Noi vrem copii care să bată mingea în curtea școlii
Pandemia a afectat mult sistemul educațional. Însă, trecem prin bune și mai puțin bune împreună. De altfel, o spun toți specialiștii, profesori și doctori la un loc: desfășurarea offline a școlii nu reprezintă niciun risc de sănătate pentru copii, în același timp asigurându-le sănătatea mintală și dezvoltându-le inteligența emoțională. Fiindcă psihiatrii ne-au prevenit deja: toate probleme psihoafective derivate din lipsa socializării vor fi o povară foarte greu de purtat în următoarea perioadă. Deja se vorbește despre „generația pierdută”, însă efectele lipsei educației se vor vedea abia peste câțiva ani, când copiii de azi vor fi adulții de mâine… Și vorbim despre 1.6 miliarde copii din 190 țări.
Se poate desfășura eficient actul educațional în format exclusiv online?
Chiar și tarile în care predarea digitală este avansată au fost luate prin surprindere de pandemie, fiindcă majoritatea cadrelor didactice încă nu au abilitățile IT necesare pentru o bună predare online. La noi, pe lângă acest aspect, se mai adaugă lipsa infrastructurii (semnal telefonie / rețea internet) și a dotărilor IT din şcoli (desktopuri, laptopuri, tablete), ca să nu mai vorbim despre situația financiară precară a majorității familiilor sau lipsa de pregătire a părinților. De fapt, nicăieri în lume părinții nu pot substitui cunoștințele și tehnica de predare a profesorilor.
Iar dacă abandonul școlar era oricum în creștere în ultimii ani, imaginați-vă ce se va întâmpla acum, „datorită” Covid-19. Prin urmare, trebuie luate cele mai înțelepte decizii, altfel urmările vor fi ireversibile…
De ce să investim în școli dacă se vorbește tot mai des despre educația online?
Răspunsul e simplu: pentru că situația tulbure de față este temporară. Iar în timp, vom fi învățat să trăim cu acest virus care, dacă analizăm la rece cifrele, nici nu are impactul dezastruos pe care măsurile de prevenție luate îl au deja asupra sănătății, economiei, stilului de viață și stării de spirit o oamenilor de pe întreaga planetă. Dar și pentru că – cel puțin pentru următorii câțiva zeci de ani (la nivelul investițiilor reale în educația românească) – nimic nu se compară cu predarea offline și beneficiile acesteia asupra creșterii capacității intelectuale a copiilor. În plus, să nu uitam că și profesorii au nevoie de timp pentru a-și adapta metoda de predare la varianta online și a dobândi abilitățile software necesare.
Din fericire există companii la a căror conducere se află oameni – la rândul lor părinți – care înțeleg perfect ce se întâmplă în societate și care și-au propus să întoarcă în beneficiul comunităților locale o parte din profitul făcut. Este și cazul familiei Goța, proprietarii Elis Pavaje, o companie care anul acesta a împlinit 30 ani în producția de prefabricate din beton, producția de piatră cubică, montajul pavelelor și bordurilor și antrepriza generală în lucrări de infrastructură și amenajări exterioare. Alături de Asociaţia BookLand, compania mai sus menționată reabilitează anul acesta curțile a încă 11 școli din mediul rural, respectiv peste 5,000 mp de pavele, borduri, nisip, pietriș, escavare și montaj.
Echipa BookLand și-a propus să crească an de an numărul de școli renovate și chiar să pună fundația primei școli etalon pentru sistemul de învățământ românesc anul viitor.
Dacă vrei să contribui și TU la normalitatea în educație pentru copiii din mediul rural, poți să redirecționezi 20% din impozitul pe profit/venit, să faci o donaţie sau să trimiți un SMS cu cuvântul CONSTRUIM la 8845 donând astfel 2 euro lunar pentru renovarea școlilor din mediul rural.
IMPREUNĂ construim oameni!