Şase obiceiuri contraproductive de care trebuie să scapi cât mai repede
1. Să nu respecţi pauza de prânz şi să lucrezi în timpul ei
Vrei să-i demonstrezi şefului tău că înţelegi importanţa capitală a respectării termenelor şi asta presupune uneori să nu respecţi pauza de prânz şi să lucrezi în timpul ei ca să termini un raport anume până la o anumită oră. Asta merge o dată, de două ori, dar sub nicio formă nu trebuie să-ţi faci un obicei din asta. În zilele în care nu ai termene restrictive, ia-ţi o pauză binemeritată ca să-ţi reîncarci bateriile. Preţul acţiunilor companiei nu vor scădea fulgerător dacă tu petreci 30 de minute mâncându-ţi sandvişul şi bucurându-te de fiecare înghiţitură. Respectă-ţi timpul de odihnă, discută cu un coleg şi bucură-te de pauză.
2. Să răspunzi la e-mailuri după încheierea programului de lucru
De asta se numeşte „timp personal”, căci e timpul tău personal, pe care-l poţi petrece făcând ceea ce îţi place ţie la nebunie, chit că e vorba de drumeţii, stat şi înotat la piscină sau jucatul Candy Crush. De pe această listă lipseşte probabil supravegherea atentă a inboxului de parcă ar fi cel mai important lucru din lume şi totodată o bombă cu ceas.
Menţinerea unui echilibru între viaţa profesională şi cea personală e o necesitate. Vor exista momente când va trebui să fii disponbil oricând vei fi sunat din cauza unui proiect care trebuie dus la bun sfârşit indiferent de program. Cu excepţia acelor momente, aruncă-ţi telefonul cât mai departe şi pune-ţi în cap să nu te mai uiţi la el până în următoarea zi de lucru. Pozele trimise de şef din vacanţa lui din Grecia nu merită un răspuns instantaneu.
3. Să nu-ţi iei concediu
Ar trebui să foloseşti din plin toate zilele de concediu pe care le ai la dispoziţie. Munca de zi cu zi va face să ţi se pară că nu e niciodată momentul perfect să laşi totul baltă şi să pleci în vacanță, dar adevărul e că momentele perfecte nu există. Munca ta nu pleacă nicăieri. Fixează din timp o întâlnire cu şeful tău pentru a discuta când vi se pare ambilor oportun să pleci într-o vacanţă şi ce proiecte ai de finalizat înainte de asta.
4. Să dai prea multe explicaţii
Trebuie să te duci la medic fiindcă te doare piciorul. Trebuie şeful tău să ştie de ce pleci mai devreme ca să te duci la doctor? Absolut deloc. Uneori dăm explicaţii în exces angajatorilor pentru a demonstra că avem nevoie de o zi liberă. Un sinopsis de 12 minute e complet nenecesar. Lucrurile care se întâmplă în viaţa ta personală sunt treaba ta. E nevoie doar să aduci o adeverinţă medicală ca să fie evident că nu încerci să tragi chiulul.
5. Să nu iei cuvântul la şedinţe
Poate eşti ultimul venit în firmă sau ai fost promovat într-un alt departament, dar asta nu e o scuză pentru a nu deschide gura cu fiecare ocazie cu care eşti chemat la o şedinţă. Nu subestima niciodată importanţa aportului tău. Cel mai adesea cineva va spune ce ţie ţi-e frică să zici şi tuturor le va plăcea. Nu fă această prostie. Asumă-ţi meritele ideilor tale şi vorbeşte cu încredere despre ele.
6. Să-ţi iei mai multe responsabilităţi decât poţi duce
Eşti doar o persoană, nu poţi face tu toată munca. Nici nu e cazul să duci doar tu tot greul. Sigur că vrei să-ţi impresionezi şeful şi colegii arătându-le că ştii să lucrezi eficient şi că-ţi duci munca la bun sfârşit, dar nu compromite calitatea muncii tale pentru că ţi-ai asumat prea multe responsabilităţi.