El este Uleiosul, fostul corporatist care colectează ulei cu cargobicicleta
La un an de la acest moment, Uleiosul are un concept, site, pagină de Facebook, o bază de date cu clienţi, o propunere de parteneriat din partea unui lanţ mare de magazine, personalitate juridică şi… prima cargobicicletă, cu care Marian preia uleiul, în București.
Dar ce este reciclarea uleiului alimentar rezidual şi de ce este utilă? Uleiul reutilizat este toxic pentru sănătatea omului, poate duce la apariția ulcerului sau a cancerului şi poate îmbolnăvi deopotrivă mediul înconjurător. Aruncarea lui în chiuvetă sau în canalizări provoacă daune majore:
un litru de ulei ajuns în pânza freatică poate face neutilizabil un milion de litri de apă potabilă, potrivit Ecomagazin. Uleiul şi grăsimile uzate nu sunt biodegradabile; contactul lor cu mediul duce la dezechilibre grave în ecosisteme.
Ideea reciclării uleiului menajer este, bineînţeles, la început în România, unde sunt deocamdată 30 de centre de colectare, dar nu se ştie ce procent din populaţia României ştie că poate colecta şi preda acest ulei către centre. Nu au existat prea multe campanii de comunicare pe acest subiect.
„Ştiu că OMV Petrom desfăşoară o campanie de informare pentru populaţie pe acest subiect. Şi ar mai fi un ONG pe mediu, în zona Arad–Timişoara, care a avut o zi de campanie, pe local, cu privire la asta. În rest nu am auzit despre altceva”, spune Marian.
60 de litri de ulei reciclat, cu cargobicicleta
Când a decis să demareze acest proiect, a făcut-o şi din acest motiv. „M-am gândit că ar trebui să aduc cam 1.000 de litri pe lună (n.red. de ulei) ca să aibă durabilitate proiectul şi să se poată susţine. Apoi am dorit o modalitate eco prin care să desfăşor această colectare, şi aşa am ajuns la cargobicicletă.”
Dar a fost complicat până când Marian a ajuns în posesia unei cargobiciclete. Costurile sar de 1.000 de euro, pentru că se produc doar în afara ţării, iar proiectul a fost pus pe picioare prin bartere şi parteneriate. Nu au fost bani pentru o investiţie financiară. Dar i-a surâs norocul, odată cu popularizarea Uleiosului, căci proiectul a prins la oameni. Astfel că a fost sunat de nişte producători din Suceava, care i-au propus să-i facă o cargobicicletă, în cadrul unui barter. Marian spune că e posibil să fie prima cargobicicletă produsă în România.
Nici că se putea mai bine. Acum poate să meargă în oraş să colecteze sticlele cu ulei – cargobicicleta suportă până la 60 de litri – şi să facă şi PR Uleiosului, cuva fiind inscripţionată cu logoul de proiect.
Marian a strâns până acum o bază de clienţi de 260 de oameni. Din Bucureşti. Care strâng cu atenţie în recipiente uleiul şi grăsimile folosite şi apoi stabilesc cu Marian o zi şi o oră când poate veni să le preia.
„Cererile de colectare se fac pe site (n.red.- uleiosul.com) şi apoi, după ce oamenii se înregistrează acolo, îi sun ca să stabilim exact momentul când ne întâlnim. Fac asta în funcţie de programul lor, dar şi de traseul meu cu bicicleta din ziua respectivă, pe zone, pentru a ajunge la cât mai mulţi clienţi într-o zi”, spune Marian.
Visul lui este să extindă acest proiect în toată ţara. „Vreau ca la un moment dat chiar să angajez, spune Marian, să iau şi alte cargobiciclete.”
Până acum, Uleiosul a crescut frumos, cu sprijinul celor care cred că e nevoie de acest proiect verde în România. Recent, Mega Image a propus un parteneriat pentru campania de informare a Uleiosului, un lucru excelent, având în vedere că e o bună ocazie de a vorbi direct cu omul, de a-i adresa un mesaj acolo unde îşi face zilnic cumpărăturile. Tot de curând, Uleiosul s-a constituit ca parte juridică în cadrul Asociaţiei S.T.U.P., o asociaţie prin care va fi încurajată mobilitatea urbană, utilizarea eficientă a resurselor şi mai ales folosirea bicicletei şi a cargobicicletei, ca variantă eco la maşină.
Un partener fundamental în proiect este și producătorul de ulei Arpis, cel care îl ajută pe Uleios să implementeze un program de recompensare pentru cei care reciclează. Astfel, la doi litri de ulei uzat predat, Arpis oferă gratuit un litru de ulei de porumb Arpis.
Ajutor a primit Marian și de la inițiatorii unui alt proiect verde al Capitalei, Recicleta, în cadrul căruia hârtia este obiectul reciclării. Băieții i-au pus la dispoziție lui Scafaru o bază de date cu 50 de asociaţii de locatari din zona Obor, Moșilor, la care să ajungă informația Uleiosului.
Sunt câteva companii din București care au decis să se implice în acest proiect, vorbindu-le angajaților despre beneficiile colectării uleiului. Acum, Scafaru trece cu cargobicicleta lui și pe la sediile lor: „S-au format acolo adevărate puncte de colectare. Oamenii aduc o dată pe lună uleiul folosit acasă, iar eu trec și îl iau”, spune Scafaru.
Susținătorii – voluntari, prieteni, ONG-uri
Până a făcut Uleiosul vizibil, Marian a primit sprijinul prietenilor, al Comunităţii Bicicliştilor din Bucureşti, din care face parte, al voluntarilor sau al celor preocupaţi de zona bio şi de iniţiative ecologice din care au dorit să fie parte. Tribul, firma de curierat pe bicicletă, i-a ajutat cu promovarea. Aşa s-au născut şi un site, şi un logo, ilustraţiile pentru proiect sunt făcute de un artist, voluntar în proiect şi el. A fost susţinut de ONG-uri pe mediu, dar şi de cei care militează pentru piste de biciclişti pe carosabil şi încurajarea acestui mod de deplasare în oraş.
Marian se orientează foarte bine: merge la evenimente unde se strâng antreprenori şi se discută despre iniţiative private în diverse domenii, se prezintă proiecte, se explică beneficiile colectării uleiului, dar şi faptul că poate fi refolosit.
Uleiosul are deja contacte de la lanţuri de restaurante din București și din țară şi urmează să le abordeze. Am discutat despre cantități însemnate de ulei reciclat, și atunci și banii primiți de la centrul de colectare – unde Uleiosul predă marfa – ar fi mai mulți. Asta le-ar permite să facă planuri.
Marian nu pare genul care doar face planuri. De când a descoperit această nișă, care se potrivește atât de bine cu dorința lui de a pune pe picioare o mișcare bio, este plin de dedicare. Iar asta se vede și în popularitatea acestui proiect, care are doar un an de la creionare.