Ocupam locul 5 in topul consumatorilor preocupati de sustenabilitate
Sustenabilitatea si consumul responsabil sunt teme recurente in cadrul companiilor preocupate de reputatia lor. Daca in urma cu catva timp sustenabilitatea era o problema care aparea izolat in cadrul campaniilor de CSR desfasurate de corporatii, astazi acest aspect se dovedeste a fi un element cheie, care influenteaza in mod real decizia de cumparare a consumatorilor.
Aceasta este una dintre concluziile principale ale studiului “METACONSUMER* – Sustainability in Global Consumer’s View” realizat de Grupul Ebeltoft, asociatie internationala de experti in consultanta in retail, din care face parte Architected Business Solutions (Romania), companie locala de consultanta de business management, in 17 tari (Germania, Argentina, Australia, Brazilia, Canada, Chile, China, Danemarca, Spania, USA, Franta, Italia, Mexic, Portugalia, UK, Romania si Turcia) pe un esantion de 8500 de persoane.
“In scurt timp aceasta preocupare pentru sustenabilitate se va acutiza iar consumatorii vor refuza sa cumpere produse care nu sunt eco. Rezultatele studiului ne arata ca exista un trend ascendent in acest sens. De aceea, este foarte important ca toate companiile care doresc sa isi mentina si sa isi consolideze pozitia pe piata sa isi revizuiasca strategia de business, promovand o atitudine care denota implicare in aspectul sustenabilitatii.”, a declarat Gorkem Tursucu, Director General, Architected Business Solutions.
Rezultatele dezvaluie ca romanii se numara printre consumatorii cei mai preocupati de sustenabilitate, clasandu-se pe locul 5 in clasamentul “Global Metaconsumer Index”. Romania, care a obtinut 120 de puncte, a fost surclasata doar de Mexic (147), Brazilia (142), Turcia (129) si China (123), pozitionandu-se inaintea unor tari dezvoltate precum UK (49), Danemarca (54), Germania (56) si Spania (61) ale caror consumatori sunt mai putin dispusi sa adopte practici sustenabile.
Studiul arata ca la nivel mondial exista cerere pentru produse sau servicii sustenabile. Cu toate acestea, pentru ca cererea sa se dezvolte in continuare, este necesara cresterea ofertei de astfel de produse si punerea la dispozitie a mai multor informatii despre bunurile sustenabile.
In ceea ce priveste Romania, atitudinea fata de sustenabilitate se reflecta in decizia de cumparare. Rezultatele studiului ne arata ca 26% dintre romani sunt dispusi sa plateasca cu pana la 10% mai mult pentru un produs eco fata de unul conventional, un procent care se situeaza peste media globala, respectiv 24%.
Pe de alta parte, insa, studiul dovedeste ca preocuparea romanilor pentru sustenabilitate nu se reflecta si in comportamentul lor. Acestia se situeaza pe ultimul loc in topul tarilor care adopta practici sustenabile in viata de zi cu zi, principalul impediment fiind comoditatea: 38% dintre romani sustin ca adopta acele practici care nu le afecteaza nivelul de confort.
Concluziile studiului ne arata ca locuitorii tarilor bogate sunt mai putin predispusi sa isi schimbe comportamentul de consumatori, dat fiind faptul ca au dobandit obiceiuri de consum de-a lungul unor perioade indelungate de timp deci dificil de schimbat.
*METACONSUMER-ul este acel tip de consumator ale carui preocupari trec dincolo de beneficiul economic pe care il obtine in urma achizitionarii unui produs, fiind atent la aspecte legate de distributie sau productie si de impactul respectivului produs asupra societatii.
* Sustenabilitate – stare de echilibru intre aspecte financiare, sociale, de mediu si bunastare care protejeaza generatiile urmatoare.