Cultura organizațională în Apa Nova se traduce prin respect pentru ceilalți, printr-un sens și un simț al responsabilității
Un adevărat test de vigilență, un examen contra cronometru, a cărui miză a fost, și încă este, siguranța a 1.869 de angajați și a peste 2,2 milioane de bucureșteni. Nici fizic, nici psihic, nici emoțional nu a fost ușor, mai ales pentru echipele din linia întâi, dar, cu o foarte bună organizare, cu profesionalism și cu un efort financiar ce depășește până acum 5,3 milioane de euro, echipa Apa Nova a reușit să ofere bucureștenilor, în toate aceste 18 luni incerte și imprevizibile, de restricții și crize – sanitară, economică, socială – servicii de calitate, în deplină siguranță, fără sincope. Elaborarea unui plan complex de „business continuity” și accelerarea digitalizării au fost pilonii principali care au sprijinit întregul edificiu organizațional, prin care Apa Nova a demonstrat, chiar și în situaţii de urgenţă naţională, că este un partener serios, profesionist și responsabil.
Despre prioritizare și reinventare, despre reziliență, solidaritate și respect, dar și despre cum influențează toate acestea calitatea serviciilor, ne-a vorbit Irina Munteanu, Directorul General Adjunct al companiei, una de importanță strategică.
Cum s-a văzut și trăit pandemia în Apa Nova? Cum ați reorganizat activitatea, ce măsuri ați luat?
Pandemia a generat o situație excepțională, o experiență total diferită pe care o trăim cu toții și, în același timp, a provocat companiile la un test de vigilență. Chiar și în aceste condiții, pe durata ultimilor aproape doi ani, noi am lucrat la capacitate maximă și am fost întotdeauna în linia întâi, pentru că activăm într-un domeniu strategic, iar bucureștenii au nevoie ca serviciile pe care le livrăm să fie la cele mai înalte standarde, zi de zi. Acest lucru a fost posibil pentru că, acum șase ani, activitatea Apa Nova a fost reorganizată pe procese de afaceri ce au fost digitalizate, în aproape toate palierele de activitate ale companiei, cu rezultate semnificative în modernizarea și eficientizarea activităților noastre. Prin urmare, digitalizarea a jucat un rol vital în reziliența organizațională în această perioadă și a condus inclusiv la posibilitatea de a oferi bucureștenilor servicii de calitate, în deplină siguranță, fără sincope. Printre măsurile luate de Apa Nova în context pandemic s-a numărat și elaborarea unui plan complex de „business continuity”, care a pus accent pe implementarea protocoalelor binedefinite în relaţia cu autorităţile, furnizorii și alţi parteneri externi. În ceea ce privește siguranța sanitară a salariaţilor, am extins programele uzuale de dezinfecţie a spaţiilor, echipamentelor și mijloacelor auto, am luat măsuri de reducere a contactului interuman, am separat epidemiologic echipele, am adaptat programul de lucru și am implementat sistemul de telemuncă acolo unde a fost posibil.
Astfel, am demonstrat, chiar și în situaţii de urgenţă naţională, că suntem un partener serios, profesionist și responsabil atât pentru Primăria Municipiului București, cât mai ales pentru populaţia căreia îi livrăm servicii vitale. Toate aceste măsuri de gestionare a crizei sanitare, de protejare și păstrare intactă a echipelor noastre s-au reflectat până acum într-un efort financiar care depășește 5,3 milioane de euro.
Care au fost cele mai mari provocări din aceste ultime 18 luni?
În această perioadă, prioritatea noastră zero a fost menținerea siguranței sanitare pentru cei 1.869 de profesioniști Apa Nova, în context pandemic imprevizibil. Consider că aceasta a fost, de departe, cea mai mare provocare și, datorită digitalizării integrate cu succes la nivelul companiei, am și reușit să-i menținem pe colegii noștri departe de complicații. La asta, s-au adăugat provocările “clasice”, dacă le pot denumi așa, respectiv vechimea rețelei de apă potabilă și de canalizare, în condițiile în care, în București, ritmul dezvoltării urbane este, la acest moment, neomogen și insuficient documentat. În timp ce unele zone ale Capitalei sunt în integralitate conectate la infrastructura de servicii, altele, aflate majoritar la periferie, sunt lipsite total sau parțial de aceste utilităţi esenţiale sau cu perspective limitate și îndepărtate în timp de conectare la rețeaua centralizată de utilități.
Există, în momentul actual, pe lângă provocările reprezentate de vechimea reţelei și uzura fizică a sistemului, și o presiune determinată de dezvoltarea imobiliară accentuată, fără corelare cu o strategie de dezvoltare a infrastructurii reţelelor. Provocarea adusă de urbanizarea masivă și de dezvoltarea imobiliară este reală și palpabilă, însă pentru a fi și sustenabilă, orice formă de dezvoltare urbană trebuie să fie corelată cu gradul de conectivitate la reţeaua generală de utilităţi. Şi pentru a realiza asta, accelerăm implementarea noului nostru plan investiţional, în valoare de 367, 9 milioane de euro.
În foarte multe domenii, angajații cer o flexibilizare a programului. Având în vedere că sunteți o companie cu o activitate de importanță strategică, ce scenarii de lucru luați în calcul?
Estimările specialiștilor privind dispariţia virusului SARS-CoV-2 sunt în continuare incerte, mai ales în condițiile instaurării celui de-al patrulea val al pandemiei și multe state au instituit deja restricţii pentru încetinirea răspândirii pandemiei. Există un consens în rândul experţilor care spun că pandemia se va încheia odată cu instituirea imunităţii de grup, însă, până în acel moment, este esenţial să continuăm să respectăm riguros măsurile recomandate de autorităţi pentru a evita pe cât posibil propagarea virusului. În acest moment, din cei 1.869 de angajați Apa Nova, 500 sunt în regim de telemuncă și pot preciza că măsurile pe care compania noastră le va lua se vor adapta permanent, în funcţie de elementele care apar și de solicitările autorităţilor. Deservim un sector strategic, am fost permanent un partener serios și responsabil, iar populația și autoritățile se bazează pe noi, prin urmare vom continua să luăm cele mai bune decizii, în interesul celor 2,2 milioane de bucureșteni de care avem grijă.
Cum se creionează, așadar, viitorul muncii în compania Apa Nova?
Viitorul muncii este deja aici, dacă putem spune așa. Pandemia a consolidat importanța accesului la apă potabilă și sigură. Lucrăm continuu la un număr impresionant de proiecte de investiții și modernizare a infrastructurii de apă-canal a comunităților din care facem parte, proiecte aflate in diverse stadii de execuție. Multe dintre „lecțiile învățate” în perioada de criză au fost transformate în practici de eficientizare, modernizare și automatizare a proceselor și activităților noastre. De asemenea, criza sanitară a stimulat prioritizarea și accelerarea automatizării proceselor, am devenit mai flexibili și am adoptat rapid opțiunea de telemuncă. Practic, digitalizarea ne-a ajutat să fim mai aproape de clienții și furnizorii noștri. Traversăm deja o perioadă care necesită reinventarea și readaptarea la noile condiţii de muncă. Digitalizarea rămâne una dintre principalele noastre priorităţi, fie că este vorba despre operaţiuni, despre clienţi sau angajaţi. Crearea unui ecosistem digital unitar și receptiv la nevoile actuale ale pieţei ne ajută să progresăm, să economisim resurse și să fim mai eficienți. Operațiunile noastre sunt din ce în ce mai digitalizate, iar comunicarea în timp real cu clienții, dar și cu echipele noastre s-a fluidizat semnificativ. Mediul de lucru s-a schimbat deja și chiar după ce pandemia va trece, vom adopta un program de lucru de tip hibrid, cu munca de acasă și de la birou pentru angajații eligibili.
Ce influență credeți că a avut pandemia asupra conectării, angajamentului, culturii și apartenenței organizaționale?
Fundamentul activității noastre este construit pe setul de valori după care ne ghidăm, pe principii precum responsabilitatea, solidaritatea, respectul, inovația și orientarea către client. Din punctul meu de vedere, cultura organizațională în Apa Nova se traduce prin respect pentru ceilalți, printr-un sens și un simț al responsabilității și, pur și simplu, prin „plain hard work”. În ultimele 18 luni, echipa noastră a depășit obstacole complicate, a gestionat incertitudine și schimbări, a fost nevoită să se adapteze rapid la situațiile noi apărute în fiecare zi, muncind în echipă, cu încredere. Reziliența și rezultatele obținute au întărit coeziunea echipei și sentimentul de apartenență la un grup puternic, responsabil cu furnizarea de servicii vitale de alimentare cu apă potabilă către cea mai mare comunitate din România. Responsabilitatea a fost întotdeauna parte din cultura noastră organizațională; Suntem și vom fi aici pentru a livra servicii de calitate, indiferent de context.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 274
Pentru abonare, click aici