Primul Smart Lab 4.0. din școlile României pentru meseriile viitorului
A început din nou școala, iar copiii noștri revin în același sistem de învățământ neconectat la o formă de educație digitală care să le asigure pregătirea eficientă pentru meseriile viitorului.
Dezbatem ideatic tema educației în era revoluției digitale. Vorbim despre STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) și cum ar trebui să arate o strategie a educației care să permită societății românești să recupereze decalajul față de societatile vestice din perspectiva performanței economice și sociale. Dar în realitate, laboratoarele de informatică din cele mai multe școli sunt insuficient dotate sau au aparatură care nu mai e în pas cu cerințele educației moderne.
Exemplul pozitiv al colegilor basarabeni din Republica Moldova, care au implementat educația digitală încă din clasa întâi, nu ne-a ambiționat și mobilizat să cerem și noi același lucru pentru copiii noștri.
Românii trăiesc într-o cultură a aşteptărilor pe care le au de la minister, guvern, stat, şi nu de la aşteptările pe care le au de la propria persoană. Ne-am obişnuit să dăm vina pe orice altceva (instituţii oficiale, sistem, criză economică), mai puţin pe ceea ce suntem capabili să facem atunci când vrem ceva.
Un laborator pentru meseriile viitorului
În tot acest context de-responsabilizator și de-mobilizator, un ONG și un grup de părinți implicați, având cooperarea conducerii școlii, au creat primul SMART LAB 4.0 din școlile României, la Școala gimnazială nr. 45 Titu Maiorescu din București. Acest laborator conține cinci imprimante 3D, un scanner 3D, un robot educațional multifuncțional, programele aferente de software, materiale consumabile necesare primului an de funcționare care urmează a fi completate cu zece echipamente externe de realitate virtual.
Școala gimnazială nr. 45 Titu Maiorescu din București devine astfel prima unitate de învățământ din România dotată cu un laborator inteligent 4.0 de către organizația neguvernamentală INACO – Inițiativa pentru Competitivitate. Proiectul a fost creat de Andreea Paul, conferențiar universitar doctor la ASE, coordonatoarea Ghidului Meseriilor Viitorului, președinta INACO, în parteneriat cu Carmen Avganți, directoarea școlii Titu Maiorescu.
Primul pas către un proiect național de modernizare a școlilor din România
Acest proiect a fost declanșat de reacția elevilor inspirați de Ghidul Meseriilor Viitorului care au înțeles că alfabetizarea digitală și tehnologică este esențială pentru ei. „Acești elevi își doresc să poată practica noile tehnologii 4.0 încă din școală. Am donat câte o imprimantă 3D în patru licee diferite din țară. Dar am considerat că nu e suficient și am creat un model inovator de laborator inteligent pentru elevi, la fel de necesar azi în școli ca și sala de sport, laboratorul de fizică, chimie, biologie sau geografie, în plină revoluție digitală a omenirii. Tinerele generații sunt digitale, iar școala și metodele pedagogice sunt chemate să se adapteze noilor oportunități tehnologice pentru a captiva elevii de azi, pentru a le stimula creativitatea, imaginația și asimilarea mult mai prietenoasă, pragmatică a cunoștintelor, pentru dezvoltarea de noi abilități digitale. Este important ca acest proiect pilot, care face școala mai atractivă, mai inspirațională și mai pasionantă pentru copii, să devină un proiect național de modernizare a școlilor din România, cu un curriculum inovator, adaptat la nevoile generațiilor actuale și viitoare”, explică Andreea Paul.
Aplicațiile educaționale ale noilor tehnologii 4.0 sunt fabuloase, iar librăria online de resurse în acest sens este ofertantă în marea majoritate a materiilor școlare, încă din clasa a doua. Organizația neguvernamentală INACO a asigurat trainingul profesorilor și al învățătorilor timp de o săptămână, câte două ore pe zi, cu multiple exemple de cazuri practice și curriculum 3D adaptat pentru activitățile STEM 8-10 și 11-14 ani, liber accesibile online. Au participat 24 de cadre didactice ale școlii Titu Maiorescu. Totodată, INACO asigură mentenanța pentru primul an de funcționare a laboratorului inteligent 4.0, alături de specialiștii companiei FormWerk. Proiectul a fost dezvoltat de organizația neguvernamentală INACO prin crowd-funding privat, la care au contribuit și câteva companii.
Pentru cei care cred că acest lucru e doar la îndemâna părinților „cu dare de mână”, le voi spune că aceeași școală care beneficiază acum de un SmartLab este una dintre primele instituții de învățământ care a subscris la campania „Școala Egală. Școala Egală” Stop cadourilor în școală!, campanie inițiată de INACO, care explică faptul că așa-zisa „tradiție” a cadourilor pentru profesori și directori nu are nici un temei legal.
De aceea, tuturor cârcotașilor care cred că un astfel de laborator nu e posibil și în școala copiilor lor, le voi adresa invitația de a face un calcul simplu. Să pună cap la cap sumele oferite drept cadouri învățătorilor, diriginților, profesorilor și directorilor școlii în opt ani de școală – de Crăciun, final de an, zile de naștere și onomastici etc – și să vadă la ce sumă se ajunge. Și să se întrebe dacă nu cumva copiilor lor le era mai de folos ca acești bani să meargă într-un laborator tehnologic care să îi învețe „pe bune” despre meseriile viitorului.
Este evident că banii dați de părinți pentru cadouri nu îmbunătățesc semnificativ calitatea educației, iar statisticile îngrijorătoare ne confirmă în fiecare an acest lucru. Cred că cea mai mare minciună cu care ne amăgim noi ca părinți este că dacă nu cârpim noi sistemul cu atenții mai mult sau mai puțin mascate, totul se va prăbuși. Poate că e momentul să privim lucrurile constructiv, de data aceasta chiar pentru binele copiilor noștri. Cel pe termen lung, care să îi ajute cu adevărat în viață.