Educația te apropie de reușită
Trei fete care au trăit toată viața cu această convingere s-au decis să facă ceva în acest sens și, ca un prim pas, au iniţiat Ed4Lead, o asociație de educație, formare profesională și leadership. ONG-ul a căpătat contur în mijlocul copiilor, al râsetelor lor şi a multor bătăi cu apă din cadrul Şcolii de Vară Ciocăneşti, școală organizată de către Asociaţia A.P.E.A.L. În vara anului 2012, cele trei ambiţioase – Mirela Măzăreanu, Viorica Petrescu și Sofia Ungureanu – s-au întâlnit într-o comună dâmboviţeană cu scopul de a aduce un pic din suflul schimbării şi al progresului în inima unor tineri avizi de noutate.
„Tu ce faci cu viitorul tău, ce vrei să faci mai departe?” o întrebare directă şi sinceră, la care mulţi dintre noi nu ştiu să răspundă. Însă pentru fetele din Ed4Lead acesta a fost punctul de pornire al dorinţei de a realiza ceva cu care să se identifice în totalitate şi să contribuie în acelaşi timp la dezvoltarea altor oameni. „Povestea asociației s-a construit în timp, totul începând din voinţa noastră de a pune bazele a ceva propriu prin care să putem aduce un plus programelor educaționale. Astfel încât, în noiembrie 2012, am înființat Asociația pentru Educație, Formare Profesională și Leadership (Ed4Lead)”, spune Mirela Măzăreanu, una dintre fondatoarele ONG-ului și Coordonator&HR Executive.
Un start în forță
Education For Leadership reprezintă o echipă de oameni cu țeluri îndrăznețe. „Dorim să realizăm activități în sfera educațională pentru a îmbunătăți procesul de educație și pentru a-i stimula în mod constant atât pe copii, cât și pe tineri în vederea formării și dezvoltării lor continue. Ne dorim ca în cadrul acesteia voluntarii să aibă oportunitatea de a-și dezvolta propriile proiecte. Totodată ne propunem să devenim o sursă majoră de educație nonformală şi de transformare a mentalităţii culturii româneşti prin direcţionarea resurselor creative către construcţia unui mediu social mai bun. În prezent, ONG-ul are 13 membri și 40 de voluntari activi.
Proiecte îndrăznețe încă de la început
Deși a trecut doar un an și ceva de când visul celor trei a văzut lumina zilei, ONG-ul a fost implicat ca organizator sau partener în numeroase evenimente. În perioada scurtă de până la finalul anului 2012, organizația a participat la o campanie umanitară numită „Moş Crăciun ajunge şi la mine”, în colaborare cu Asociaţia Humanity’s Team. În cadrul acestui proiect, 80 de copii din orfelinatul din Periş au primit mici cadouri pentru Sărbătorile de Iarnă. „De asemenea, am creat posibilitatea ca ei să-şi dăruiască reciproc mici cadouri, în acest fel sperând ca ei să simtă cu adevărat spiritul sărbătorilor şi magia de a dărui”, își amintește fericită Sofia Ungureanu.
Anul 2013 a fost un an plin pentru Ed4Lead, pentru că echipa a derulat foarte multe proiecte. Unul dintre ele – Vânătoare de comori urbane –, un program de educație pentru dezvoltare civică și personală, s-a desfăşurat la nivel municipal în aprilie 2013. Atunci 200 de elevi din școlile bucureştene au participat în cadrul săptămânii: „Să știi mai multe, să fii mai bun” la o vânătoare de comori în Parcul Carol din Capitală. „Jocurile de tipul «vânători de comori» care presupun formatul de echipă şi se desfăşoară într-un spaţiu public sunt exerciţii amuzante de lucru cu ceilalţi, de conştientizare a mediului înconjurător. Prin intermediul lor, copiii pot afla lucruri noi despre ei, despre prieteni şi coechipieri, îşi dezvoltă capacitatea de a vedea şi observa lucruri pe lângă care în mod normal treci indiferent în vieţile noastre aglomerate”, adaugă Mirela Măzăreanu.
Micul Bucureștean, proiect aflat în derulare, asigură educația urbană prin valorificarea potețialului istoric și turistic al orașului. Deja 400 de elevi au participat la excursii ghidate în zonele de interes istoric și cultural- religios ale orașului, organizate de ONG. „Proiectul are drept principal obiectiv familiarizarea elevilor cu istoria, poveştile, clădirile reprezentative ale Capitalei noastre şi sensibilizarea lor la probleme de interes comunitar: protejarea monumentelor istorice şi a spaţiilor verzi, respectul faţă de valorile trecutului şi crearea unor modele estetice”, explică Viorica Petrescu, președinte Ed4Lead.
Un alt proiect național implementat de Ed4Lead este Educație pentru Viitorul Tău. Acesta are ca scop facilitarea comunicării dintre asociațiile/organizațiile nonprofit și cadrele didactice, părinți și studenți; este un proiect aflat într-o derulare continuă. „Ideea care a stat la baza acestei inițiative a venit în urma constatării faptului că informațiile cu privire la activitățile și programele din cadrul organizațiilor nu ajung întotdeauna la cadrele didactice, părinți sau studenți”, afirmă Sofia Ungureanu.
Idei multe și planuri mărețe
Nici creația și arta nu au fost omise de către fete, având astfel un proiect de dezvoltare personală pentru elevii din Focșani. Bazându-se într-o oarecare măsură pe principiile Art Terapiei, prin intermediul acestui atelier de creație, beneficiarii învăță să se cunoască mai bine, să se dezvolte, să capete încredere în sine și să găsească soluții la anumite probleme de viață într-o manieră plăcută, prin joc și joacă. Proiectul a fost implementat în cadrul Liceului Tehnic Gheorghe Asachi din Focșani, județul Vrancea, în primul semestru al anului școlar 2013/2014. A urmat Eu, micul povestitor, început în noiembrie 2013, și se va finaliza în mai 2014. Eu, micul povestitor este un proiect destinat interacțiunii dintre persoanele de vârsta a treia și copiii claselor 0-IV din cadrul Liceului Nicolae Iorga din București prin încurajarea lecturii, prin transmiterea poveștilor din bătrâni și a tradițiilor. Persoanele vârstnice care vor dori să participe în cadrul acestui proiect vor citi povești celor mici şi vor transmite mai departe tradițiile noastre românești. În urma acestor activități se urmărește o mai bună comunicare dintre generații din care ambele părți câștige o experiență unică.
Acestea sunt doar câteva dintre acțiunile Ed4Lead, iar planurile celor trei fete sunt mărețe. „Avem în plan să organizăm târguri de joburi, să creăm un liant între companii și forța de muncă tânără, să-i consiliem și să-i orientăm în carieră pe liceeni, să facem programe de educație financiară a tinerilor, să organizăm cercuri de dezbate pentru copii, să facem cursuri/ workshopuri/traininguri de dezvoltare personală și consiliere pentru copii din centrele de plasament. Și acestea sunt doar câteva dintre idei”, conchide Mirela Măzăreanu.