ce primeste.
In plus, specialistul elaboreaza si realizeaza strategia de CSR in colaborare cu diviziile de business, departamentele de HR, IT, marketing, administrativ etc. Identificarea unor proiecte care au nevoie de sustinere, precum si evaluarea permanenta a activitatilor tine tot de responsabilul de CSR.
SUBORDONARE
In cadrul fiecarei companii, exista specialisti in CSR care se subordoneaza altor sectii sau chiar top managementului. De exemplu, in cadrul Cosmote Romania, biroul de responsabilitate sociala este parte a departamentului de Corporate Affairs in care, in prezent, isi desfasoara activitatea un coordonator CSR. In cazul RBS Romania, acelasi departament, care este format din doua persoane (un coordonator si un trainee), raporteaza direct presedintelui bancii. Totodata, exista organizatii unde acest birou face parte din sectia de marketing&comunicare sau resurse umane. Pentru ca Petrom este o companie mare, cu o structura complexa, exista responsabili de CSR in toate departamentele. Prin urmare, divizia corporate are o structura de astfel de specialisti in toate compartimentele. Mai mult, toate diviziile de business au propria retea de responsabili CSR. Numarul de oameni si pozitiile din acest domeniu difera.
In principiu, exista pozitia de manager, sef de birou CSR si specialisti care pot fi din PR, pentru comunicarea proiectelor, si CSR, care se ocupa de project management. De obicei, dezvoltarea concreta a proiectelor si comunicarea lor sunt activitati strans corelate. Asadar, fiecare companie are nevoie de un responsabil de CSR care sa aplice si sa implementeze strategia politicilor de business. Nu ne ramane decat sa urmarim daca proiectele derulate de companii pe partea de CSR se vor materializa.