Spaţii verzi de 1 milion de euro
Pentru a veni în sprijinul locuitorilor Capitalei şi oraşelor României, cât şi pentru a proteja spaţiul verde existent, compania MOL România a lansat programul MOL – Spații Verzi, unul dintre primele proiecte de responsabilitate socială ale firmei, aflat acum la cea de-a noua ediție. Prin acest program au fost finanțate proiecte în aproape toate județele țării, atât în orașe, cât și în ariile naturale protejate. În cadrul celor opt ediții anterioare, desfășurate în perioada 2006-2013, s-au implicat peste 134.000 de voluntari şi au fost „înverziţi” circa 363.000 de metri pătrați, iar finanțările totale alocate au depășit, odată cu ediţia actuală, echivalentul a 1 milion de euro.
De asemenea, MOL – Spaţii Verzi a sprijinit 124 de proiecte de popularizare a importanţei ariilor protejate, prin activităţi variate: crearea sau amenajarea unor centre de vizitare a ariilor protejate, organizarea taberelor Junior Ranger – în care copiii au fost îndrumați în domeniul protecției și conservării patrimoniului natural, înfiinţarea de poteci tematice în scop educațional.
Lansat inițial doar cu focus pe Spațiile Verzi Urbane, programul a primit cea de-a doua componentă în anul 2009, abordând situația ariilor protejate. România este unul dintre cele mai bogate state europene în privința biodiversității, având peste 1.000 de arii protejate. Din păcate, acestea suferă din cauza unei gestionări neadecvate. Există un număr foarte redus de arii protejate cu finanțare din partea statului, de ordinul zecilor, dar și în aceste cazuri fondurile obținute sunt precare. În plus, ONG urilor interesate de acest domeniu le-a fost întotdeauna greu să atragă fonduri din sectorul privat.
În plus față de obiectivele directe privind mediul înconjurător, MOL România și-a propus ca implicarea sa financiară să genereze proiecte care, la rândul lor, să mobilizeze resursele comunităților. Scopul proiectelor este ca pe lângă obținerea unor rezultate de impact să crească gradul de conștientizare în ceea ce privește protejarea naturii și cultivarea ideii de responsabilitate pentru mediul înconjurător, mai ales din partea tinerilor.
De asemenea, legat de partea de sustenabilitate, MOL România este hotărâtă ca activitatea sa să aibă o amprentă de carbon cât mai redusă, în contextul în care emisiile de CO2 sunt oricum foarte reduse, compania neavând capacități de producţie. Astfel, singurele emisii sunt generate de maşinile companiei, de echipamentele de încălzire şi condiționare a aerului din benzinării. Pentru reducerea consumului de carburanți au fost organizate programe de condus defensiv pentru angajaţi. Lanțul logistic de aprovizionare a benzinăriilor este eficientizat pentru a reduce distanțele parcurse de către cisterne, atât încărcate cât și „la gol”. Unul dintre parametrii cel mai strict monitorizați în cazul aprovizionării terestre a benzinăriilor este consumul de carburanți. Mai puțin carburant consumat înseamnă și reducerea emisiilor de gaze poluante. MOL promovează folosirea carburanților EVO Benzină şi EVO Diesel, care au un conţinut de sulf practic nul şi conduc la prelungirea duratei de viaţă a motorului, cu un consum mai redus de carburant. De asemenea, prin diferite campanii de comunicare, le sunt transmise şi clienților sfaturi privind stilul de condus economic și comportamentul preventiv.
O campanie cu implicarea directă a populației este programul de colectare a uleiului alimentar uzat, care a debutat în luna august a anului 2012, inițial în 30 de benzinării. Acesta a fost extins ulterior la 51 de staţii din țară, în 15 orașe, ca urmare a cererii clienților. Este o premieră pentru o rețea de benzinării, pentru că problema colectării acestui deșeu nu este reglementată decât pentru restaurante, cu toate că și populația consumă cantități importante de uleiuri și grăsimi alimentare. Compania a colectat începând cu 2012 şi până acum peste 5.000 de litri de uleiuri și grăsimi uzate de la populație. Asta în condiţiile în care o singură picătură de ulei uzat poate polua 1.000 de litri de apă naturală.
Bugetul anual alocat de companie pentru finanțarea programelor de responsabilitate socială este de circa 1,34 milioane de lei.
Cum se implică angajaţii
Angajaţii MOL România au fost disponibili pentru implicarea în activităţi de responsabilitate socială în mod voluntar. Spre exemplu, 50 de voluntari ai MOL România au participat, în octombrie 2013, la o acţiune de curăţenie pe o suprafaţă de aproximativ 1.000 de metri pătraţi, în imediata vecinătate a sectorului Grădina Copiilor, în Grădina Botanică din Bucureşti. Voluntarii au lucrat sub îndrumarea unui biolog şi a specialiştilor asociaţiei Team Work pentru a îndepărta plantele invazive şi a proteja speciile cu valoare botanică. Curăţenia a presupus tăierea lăstărişului, strângerea frunzelor căzute, îndepărtarea vegetaţiei invazive şi „aerisirea” zonei curăţate prin menţinerea speciilor de plante ce prezintă interes şi valoare botanică. Începând cu anul 2010, voluntarii MOL România au participat la amenajarea caselor de copii administrate de Fundaţia Sfântul Francisc Deva şi Tuşnad (2010), Rimetea (2011), Lazarea (2012), Tuşnad, Gheorghieni şi Sânsimion (2013).
Articol preluat din Revista Cariere de aprilie. Pentru detalii legate de abonare, click aici