Șapte perspective uitate despre puterea jurnalismului
Și, până la urmă, ce motive ar avea jurnaliștii din juriul Burselor Superscrieri/BRD pe tema educației publice să candideze cu propriile proiecte la un astfel de program – în cazul în care nu ar fi jurați?
Pentru fiecare Domn Trandafir care schimbă ceva.
Vlad Petreanu: „Pentru că fiecare dintre noi l-a întâlnit, într-un fel sau altul, pe Domnul Trandafir, doar că sub alt nume, și a-i spune povestea e singura cale de a-i mulțumi; și pentru că reforma învățământului se va face, dacă se va face vreodată, cu oamenii și prin oamenii săi buni, câți mai sunt”.
Pentru ca părinții să decidă corect viitorul copiilor lor.
Teodor Tiță: „Cunosc mulți părinți dezorientați. Confuzia care reiese din mesajele pe care le dau oficialii și ceea ce văd ei în școli este majoră. Peste asta se aplică nivelul informațiilor venite din afară. Părinții citesc despre metode și performanțe din școli străine. Le-ar vrea și aici, dar în școala românească nici măcar diagnosticele nu sunt puse corect. Aș aplica la o bursă cu gândul că, dacă măcar unuia dintre acești părinți i-ar fi mai clar care este decizia corectă pentru copilul său după ce a citit un text scris de mine, atunci a meritat efortul.”
Pentru că e un subiect tragic.
Vlad Mixich, HotNews.ro: „Bursele Superscrieri/BRD mi-ar da timp să fac un subiect fffff important, dar care rar ajunge la știri pentru că nu e scandalos, deși e tragic.”
Pentru că educația e peste tot.
Liviu Iolu, Adevărul: „Am început jurnalismul la o publicație studențească și toate subiectele aveau legătură cu domeniul educației. Mereu, când văd un subiect despre educația noastră în publicațiile mari, mă bucur și mă gândesc la abordări noi și interesante pentru, probabil, cel mai pretențios public. Cititorii de reportaje și investigații pe teme de educație întotdeauna sunt interesați și foarte critici, pentru că ori sunt părinți îngrijorați, ori copii cu emoții, sau chiar profesori care cunosc perfect fenomenul.”
Pentru că astfel căpătăm o voce și noi, cei din afara sistemului.
Dan Duca, Realitatea.net: „După 25 de ani de continuă reformă, sistemul educațional continuă sa aibă nevoie de prospețime, de idei noi. De fiecare dată ideile au fost apanajul, proprietatea celor din sistem. Ei au știut mereu ce trebuie făcut, deși educația înseamnă și elevi, și părinți, studenți, societate civilă, dar și idei din afară. Iar Bursele Superscrieri pot fi tocmai o astfel de oportunitate de analiză din afară, detașată sau subiectivă. Bursele Superscrieri e locul prin care opinia, analiza, critica unui sistem din care toți suntem parte se poate face auzită. În fond, la fotbal și la școală toți ne pricepem. Unii mai mult sau mai puțin. Depinde de cât de mult le-am frecventat/practicat.”
Pentru o ambiție personală de autor.
Irina Păcurariu, TVR: „Am să răspund ca Mallory, întrebat de ce încearcă să cucerească Everestul: pentru că există!”
Pentru că nu e despre „cândva”, ci despre „mâine”.
Mona Dîrțu, jurnalist, mentorul echipelor de bursieri: „Pentru că povestea adevărată a învățământului, știm asta cu toții, nu e nici în știrile despre olimpici, nici în cele despre profesori abuzivi – e undeva între. O bursă mi-ar da contextul să spun – dintr-un unghi ales de mine – această poveste. Când vorbesc de context nu mă refer la componenta financiară a bursei, care nu e nici ea deloc de neglijat – ci la faptul că aș pune în fine ideea pe hârtie, aș structura-o, mi-aș face un plan și m-aș pune pe treabă. Fiecare jurnalist are lista lui de «aș vrea să scriu despre cutare, dar n-am timp/bani acum, las' că o să eu scriu cândva, când stelele se vor alinia». Bursa e catalizatorul perfect care face ca acel «cândva»să înceapă chiar mâine.”
Pentru cei care se regăsesc în măcar unul din aceste șapte motive de a scrie despre educație – și, firește, pentru cei care au propriile lor motive, la fel de valoroase -, iată și detaliile:
Bursele Superscrieri/BRD, o inițiativă a Fundației Friends For Friends în parteneriat cu BRD – Groupe Société Générale, oferă șase burse în valoare de 2000 de euro fiecare autorilor de non-ficțiune care vor să realizeze proiecte jurnalistice complexe pe tema învățământului preuniversitar de stat.
Data limită de depunere a propunerilor de proiecte e 7 iunie 2015. Scopul, criteriile și detaliile despre formularul de aplicație le găsiți aici.