Si la carma companiei, si in boardul ONG-urilor
Patrick M. Desbiens, Directorul General al GlaxoSmithKline Romania, a venit in Romania la inceputul anului 2009. La scurt timp, a inceput sa lucreze cu doua dintre organizatiile cu care GSK are parteneriate pe termen lung: United Way si Hospice „Casa Sperantei”. In prezent, el face parte din boardul United Way. Din aceasta pozitie, el creeaza strategia potrivita pentru a se asigura ca organizatia atrage fondurile necesare pentru finantarea proiectelor pe care le initiaza. In ceea ce priveste Hospice „Casa Sperantei”, Desbiens este promotorul unei initiative al carei obiectiv este strangerea de fonduri pentru construirea unei unitati dedicate ingrijirii paliative in Bucuresti. Un alt membru al boardului United Way este Ileana Farmache, Business Service Manager in cadrul Johnson Wax, care s-a implicat in actiunile fundatiei inca din 2003, ca simplu voluntar.
Camelia Sucu, Presedintele Class Living, este si ea membra in mai multe organizatii non-guvernamentale, ca de exemplu: Fundatia Renasterea, care are ca obiectiv principal lupta pentru depistarea precoce a cancerului de san, sau Fundatia Provita care are grija de copiii abandonati. De asemenea, sustine de cativa ani activitatea Fundatiei Ovidiu Rom, care promoveaza programe educationale pentru cei mai defavorizati membri ai societatii. Si, nu in ultimul rand, Camelia Sucu face parte din consiliul director al Fundatiei Principesa Margareta a Romaniei unde se ocupa de programul „Tinere talente”, care sustine tinerii artisti din familiile cu venituri mici. Obiectivele concrete propuse de aceste asociatii si rezultatele lor sunt principalele motive pentru care omul de afaceri sustine toate aceste organizatii.
Publicitarul Eduard Petrescu, Managing Director al Invent Media, este membru in organizatii cu profil social sau de mediu. A inceput ca activist de mediu in urma cu 19 ani in Tineretul Ecologist din Romania, iar in 1995 a ajuns directorul executiv al asociatiei. „Era epoca romantica a sectorului asociativ care a dus la aparitia multor activisti. Acum ei sunt lideri de top ai Romaniei”, spune el. In prezent, Eduard Petrescu este membru in consiliul director al Fundatiei Principesa Margareta a Romaniei, al Fundatiei „Sperante” si al Institutului pentru Relatii Umane. In ultima perioada, activitatea sa cea mai intensa a fost in cadrul primei fundatii. Petrescu a avut intotdeauna o implicare in domeniul asociativ in paralel cu cariera lui profesionala: in anii ’90, ca jurnalist de radio si TV, si, din 1997, pana la sfarsitul anului trecut, ca director pentru Romania al Programului Natiunilor Unite pentru HIV/SIDA – UNAIDS.
In afara de organizatia pe care o conduce, SynergEtica, Sandra Pralong se implica activ in doua ONG-uri din Romania si doua in strainatate. In Romania, este vorba despre Fundatia Principesa Margareta si despre Asociatia Ovidiu Rom, condusa de Leslie Hawke. In strainatate, ea este implicata in Consiliul Director al Fundatiei Jean Monnet pentru Europa, de la Lausanne, unde se afla arhivele personale ale lui Jean Monnet, parintele Comunitatii Europene. Cealalta organizatie este Humanity Foundation, din SUA, a carei misiune este aceea de a insufla tinerilor constiinta ca planeta este „casa noastra comuna”.
Experienta profesionala, mai ales cea de dupa 1989, i-a permis doctorului Radu Dop sa descopere ca mobilizarea valorilor si a competentelor in cadrul unei strategii de dezvoltare durabila, indiferent de domeniu, este necesara si posibila in orice societate. Astfel ca actiunile demarate de un ONG reprezinta pentru Radu Dop una din cele mai bune solutii de gestiune a dezvoltarii sociale.
El este membru in 26 de organizatii non guvernamentale printre care Fundatia Principesa Margareta (membru in consiliul de conducere), Eisenhower Fellowships (membru), Fundatia Spitalul de Urgenta (membru fondator), Comitetul Permanent al Doctorilor Europeni (membru observator), Academia Europeana de Educatie Continua, Societatea Romana de Medicina de Urgenta si Dezastre (vicepresedinte), Fundatia IMPRO – Petrosani (vicepresedinte) sau Asociatia Medicala Romana (vicepresedinte).
Ca presedinte (2004-2006), vicepresedinte (2007-2009) si membru in Consiliul Director al United Way, Steven van Groningen a dedicat mult timp fundatiei, mai ales la inceput, promovand valorile si misiunea ei in randul marilor companii din Romania. Ca urmare a implicarii sale si a colegilor din board, numarul partenerilor si al sustinatorilor a crescut in fiecare an. „Am initiat un fond de rezerva pentru fundatie care, pe termen lung, prin dobanda pe care o produce, va deveni o sursa de fonduri pentru organizatie”, spune el. Acesta este un tip special de sprijin, inca putin uzitat in aceasta parte a Europei.
Un alt lider implicat in actiunile United Way Romania este Kurt Strohmayer, Managing Director in cadrul Aducco Management. Este al cincilea an de cand este membru in consiliul de conducere al asociatiei si al doilea an ca presedinte al acestui consiliu. Echipa United Way este formata din 14 persoane, directori generali din marile companii prezente in Romania, consultanti si reprezentanti ai ONG-urilor. Inainte de a infiinta Aducco Management, Kurt Strohmayer a fost directorul general al JW Marriott Bucharest Grand Hotel. In aceasta calitate, a introdus conceptul Unite Way angajatilor si colegilor sai, organizand pentru prima oara o campanie in cadrul hotelului. Fiecare leu donat de angajati a fost dublat de companie. In fiecare an, JW Marriott a fost Silver Partner al Fundatiei, cu contributii din partea angajatilor si a companiei care au depasit 25.000 de euro.
Radu Florescu, CEO Saatchi & Saatchi, este implicat inca de la inceputul anilor ’90 in activitatile organizatiilor neguvernamentale. In prezent, el face parte din boardul unor organizatii precum: AIESEC, Junior Achievement, United Way, Fundatia Principesa Margareta, ASEBUSS. Dupa cum declara, rolul lui este acela de a oferi directii strategice si sfaturi, precum si implicare in actiuni de fund-raising si networking. De asemenea, Florescu faciliteaza dialogul cu alte ONG-uri, cu lideri de opinie si cu autoritati.
Actiuni
Ca membru al comitetului de finante al United Way, Ileana Farmache, Business Service Manager, Johnson Wax, este responsabila de pregatirea bugetului si de supervizarea acestuia. Pe langa acest lucru, ia parte lunar la sedintele consiliului unde se dezbat proiectele ce urmeaza sa fie sustinute de asociatie, companiile pe care doresc sa le implice in campania de strangere de fonduri, campaniile care urmeaza sa se desfasoare in propriile companii, activitatile de promovare ale fundatiei si identificarea de noi surse de finantare.
Concret, implicarea lui Radu Florescu in United Way inseamna atat sprijin in actiunile de fund-raising, cat si in cresterea notorietatii organizatiei prin activitati de marketing si de promovare. Compania pe care o conduce, Saatchi & Saatchi, realizeaza in fiecare an o campanie de comunicare pentru United Way si sprijina gala sa anuala.
La Fundatia Principesa Margareta, Eduard Petrescu a inceput ca voluntar, apoi s-a ocupat de scrierea si evaluarea programelor si de planificare strategica. Timp de un an si jumatate a activat chiar si ca director al fundatiei.
Admiratia pentru Principesa si pentru firescul si seriozitatea cu care alteta sa i-a ajutat pe copiii si tinerii din Romania inca din 1990, a determinat-o pe Sandra Pralong sa se implice activ in actiunile fundatiei. „La un moment dat, in 1995-1996, Principesa m-a rugat sa o consiliez in reorganizarea fundatiei. Atunci am realizat o analiza de impact si am facut niste propuneri strategice pe care am avut ocazia sa le impartasesc membrilor consiliului director si care au fost adoptate”, spune ea. Dupa intoarcerea ei in Romania in 1998, si-a transferat apartenenta in consiliul director al fundatiei de la New York, unde se afla in acea vreme, la Bucuresti, reusind astfel sa participe mai des la sedinte si sa se implice mai constant.
Personalitati influente
Oricine poate sa faca o schimbare in comunitatea in care traieste. Este nevoie doar de implicare si investire a timpului personal pentru o cauza. ONG-urile sunt cea mai buna modalitate prin care o persoana poate fi parte a schimbarii pe care vrea sa o vada in comunitatea in care traieste. Pentru a rezolva o problema sociala este nevoie de mai mult decat de implicarea si pasiunea unei singure persoane. Camelia Sucu, de exemplu, crede in puterea exemplului si in implicare. „Atata timp cat ne pasa, cat incercam sa facem ceva, sa schimbam lucrurile, va fi bine pentru toti”, spune ea.
Contributia lui Steven van Groningen, presedintele Raiffeisen Bank, se adauga anual altor donatii, sporindu-i astfel puterea de a ajunge catre mai multi beneficiari si de a avea impact asupra problemelor din jur. „Sa donezi catre United Way este una dintre cele mai eficiente mijloace de a influenta comunitatea intr-un mod pozitiv, semnificativ si masurabil”, spune el. Toata lumea vorbeste despre perioada de criza prin care trecem si despre reducerea costurilor, dar ajutorul dat celor aflati in dificultate nu ar trebui redus, ba chiar ar trebui sa creasca. „Cred ca am reusit sa conving oameni cunoscuti din mediul de business sa participe intr-un fel sau altul la succesul United Way. Ei au venit, alaturi de companiile si de angajatii lor, sa sustina aceasta initiativa in Romania”, spune seful Raiffeisen Bank.
Doctorul Radu Dop crede ca experienta si alegerea obiectivelor unui proiect reprezinta un atu pentru cei implicati in boardul fundatiei. Acesta recunoaste ca notorietatea unei persoane care se implica in actiuni umanitare este importanta, dar nu suficienta daca nu exista o munca in echipa.
Eduard Petrescu a ajutat Fundatia Principesa Margareta a Romaniei cu experienta pe care a dobandit-o in zona de programe sociale si de comunicare. Exista foarte multe organizatii care doresc sa faca si chiar fac actiuni deosebite. Dar pentru ca aceste actiuni sa devina sustenabile, cu efect pe termen lung si de calitate e nevoie de trecerea la un nivel superior de profesionalizare si de comunicare in cadrul unei organizatii.
Sandra Pralong este de parere ca intr-un ONG nu numele persoanelor din board e important, ci experienta si cunostintele despre sectorul asociativ. „Venind inapoi in Romania in 1990 ca sa pun pe picioare fundatia Soros, am avut ocazia sa fiu in randul intai al transformarii si dezvoltarii sectorului asociativ in Romania, dar si in regiune, reteaua Soros fiind prezenta si in celelalte tari foste comuniste. Am dobandit astfel o expertiza a problemelor cu care se confrunta ONG-urile, dar si a oportunitatilor pe care le are sectorul asociativ”, spune ea. De altfel, aceasta prima experienta a impins-o sa aloce multi ani din viata unei teze de doctorat despre sectorul asociativ din Romania. Potrivit Sandrei Pralong, teza este pana in prezent singura care utilizeaza in extenso datele oficiale dintre 1990 si 2005 si le compara cu cercetarea de teren. De asemenea, este prima teza care dovedeste influenta diferentelor culturale intre regiunile Romaniei asupra mediului asociativ. Teza a fost inceputa in SUA si scrisa dupa 10 ani de cercetare.
„Nu stiu daca activitatea mea in ONG-uri rezolva problemele sociale, insa este responsabilitatea mea sa ofer ceva inapoi comunitatii. Implicarea in aceste activitati este una fireasca, ce face parte din viata mea. Nu este nimic special si nu sunt singurul care o face”, spune modest Radu Florescu. Fie ca vorbim de bani sau de timp, Florescu considera ca este important „sa nu fim nepasatori si sa intelegem ca putem avea cu totii o viata mai buna daca ne ajutam reciproc”.
Este de datoria fiecaruia sa dea inapoi societatii in care traieste. Dar la fel de important este ca fiecare sa se asigure ca oamenii aflati in nevoie chiar primesc ajutor.