La umbra copacului
Spatii verzi
MOL Romania impreuna cu Fundatia pentru Parteneriat desfasoara in prezent cea de-a patra editie a programului de responsabilitate sociala "Spatii verzi". In total, 59 de proiecte vor fi finantate in acest an cu suma de 150.000 de euro in cadrul celor doua componente ale programului, Spatii Verzi Urbane si Arii Naturale Protejate.
In cadrul primei componente, se preconizeaza ca vor participa aproximativ 10.000 de voluntari care vor amenaja in total 36.000 de metri patrati de teren public prin plantarea a peste 8.000 de arbori si alte plante ornamentale. Asociatiile castigatoare ale proiectelor vor reamenaja curti de scoli, de gradinite, parcuri publice, parcuri dendrologice, curti ale centrelor de copii in 23 de orase din 18 judete.
Lansata pentru prima oara anul acesta, componenta "Arii Naturale Protejate" a primit o finantare de 18.000 de lei, iar castigatorii au obtinut fonduri pentru activitati tip Junior Ranger, amenajarea potecilor tematice, organizarea Zilei Rezervatiei, Zilei Biodiversitatii, expozitii si amenajarea unor centre de vizitare. Proiectele se vor derula in 14 judete din tara.
Anul trecut au primit finantare circa 28 de proiecte de amenajare si de reabilitare a spatiilor verzi publice. Spatiul verde amenajat s-a ridicat la peste 18.500 metri patrati. Concret, s-au plantat 6.600 de pomi si arbusti si peste 5.000 de rasaduri de flori si plante ornamentale, iar numarul participantilor implicati direct in implementarea proiectelor s-a ridicat la 9.500 de persoane. In ultimii trei ani, in cadrul aceluiasi program, au fost finantate 58 de proiecte cu echivalentul in lei a 90.000 de euro. La nivelul intregului grup MOL, in trei tari (Romania, Ungaria si Slovacia) au fost sprijinite aproape 200 proiecte in valoare totala de 360.000 de euro.
Parcurile Viitorului
Compania Petrom, una dintre cele mai implicate organizatii pe planul responsabilitatii sociale, a lansat acum doi ani, in luna mai, proiectul de reabilitare a spatiilor verzi "Parcurile Viitorului". In 2008, proiectul a insemnat 22.000 metri patrati de spatiu verde amenajat la standarde europene. Peste 300 de voluntari au participat la lucrarile de reamenajare a celor doua parcuri din Timisoara si Ploiesti, iar echipele primariilor au fost implicate pe tot parcursul proiectului. Piesa de rezistenta a proiectului o reprezinta sursa de energie alternativa reprezentata de doi stalpi prevazuti cu panouri fotovoltaice si elice pentru energia eoliana din "Parcul Adolescentilor" din Timisoara. In perioada 2007-2008, suma investita in proiect s-a ridicat la doua milioane de euro, investitie ce s-a concretizat in cinci parcuri publice moderne din tot atatea orase ale tarii. Concret, au fost reamenajati la standarde europene 62.500 metri patrati de spatiu verde, s-au plantat 6.000 de arbori si arbusti, au fost instalate 16 panouri voltaice si sase instalatii de energie eoliana, au fost amenajate noua locuri de joaca si trei terenuri de sport. Pe langa efortul financiar, peste 900 de voluntari din comunitatea locala si angajati ai Petrom au fost implicati in lucrarile de constructii.
Pentru ca organizatia este constienta ca prin natura activitatii sale afecteaza mediul inconjurator, proiectul "Parcurile Viitorului" a fost raspunsul companiei la o nevoie constanta cu care se confrunta comunitatile locale la nivel national, si anume lipsa spatiului verde.
Concret, OMS recomanda ca pentru fiecare locuitor al unui oras sa existe intre sase si opt metri patrati de gradina publica sau parc.
In Bucuresti, de exemplu, fiecarui locuitor ii revine o suprafata de 1,69 metri patrati de parcuri si gradini publice, se arata intr-un raport din 2006 al Agentiei de Mediu a Municipiului Bucuresti.
"Astfel, principala motivatie pentru lansarea proiectului a fost aceea de a reda comunitatilor necesarul de spatiu verde in forma unor parcuri moderne", spune Mona Nicolici, CSR & Internal Communication Manager in cadrul Petrom.
In acest an, proiectul va continua la Constanta, zona in care Petrom are activitati de explorare si productie. Locatia aleasa este cartierul CET, o zona industriala a orasului, poluata si lipsita complet de spatii verzi. Spatiul pe care se va intinde viitorul parc are o suprafata de aproape 1,5 hectare si este situat intre doua grupuri scolare. Proiectul se va desfasura in parteneriat cu Primaria Constanta, iar investitia Petrom este de peste 400.000 de euro.
Padurea noastra
In Romania, statisticile arata ca in 2007 suprafata impadurita a scazut cu o treime fata de anul anterior, ajungand la 10.716 hectare, in conditiile in care masa lemnoasa exploatata a continuat sa creasca. Din acest motiv, UniCredit Tiriac Bank a decis sa se implice in proiectul "Padurea noastra". Acesta s-a desfasurat anul trecut intre 10 septembrie-10 octombrie si a fost dezvoltat impreuna cu "MaiMultVerde", care a propus un joc online destinat exclusiv angajatilor companiei. Scopul jocului a fost sa-i convinga pe acestia sa cumpere cat mai multi copaci intr-o padure dintr-un spatiu virtual. La sfarsit, banca a dublat numarul de copaci astfel achizitionati si 2.000 de puieti au fost plantati intr-o zona distrusa din Parcul National Piatra Craiului, comuna Satic, judetul Arges.
"Proiectul", spune Anca Nuta, Manager Evenimente, CSR si Proiecte Culturale in cadrul bancii, "va avea o continuitate si in 2009, cel putin in aceeasi formula". Jocul online va fi deschis angajatilor, acestia vor putea achizitiona copaci si, ulterior, padurea virtuala se va trasforma intr-o padure reala printr-o actiune de plantare.
Avand in vedere ca organizatia este implicata in mai multe proiecte, in 2009 compania nu ia in considerare implicarea in alte noi proiecte. Semn ca bugetul destinat CSR nu este prevazut cu sume in plus pentru proiecte noi.
Planteaza, nu vegeta!
Verde 003 este o campanie de protejare si conservare a resurselor de apa initiata de Coca-Cola HBC. Inceput in 2007, proiectul este planificat sa dureze trei ani si implica si participarea ONG-urilor de mediu "Mai Mult Verde" si "Tasuleasa Social". In prima faza a campaniei, zona de izvorare Dorna-Candreni a fost reimpadurita cu 10.000 de puieti. Dupa care, au fost ecologizate malurile raurilor Dorna, Bistrita si Siret, pe o lungime de 450 de kilometri. In cadrul proiectului au fost recrutati 130 de lideri din noua orase care au participat la un training in tabara de la Tasuleasa unde au invatat tehnici de acordare a primului ajutor, orientare in natura, supravietuire, educatie ecologica si responsabilitate sociala. Trainingurile au fost sustinute de Catalin Stefanescu, Radu Naum, Marcel Iures, Dragos Bucurenci, Ada Milea si Amalia Enache – care le-au povestit participantilor despre ce inseamna un comportament responsabil in profesiile fiecaruia dintre ei. Cat despre partea ecologica a proiectului, s-au strans 70 de tone de gunoi, cu ajutorul a 2.100 de voluntari. Spre deosebire de anii precedenti, anul acesta, campania nu se va axa pe ecologizare si reimpadurire, ci pe colectarea selectiva a ambalajelor.
MaiMultVerde
Si ONG-urile se implica activ in protejarea mediului. Un exemplu in acest caz este cel al asociatiei MaiMultVerde. Cu scopul de a proteja mediul, ONG-ul a atras de partea sa mai multe companii. Printre cei mai implicati parteneri de cursa lunga se numara Coca-Cola HBC Romania, UniCredit Tiriac Bank, Unilever South Central Europe, URSUS Breweries, Petrom sau Cosmote. "MaiMultVerde a reusit sa atraga in 2008 finantari de peste un milion de euro exclusiv din bugetele de CSR ale companiilor active in Romania", spune Miruna Gugler, Director de Comunicare in cadrul MaiMultVerde.
Companiile cu care lucreaza asociatia nu sunt doar sponsorii proiectelor derulate impreuna, ci si parteneri activi in cadrul acestora. "Multe companii isi implica si angajatii in activitatile proiectului si acestia devin, la randul lor, ambasadori ai mesajelor de protectie a mediului pe care le promovam", afirma Miruna Gugler.
"Trebuie sa facem ceva inainte de a fi prea tarziu", aceasta este deviza cu care MaiMultVerde va porni la drum si in acest an. Alaturi de Realitatea TV si Petrom, asociatia este implicata in campania "Romania prinde radacini", in care peste 10.000 de voluntari au plantat deja 110.000 de puieti in zone defrisate din intreaga tara. Planurile din acest an vizeaza initierea unor noi actiuni de impadurire si ecologizare, iar cu banii stransi anul trecut la Gala Verde asociatia pregateste o campanie de colectare selectiva a deseurilor.
Un mediu mai verde
Anul acesta, la jumatatea lunii ianuarie, Johnson a lansat campania "Impreuna pentru un mediu mai verde", aniversand 15 ani de prezenta pe piata romaneasca. Desfasurata in perioada 15 ianuarie-15 aprilie, campania ofera consumatorilor de produse Johnson ocazia de a contribui si ei la reimpadurirea zonelor puternic afectate de inundatii.
Cu banii adunati pe durata campaniei, organizatia va planta, in luna aprilie, 25.000 de copaci in Calarasi, judetul cu cele mai multe defrisari din tara, si Maramures, judet puternic afectat de inundatiile din perioada august-septembrie 2008.
"In cazul in care nu vom reusi sa strangem suficienti bani", spun reprezentantii companiei, "vom completa noi suma necesara".
Stim cu totii ca taierea copacilor este un lucru daunator atat pentru mediu, cat si pentru noi, oamenii. Ceea ce, probabil, nu cunoastem suficient de bine sunt partile benefice ale naturii. De exemplu, copacii purifica aerul, retin particulele din aer, reduc caldura si absorb poluantii. Mai mult, copacii sunt bariere de sunet eficiente, iar daca sunt plantati strategic, copacii pot micsora zgomotul traficului de pe autostrada sau cel provenit din aeroporturi.