Digitalizarea școlilor de la sate, soluție pentru performanță
Proiectul-pilot de educație digitală, derulat de Fundația Orange în anul școlar 2016-2017, va fi desfășurat în zece școli din mediul rural. În cadrul proiectului, școlile vor fi dotate cu echipamente IT pe care vor rula materiale digitale educative de tipul „învățare prin joc” menite să susțină materiile Matematică și TIC, pentru clasele V-VIII. Fundația Orange implementează de aproape patru ani proiecte de educație, sănătate sau de cultură, cu scopul integrării sociale a persoanelor defavorizate. „Implicarea în educația digitală a fost o decizie firească, ce urmează direcția strategică a Orange România și a Grupului Fundației Orange ce desfășoară programe de educație digitală pe mai multe continente, iar rezultatele arată că utilizarea tehnologiilor digitale crește performanța școlară a elevilor”, spune Amalia Fodor, Director Fundația Orange.
ȘCOLILE AU COMPUTERE, DAR NU LE FOLOSESC
Inspirată de aceste modele, Fundația a inițiat un studiu național, derulat de GfK în anul 2015, pentru a investiga nevoile locale, în vederea implementării unui proiect în această direcție. Cu ajutorul studiului au obţinut date concrete despre infrastructura tehnologică prezentă în școlile din România, dar și informații despre deschiderea profesorilor și a elevilor din mediul rural de a participa la un astfel de program.
Mai exact, studiul derulat de GfK, de măsurare a nivelului de dezvoltare tehnologică și de utilizare la clasă a conținutului digital în școlile din mediul rural, demonstrează că 80% dintre elevi au acces la internet în gospodărie, dar acesta este utilizat preponderent în scopul divertismentului, și nu al activităților educative. De asemenea, 90% dintre școli au laborator de informatică, însă gradul scăzut de funcționalitate a computerelor împiedică de cele mai multe ori desfășurarea orelor în condiții optime.
DIGITALIADA
Așa a apărut Digitaliada, un proiect-pilot de educație digitală care urmărește îmbunătățirea performanței școlare a elevilor din clasele V-VIII, la materiile Matematică și TIC, cu ajutorul utilizării jocurilor, aplicațiilor digi-tale educative și al planurilor de lecție bazate pe metoda „digital game-based learning (DGBL)”, ce completează metoda clasică de predare a materiei. Prin acest proiect Fundația Orange oferă, pentru zece școli din mediul rural din România, un pachet complet: echipa-rea tehnologică a unui laborator (table-te, videoproiector și laptop), conținut educațional digital și materiale suport pentru Matematică și TIC, un catalog online, formare dedicată pentru profesori în utilizarea materialelor digitale la clasă, dar și suport permanent. În total, cele zece școli au fost dotate cu 254 de tablete, 11 laptopuri, 8 videoproiectoare și echipamente-suport, precum și planuri de lecție pentru Matematică (folosind metoda de învățare prin mijloace digitale) şi manuale pentru TIC.
De asemenea, fiecare clasă care participă în pilot beneficiază de un catalog online ce permite monitorizarea utilizării materialelor digitale la clasă, dar şi verificarea rezultatelor obţinute la orele de Matematică şi TIC.
Cele zece școli au fost selectate printr-o competiție deschisă la care s-au înscris 83 de școli. Din acestea a fost selectată o listă scurtă de 30 de școli, pe baza scrisorilor de intenție și a dosarului depus. Ele au fost vizitate, iar după aceste vizite au fost alese cele zece școli câștigătoare.
De asemenea, în cadrul proiectului Digitaliada a fost lansată și o platformă online www.digitaliada.ro, care are ca scop formarea unei comunități interesate de educația digitală în școlile din România. Platforma reunește materialele educaționale puse gratuit la dispoziție școlilor în cadrul proiectului, dar și alte resurse educaționale digitale (tutoriale, aplicații și jocuri educative, articole, materiale audio-vi-deo etc.), precum și un blog cu noutăți despre evoluția proiectului.
„Platforma Digitaliada.ro va găzdui și un concurs național adresat tuturor persoanelor interesate de materiale educaționale digitale, care vor putea să înscrie pe platformă propriul material original. Dorim să încurajăm profesorii și elevii din toate regiunile țării să realizeze propriile materiale digitale, pe care să le folosească la orele de clasă şi pe care să le împărtășească apoi cu toți cei interesați”, mai spune Amalia Fodor.
Concursul național se va desfășura în paralel cu proiectul-pilot din cele 10 școli. Premiile vor consta în echipamente IT pentru școlile câștigătoare.
În plus, profesorii implicați în proiectul Digitaliada beneficiază de sesiuni de formare (în cadrul cărora învaţă să utilizeze resursele didactice digitale), de materiale informatice necesare la oră (aplicaţii, jocuri digitale educaţionale), alături de planuri de lecţii cu titlu de sugestie, cu ajutorul cărora pot să îşi organizeze şi structureze conţinutul propriilor ore de Matematică şi TIC.
Digitaliada este un proiect-pilot ce se va finaliza odată cu încheierea anului şcolar 2016-2017. „Sperăm ca în urma rezultatelor obţinute să extindem proiectul şi în următorii ani”, adaugă Amalia Fodor.
De asemenea, Orange România va veni în completarea activităţilor din proiect cu o componentă adresată părinţilor din comunităţile unde se desfăşoară Digitaliada, prin programul #parinti-lascoala. Acesta are rolul de a identifica dificultățile pe care le întâmpină persoanele nefamiliarizate cu utilizarea laptopului, a internetului, a căutărilor pe Google, utilizarea smartphone-urilor sau a rețelelor sociale.
Acest articol a apărut în numărul 231 al Revistei CARIERE, aferent lunii octombrie.