La stat sau la ONG? Tu ce faci cu 2%?
Se stie ca intre ONG-uri si companii exista parteneriate in privinta redirectionarii celor 2%. De cele mai multe ori, oamenii au tendinta sa simpatizeze cu acele cauze pe care „fie le asociaza cu branduri care se bucura de o mare credibilitate, fie le sunt foarte cunoscute“, spune Rodica Lupu, Manager Proiect, Actionam responsabil! – Reteaua sociala RSC, incercand sa gaseasca o explicatie referitoare la ce ii motiveaza pe angajati sa redirectioneze cei 2%.
In cadrul Fundatiei Noi Orizonturi exista astfel de intelegeri cu cateva organizatii care sustin si se implica in proiectele fundatiei. De exemplu, in 2009 au avut un parteneriat cu miniPRIX si mini’s accesorii, doua companii care sunt alaturi de fundatie de peste patru ani, iar anul trecut am derulat pentru cei 2% o campanie puternica prin e-mail“, ne spune Irina Roncea, PR & Communication Manager, Fundatia Noi Orizonturi.
Pe de alta parte, Mirela Lavric, Director National, SOS Satele Copiilor Romania, spune ca „redirectionarea procentului 2% este e decizie personala a fiecarui individ pe care nu o poate influenta nici un parteneriat“. De fapt, asa spune si legea: parteneriatul se face intre cetatean, autoritatile fiscale si sectorul ONG. Practic, cetateanul spune statului modul in care vrea sa fie cheltuita o parte din impozitul sau. Totusi, SOS are o serie de actiuni de voluntariat in urma colaborarii cu diverse companii. „Acestea comunica mesajul nostru angajatilor implicandu-i in politica de responsabilitate sociala pe care o abordeaza.“
Cum ajuta 2%?
De regula, angajatii acuza ca nu primesc nici o informare referitoare la ce se intampla cu cele doua procente destinate unei nevoi sau cauze, insa ONG-urile se apara spunand ca trimit notificari pe cale virtuala cu forma „palpabila“ a proiectelor.
In cadrul asociatiei Viitor Plus, cu sumele primite sunt ajutate persoanele aflate in dificultate si proiectele de mediu. Practic, cele doua procente se concretizeaza in actiuni de impadurire a unor terenuri agricole degradate, ca in cazul proiectului „Adopta un copac!“ sau in sustinerea atelierului social „Sacosa de panza“, unde lucreaza persoane defavorizate, precum si in proiectul „Recicleta“ de colectare a hartiei pentru reciclare.
Pentru SOS Satele Copiilor, 2% reprezinta un procent semnificativ din bugetul anual. Aceste fonduri acopera o parte din costurile pentru ingrijirea zilnica a copiilor, ce include educatia, hrana si mentenanta caselor. Trendul fondurilor provenite din 2% este unul ascendent. Anul trecut s-au strans in jur de 50 000 de euro.
In cazul Fundatiei Noi Orizonturi, 90% din fondurile primite prin 2% se investesc direct in programele educationale ale organizatiei: „Impact“ si „Viata“, adresate copiilor si tinerilor intre 12-18 ani. „Impact“ este un program de educatie nonformala extracurriculara, constand in 150 de cluburi de initiativa comunitara, in care se combina invatarea, distractia si serviciul in folosul comunitatii. Este o retea ce numara 3600 de membri si peste 520 de lideri de club voluntari. Programul „Viata“ este o tabara de educatie prin aventura ce are loc in fiecare vara in statiunea Straja, care-i ajuta pe copii sa-si dezvolte anumite valori si abilitati de viata.
Pe de alta parte, am aflat ca, in acest an, Fundatia pentru SMURD este preocupata sa achizitioneze un avion echipat pentru urgente, pentru acele cazuri care necesita transportul rapid, pe distante mari. Anul trecut, SMURD a reusit sa atraga o suma din donatii cu 80% mai mare decat in anul precedent.
2% la bugetul statului
Trebuie sa stiti ca, daca nu completati formularele 230 sau 220 pentru a redirectiona 2%, suma va ajunge la bugetul statului, pentru ca in prezent nu exista un mecanism prin care sa fie selectate anumite organizatii carora sa li se directioneze automat sumele asupra carora nu s-au decis contribuabilii. „Este pacat sa vedem cu cata lejeritate renunta romanii la drepturile castigate cu atatea eforturi. Probabil ca saracia si in general toate tipurile de probleme sociale au atrofiat simtul civic si dorinta de a mai participa activ la viata cetatii. 2% din venitul anual al unui roman, oricat de sarac, poate insemna paine pe masa unui roman si mai sarac, macar pentru un trimestru“, spune Rodica Lupu.
Multe programe sociale nu se pot dezvolta sau chiar se blocheaza pe parcurs din lipsa fondurilor. Oricum, se poate spune ca este un castig de ambele parti. „Societatea civila poate apela la aceasta modalitate de finantare, verificandu-si, in acelasi timp, credibilitatea, notorietatea, eficacitatea proiectelor pe care le deruleaza. Iar oamenii se pot implica, ajutand diverse cauze, fara sa faca un efort foarte mare. In final, beneficiarii nu sunt ONG-urile, ci oamenii alaturi de care traim“, spune Mona Nicolici, Head of Community Relations & Social Affairs, Petrom.
Companile se implica
Din 2008, Petrom isi informeaza angajatii cu privire la organizatiile si cauzele care exista si care au nevoie de cei 2%. Pentru a crea o relatie directa intre angajati si programele asociatiilor, intre 11 si 13 aprilie, la Petrom City au fost prezente o serie de ONG-uri cu proiectele lor. In acest fel, „colegii nostri pot alege in cunostinta de cauza organizatia catre care sa redirectioneze cei 2%. Mai mult, in punctele de lucru din toata tara, promoterii ii vor ajuta pe angajati sa completeze formularul de redirectionare, le vor colecta si le vor expedia la administratiile fiscale pentru a preintampina problemele din anii trecuti (lipsa timpului pentru expedierea formularelor) facilitand astfel procesul de redirectionare“, ne spune specialistul in CSR al Petrom, Mona Nicolici. Compania promoveaza toate organizatiile partenere alaturi de care dezvolta programe de responsabilitate sociala pe domeniile strategice ale companiei: mediu, sanatate si educatie. Trebuie evitata sustinerea unei singure cauze sau a unui singur ONG. Redirectionarea a 2% este o optiune personala a fiecarui angajat.
Opinia sa este sustinuta si de Isabelle Iacob, Director General, Help Net, care considera ca nici o companie nu ar trebui sa-si impuna punctul de vedere abuziv in aceasta actiune. „Prevederea 2% presupune crearea unui parteneriat intre cetatean, autoritati fiscale si sectorul ONG, relatie in care cetateanul este cel care ia decizia finala.“ In ultimii ani, compania a sprijinit SMURD cu ajutorul celor 2% proveniti de la angajati. „Este o alegere ce ne reaminteste de responsabilitatea noastra zilnica: aceea de a veni in sprijinul oamenilor si de a le oferi solutii pentru o viata sanatoasa“, conchide directorul general.